کاهش ۹ درصدی سوانح جاده‌ای در آذربایجان‌شرقی
کاهش ۹ درصدی سوانح جاده‌ای در آذربایجان‌شرقی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: میزان سوانح جاده‌ای استان در ۸ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته است.

به گزارش شمس، اورجعلی علیزاده گفت: در این مدت ۴۳۴ نفر بر اثر حوادث جاده ای در سطح استان فوت شده اند که براساس این آمار آذربایجان شرقی در رتبه ششم کشور از نظر آمار سوانح جاده ای قرار دارد.

وی با اشاره به طرح ایمن سازی جاده های استان در قالب برنامه ششم توسعه با تاکید بر هوشمند سازی جاده ها، اظهار داشت: در این راستا ۴۲ دستگاه دوربین ثبت تخلفات با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال در جاده های شریانی استان نصب می شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: مراحل نصب این دوربین ها دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و پیش بینی می شود تا پایان امسال به بهره برداری کامل برسند.

علیزاده، با اشاره به آمار جابجایی بار و مسافر در جاده های استان، ادامه داد: در این مدت ۱۳ میلیون تن بار و ۵ میلیون نفر مسافر از طریق ناوگان باری و مسافر استان جابجا شده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از استان های پرمخاطره کشور است، یادآوری کرد: با توجه به تجهیز جاده های استان به دستگاه های تردد شمار برخط، در سال جاری ۲۶۰ میلیون تردد در راه های مواصلاتی ثبت شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: برای افزایش ضریب ایمنی جاده های استان ۳۵۰ هزار تن آسفالت به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال در راه های شریانی پخش شده است.

علیزاده، با اشاره به اجرای طرح راهداری محوری از اول مرداد تا پایان شهریور در جاده های استان، افزود: در اجرای این طرح ۶۰۰ پرسنل راهداری با استفاده از ۳۰۰ دستگاه سنگین و نیمه سنگین اقدام به اصلاح راه های خسارت دیده، رفع نقاط پرحادثه، اصلاح پیچ ها و افتادگی شانه ها کردند.

وی اظهار داشت: براساس پیش بینی مرکز هواشناسی در ماه های دی و بهمن شاهد بارش زیاد برف در استان خواهیم شد و عوامل راهداری در قالب طرح راهداری زمستانی در ۵۵ راهدارخانه ثابت و سیار اقدام به خدمات رسانی به مسافران و رانندگان در طول مسیر ۱۴ هزار کیلومتری راه های استان می کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی گفت: در این طرح بیش از یک هزار نفر از پرسنل راهداری با استفاده از ۴۶۶ دستگاه انواع دستگاه های سبک و سنگین راهداری از جمله برف روب، نمک پاش و گریدر این اداره کل از اول آذر با استقرار در راهدارخانه ها خدمات رسانی می کنند.

علیزاده، با بیان اینکه این تعداد دستگاه جوابگوی اجرای طرح راهداری زمستانی را نمی دهد، افزود: برای اجرای این طرح به ویژه در شهرستان های سردسیر و برفگیر استان نیاز به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و ۲۵۰ دستگاه ماشین آلات استیجاری است.

وی یادآوری کرد: هم اکنون قرارداد ۲۰ درصد از این ماشین آلات منعقد شده و بقیه ماشین آلات نیز در مرحله عقدقرارداد هستند.

آذربایجان شرقی دارای ۱۴ هزار کیلومتر شبکه راه بوده که از این میزان ۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی و حدود ۴ هزار کیلومتر راه های اصلی، شریانی و بزرگراهی است.