چه کسانی از مش قربانعلی آذربایجان حمایت کردند؟ / تایید اهلیت مفسد اقتصادی توسط مسئولان استان!
چه کسانی از مش قربانعلی آذربایجان حمایت کردند؟ / تایید اهلیت مفسد اقتصادی توسط مسئولان استان!
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی از معدود مدیرانی است که در نشست خبری‌اش با قاطعیت از قربانعلی فرخزاد حمایت کرده است.

سیاسی شمس: حتی اگر با چهره‌ی قربانعلی فرخزاد ناآشنا باشید، نامش را در رسانه‌ها دیده و شنیده‌اید. خریدار ماشین‌سازی تبریز که ابتدا با فحاشی به محمدرضا زنوزی مالک تراکتور حاشیه‌ساز شد و چند ماه بعد خبر دستگیری‌اش او را به مش قربانعلی آذربایجان مبدل ساخت تا حواشی‌اش دامن‌گیر مسئولانِ استان و سازمان خصوصی‌سازی گردد.

فرخزاد که کارخانه ماشین‌سازی تبریز و زمین‌های تابع آن را به صورت اقساطی و با پرداخت تنها ۲۰۰ میلیارد تومان صاحب شده بود، طی سال‌های ۹۴ تا ۹۷ به‌نام واردات ورق استیل ۴۴۶میلیون و پنج‌هزار و ۳۳۲ دلار ارز دولتی دریافت اما یک ریال آن را نیز در امر تخصیص یافته هزینه نکرده بود.

قربانعلی فرخزاد میان اهالی صنعت چهره‌ای ناشناخته بود و به‌هنگام خرید ماشین‌سازی تبریز نمایندگان متعددی در اهلیت او تردید کردند و خواهانِ اثبات صلاحیت وی برای اداره کارخانه ماشین‌سازی تبریز شدند اما فرخزاد که خود را مالک می‌دید می‌گفت نیازی به ارائه توضیح برای نمایندگان مجلس نمی‌بیند و از آنجایی که پولدار است بی‌هیچ دغدغه‌ای می‌تواند حقوق کارگران و مطالبات آنان را پرداخت نماید.

فرخزاد علی‌رغم مخالفان، موافقانی نیز داشت که از او در پسِ پرده حمایت می‌کردند و برخی از نمایندگان مجلس نیز برای واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز به وی مذاکراتی را با سازمان خصوصی‌سازی کشور انجام داده بودند اما از آنجایی که به عملکرد قربانعلی اطمینان قلبی نداشتند هیچگاه نخواستند در تریبون رسانه‌ها به‌عنوان حامی فرخزاد معرفی شوند.

با این حال خریدار کارخانه ماشین‌سازی تبریز که اکنون از او به‌عنوان بزرگ‌ترین مفسد ارزی کشور یاد می‌شود حامیانی نیز داشت که خواه یا ناخواه در اظهارات‌شان چهره قربانعلی فرخزاد را تطهیر کردند و در برابر انتقادات نمایندگان مبنی بر عدم اهلیت وی، در دیدگاه عموم به فرخزاد صلاحیت بخشیدند.

اولین حامی فرخزاد، رئیس سازمان خصوصی سازی کشور میرعلی اشرف پوری‌حسینی است که به سبب واگذاری‌های پرابهام و محل سوال، این روزها پله‌های دادگاه را بالا و پایین می‌رود. پوری‌حسینی که اصالتاً تبریزی است و در انتخابات ریاست‌جمهوری مسئولیت ستاد انتخاباتی روحانی در آذربایجان‌شرقی را برعهده داشت به‌عنوان مسئول اصلی واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز به فرخزاد مقابل انتقادات سرخم نکرد و بر اهلیت قربانعلی تاکید داشت.

دومین حامی قربانعلی فرخزاد معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی است. علی جهانگیری بعد از واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز به فرخزاد در نشست خبری که با اصحاب رسانه داشت از خریدار این مجموعه مادر صنعتی به‌عنوان سرمایه‌گذار و صنعت‌گری خوشنام یاد کرد و پرداخت مطالبات کارگران را دلیلی بر اهلیت فرخزاد دانست.

حال مش قربانعلی آذربایجان با اتهاماتی سنگین که اصلی‌ترین آن اخلال در نظام اقتصادی کشور است پشت میله‌های زندان به سر می‌برد و هیچکس معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌‌شرقی را به‌خاطر حمایت بی‌جا و بی‌جهت از یک مفسد اقتصادی مورد بازخواست قرار نداده است. آیا فردی که به‌نام کارخانه ماشین‌سازی تبریز میلیون‌ها ارز دولتی دریافت، آن را در بازار آزاد به فروش می‌رساند و سهم ناچیزی به کارگران اختصاص می‌دهد اهلیت دارد؟

  • نویسنده : مجید قنبرزاده