کالاهای اساسی به وفور در اختیار مردم آذربایجان‌شرقی قرار دارد/ قیمت‌های بازاری، مصوب هستند
کالاهای اساسی به وفور در اختیار مردم آذربایجان‌شرقی قرار دارد/ قیمت‌های بازاری، مصوب هستند
معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که هیچ مشکلی از نظر تامین کالاهای اساسی طی پیک مصرف عید و ماه رمضان در استان نداشتیم، گفت: هیچ صفی طی این مدت در سطح استان تشکیل نشد و اکنون تمامی کالاها به وفور در اختیار مردم استان قرار دارند.

به گزارش شمس، منوچهر رحمانی اظهار کرد: معاونت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان به منظور حفظ تعادل بازار و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت‌های کالاهای اساسی، پیرو مصوبات کمیته تنظیم بازار و قرارگاه امنیت غذایی استان، اقداماتی را در راستای تامین اقلام اساسی از جمله مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن‌های خوراکی، شکر و قند در استان انجام می‌دهد.

وی در خصوص وضعیت تامین و توزیع اقلام اساسی در دو هفته پایانی سال ۱۴۰۰، افزود: طی این مدت به دلیل نزدیک بودن ایام عید نوروز، توزیع اقلام اساسی در استان آغاز شده و در این راستا حدود ۱۶۵۰ تن مرغ منجمد بر اساس برش جمعیتی هر شهرستان توزیع شده و از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف، اتحادیه‌های مرتبط و تعاونی‌های روستایی به بازار عرضه شد.

رحمانی ادامه داد: هم‌چنین حدود ۲۰۰ تن گوشت قرمز منجمد، ۵۷۰۰ تن انواع برنج خارجی، ۲۱۰۰ تن انواع روغن خوراکی سرخ کردنی و پخت و پز، ۱۰ هزار تن روغن صنوف و حدود ۱۸۰۰ تن قند و شکر نیز پیش از عید نوروز ۱۴۰۱ تامین و در سطح استان توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: تامین اقلام ضروری باعث شد تا در پیک مصرف عید و ماه مبارک رمضان امسال، افزایش قیمتی در سطح استان نداشته باشیم و قیمت‌ اقلام اساسی بر اساس نرخ‌های مصوب تعیین شده نیز ملاک عمل ما در این رابطه هستند.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت مجموعه معاونت توسعه بازرگانی در ایام تعطیل عید، اظهار کرد: تیم‌های نظارت به صورت روزانه وضعیت بازارها و نرخ‌های بازاری را رصد می‌کنند تا تخلفی از این بابت روی ندهد.

وی در خصوص آخرین قیمت اقلام اساسی در استان، تشریح کرد: مرغ گرم با قیمت مصوب ۳۱ هزار تومان، مرغ منجمد داخلی و خارجی ۲۰ هزار تومان، گوشت قرمز خارجی ۱۰۵ هزار تومان (قبلا برابر ۱۱۵ هزار تومان بود که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، ۱۰ هزار تومان کاهش یافت)، گوشت گوساله منجمد داخلی ۹۵ هزار تومان و گوشت گوسفند منجمد ۸۵ هزار تومان به مردم عرصه می‌شود.

این مقام مسئول افزود: هر کیلوگرم برنج تایلندی برابر ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج هندی ۱۸ هزار، ۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان، شکر در بسته‌های سه کیلویی ۴۳ هزار تومان و روغن‌های خوراکی بسته به قیمت‌های درج شده بر روی خود کالا برای مصرف کننده در بازار عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح ضیافت به منظور تامین اقلام مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان، ادامه داد: برای مرحله نخست این طرح، حدود ۶۸۰ تن مرغ منجمد، ۲۰۰ تن گوشت قرمز منجمد، ۳۰۰۰ تن برنج، ۵۰۰۰ تن شکر برای صنعت و صنف و ۱۲۰۰ تن شکر خانوار تامین و در سطح استان پیش بینی شده بود که تاکنون بالای ۸۰ درصد این اقلام جذب شده و درصدد هستیم تا در صورت نیاز مرحله دوم طرح را نیز اجرایی کنیم.

رحمانی با اشاره به قیمت گیری روزانه ۳۵ رقم کالا در استان و ابلاغ وضعیت قیمت‌ها به تهران توسط بخش توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: تغییر معنادار و چشم گیری بین این ارقام به جز سیب زمینی و گوجه فرنگی نداشتیم و روند قیمت گذاری به صورت یکنواخت بوده است.

وی در خصوص مشکل افزایش قیمت سیب زمینی و گوجه فرنگی در استان، تشریح کرد: وقتی در فصل برداشت سیب زمینی و گوجه فرنگی در استان نیستم، مجبور می‌شویم تا نیاز استان را از سایر مناطق تامین کنیم. به دلیل مشکلی که در حمل و نقل گوجه فرنگی به عنوان یک محصول فسادپذیر و پایین بودن خاصیت انبارداری به وجود آمد و هم‌چنین مشکلی که در تامین سیب زمینی داشتیم، چند روزی با افزایش شدید قیمت این دو محصول در استان مواجه بودیم اما اکنون شرایط تحت کنترل بوده و قیمت آن‌ها در خرده فروشی‌ها بین ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود که پیش بینی می‌کنیم این مقدار هم در هفته‌های آینده کاهش یابد.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سامانه بازرگام نیز اظهار کرد: بازرگام یک سامانه‌ای است که می‌تواند در تامین کالاهای اساسی با قیمت مصوب نقش بسیار مهمی را ایفا کند اما چون هنوز اول کار هستیم و زیرساخت‌های لازم این کار چندان فراهم نیست، با برخی مشکلات از جمله تامین و موجودی کالا مواجه بودیم که اکنون بعد از بررسی مشکلات و برگزاری جلسات در استانداری و سازمان جهادکشاورزی استان، این مشکلات تقریبا رفع شده است.

وی با بیان این‌که تولیدکنندگان از طریق این سامانه روزانه حتی ۱۲۰۰ سفارش می‌گیرند، گفت: امیدواریم در روزهای آینده سامانه بازرگام در استان بتواند خدمات خود را با کیفیت بهتری به مردم ارائه دهد.

انتهای پیام /