چرا آذربایجان‌شرقی باید در اولویت مازوت‌سوزی باشد؟!
چرا آذربایجان‌شرقی باید در اولویت مازوت‌سوزی باشد؟!
چه اتفاقی افتاده است که استان نه تنها در انتهای خط انتقال گاز قرار دارد، بلکه با وجود سرما خیزترین منطقه، به عنوان اولین استان در اعمال محدودیت گاز نیز مطرح شده است؟

به گزارش شمس، شاید این روزها، آمار روز‌های پاکمان انگشت شمار باشد، از بس که هوای شهر سنگین است و سایه مازوت بر آسمان شهر تبریز، سنگینی می‌کند. “مازوت” پارامتری نیست که بخواهد، تاثیر خود را آنی بر پیکر بشر بگذارد.

دکتر فرزاد رحمانی رئیس اورژانس ۱۱۵ آذربایجان شرقی می‌گوید: استنشاق این آلاینده در دراز مدت خود را با افزایش آمار ابتلا به سرطان، از جمله سرطان ریه و حنجره نشان خواهد داد.

چرا باید کوره‌های صنعت فولاد خاموش شود

چرا صنایع فولادی استان با توجه به ظرفیت تولید و سهم در صادرات، باید در اولویت برنامه قطع گاز شرکت‌های فولادی توسط وزارت نفت قرار بگیرند؟ سوالی است که تحت عنوان دستور جلسه در هفتاد و نهمین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح می‌شود.

پای رئیس هیات مدیره انجمن صنایع فولادی استان که برای دادخواهی به این جلسه کشیده شده است، ابتدای صحبت هایش از توان فولادی استان می‌گوید.
به گفته کریم رحیمی‌۲۴ درصد تعداد واحد‌های فولادی کشور با ۱۵ درصد کل تولید کشور و ۸ درصد کل صادرات فولاد، سهم آذربایجان شرقی است.

رحیمی‌خطاب به استاندار، سوال خود را از مدیر عامل شرکت گاز استان این چنین مطرح می‌کند: صنعتی که با بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کل استان، بالغ بر ۷ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و قریب به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد، چرا باید زیر بار طرحی برود که مجبور شود کوره هایش را خاموش کند؟

شرکت گاز: ماموریم و معذور

توحیدی مدیر عامل شرکت گاز استان نیز در مقام پاسخگویی می‌گوید: این طرح ابلاغی از سوی تهران است و مجموعه وی، مجری طرح هستند.

او می‌گوید: اگر تا امروز هم گاز صنایع قطع نشده است، با مسئولیت خود او بوده، و اگر هوا سرد شود، و در تامین مصارف خانگی مشکلی پیش بیاید، گزینه اول و آخر برای تامین گاز مشترکان خانگی، قطع گاز صنایع از جمله، نیروگاه، صنایع فولادی، سیمان و پالایشگاه‌ها است.

توحیدی می‌گوید: تنها یک گزینه پیش روی شما می‌ماند، استمداد از سوخت دوم.

عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی هم این سوال را مطرح می‌کند: چه اتفاقی افتاده است که استان نه تنها در انتهای خط انتقال گاز قرار دارد، بلکه با وجود سرما خیزترین منطقه، به عنوان اولین استان در اعمال محدودیت گاز نیز مطرح شده است؟

حاتمی‌نماینده مردم هوراند، کلیبر و خدآفرین هم در این جلسه به آمار‌هایی که به آن‌ها دسترسی دارد استناد می‌کند و می‌گوید: استان اصفهان با ۶ واحد تولید فولاد ظرفیت مصرف ۱۴ میلیون و ۷۲ هزار مترمکعب را دارد و در آذربایجان شرقی ۸ واحد فولادی، یک میلیون ۱۲ هزار متر مکعب پتانسیل مصرف گاز را دارد.

این تبعیض مختص صنایع فولادی نیست

متفکر آزاد نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو هم که در جلسه حاضر است، می‌گوید: این تبعیض مختص صنایع فولادی نیست، در نیروگاه‌های استان نیز برای مدیریت مصرف گاز، چند وقتی است، مازوت می‌سوزانیم.

او ادامه می‌دهد: برای مثال نیروگاه‌های حرارتی استان اصفهان، ۱۳ میلیون متر مکعب روزانه گاز مصرف می‌کنند و تا این لحظه مخزن مازوت آنها، فک پلمپ نشده است، در حالی که گاز نیروگاه تبریز با یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب مصرف روزانه گاز، قطع شده است.

استاندار هم به مکاتباتی که با تهران داشته اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: در اولویت قرار گرفتن صنایع فولادی استان برای کاهش مصرف گاز، در تولید، اشتغال و هم صادارت تاثیر منفی مستقیم خواهد داشت.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیما