چالش‌های شهری از نگاه شهرداران تبریز/ لقب اولین‌های تبریز تنها به خاطر زیرگذر و روگذر نیست
چالش‌های شهری از نگاه شهرداران تبریز/ لقب اولین‌های تبریز تنها به خاطر زیرگذر و روگذر نیست
شهردار تبریز گفت: لقب اولین‌ها تنها به خاطر زیرگذر و روگذر نیست و دلیل آن وجود علما، شعرا، دانشمندان و شهدا هستند که در هیچ دوره از تاریخ در شهرهای دیگر این حجم از فرهیختگان وجود نداشته است.

به گزارش شمس، یعقوب هوشیار ظهر امروز در نخستین نشست مشورتی شهرداران و رؤسای ادوار شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه عنوان «تبریز شهر اولین‌ها» گاها به چالش کشیده می‌شود، اظهار کرد: لقب اولین‌ها تنها به خاطر زیرگذر و روگذر نیست و دلیل آن وجود علما، شعرا، دانشمندان و شهدا هستند که در هیچ دوره از تاریخ در شهرهای دیگر این حجم از فرهیختگان وجود نداشته است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از نظرات نخبگان و شخصیت‌های فرهیخته، همراهی این افراد را عامل مهمی در توسعه و پیشرفت شهر برشمرد.

هوشیار، رویکرد مدیریت شهری در دوره فعلی را مبتنی بر کارکردهای اجتماعی عنوان کرد و در عین حال از تلاش برای همکاری با مجموعه‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه خبر داد.

وی ابراز امیدواری کرد که مدیریت شهری تبریز بتواند در این دوره، بیشتر روی مسائل اجتماعی تمرکز کرده و در کنار توسعه عمرانی شهر، از مسائل اجتماعی غافل نباشد.

روزمرگری در مدیریت شهری

شهردار اسبق تبریز گفت: نمودار توسعه شهری باید همواره رو به رشد باشد، به‌طوریکه اگر شتاب آن آرام هم ادامه یابد، این شتاب رو به رشد پیشروی داشته باشد.

عبادالله فتح اللهی در حاشیه نخستین نشست مجمع مشورتی شهرداران و رؤسای ادوار شوراهای اسلامی تبریز، تصریح کرد: در مدیریت شهری باید از شتاب‌های موضعی و مقطعی که معمولا محصول انتخاب‌های غیرحرفه‌ای و غیرتشکیلاتی است، پرهیز کنیم.

به گفته وی، شهر موجودی ماندگار است، بنابراین باید تصمیمات در خصوص آن بلندمدت، حکیمانه و اندیشمندانه باشد.

فتح اللهی، مدیریت شهری را به سرپرست خانواری مسؤول تشبیه کرده و افزود: سرپرست خانواده‌ای موفق است که دچار روزمرگی نشده و نیازهای روزمره خود را به برنامه درازمدت گره بزند. برنامه‌های مدون ضمن اینکه به روزمرگی مردم پاسخ می‌دهد، باید افق آینده شهر تاریخی و مهمی همچون تبریز را که نیازمند برنامه بلندمدت است، تعیین کند.

شهردار اسبق تبریز با قدردانی از برپایی این نشست، متذکر شد: امیدوارم این نشست منجر به نهادسازی و سیستمی کردن تفکر و برنامه در شهر تبریز باشد. در شهرداری و شورای اسلامی تبریز انسان‌های بزرگی خدمت کرده‌اند و جاری ساختن تفکر انسان‌های بزرگ در شهر، نیازمند برنامه منسجم و مداوم است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان اولین شهردار نخستین دوره تشکیل شورای اسلامی شهر تبریز، قدردان حرکت‌های با برنامه‌ شهردار تبریز هستم، چراکه چنین دیدگاه‌هایی باعث می‌شود تمام سرمایه‌های مدیریتی، اجتماعی و فرهنگی در راستای توسعه شهر باشد.

تبریز نقص فضای سبز دارد

شهردار اسبق تبریز نیز در این نشست یادآور شد: توسعه ۲۰ سال آینده شهر تبریز در گرو استفاده از ظرفیت‌های موجود است.

سیدحسین فراهنگ‌پور ابراز کرد: این مجمع یک طرح نوین و ابتکاری است که باید پیش‌تر از این‌ها آغاز به‌کار می‌کرد ولی تشکیل این مجمع نویدبخش و امیدآفرین است.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی فعلی تبریز از لحاظ ابعاد تغییرات جزئی نسبت به گذشته داشته است، بیان داشت: طرح تفصیلی شهر برای توسعه تبریز به دو میلیون نفر با مصوبه شورای عالی شهرسازی در نظر گرفته شده بود.

فراهنگ‌پور ادامه داد: تبریز نقص فضای سبز دارد که در این راستا پروژه ۶۰۰ هکتاری عباس میرزا برای توسعه فضای سبز شهری در نظر گرفته شده بود اما در عمل به جز کاشت چند هزار درخت، اقدام چندانی انجام نشده است.

«تبریز شهر اولین‌ها» را برای آینده حفظ کنیم

رئیس دوره نخست شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه برگزاری نشست مشورتی شهرداران و رؤسای ادوار شورای اسلامی شهر تبریز را اقدامی مناسب در جهت تجزیه و تحلیل و استفاده از تجربیات مدیران سال‌های گذشته شهر قلمداد کرد.

محمدحسن لواسانی ضمن قدردانی از عوامل برگزاری این نشست، اضافه کرد: برگزاری چنین نشستی، اقدام خوبی است که نتایج آن موجب پیشرفت شهر می‌شود.

وی با بیان اینکه تجزیه و تحلیل و استفاده از تجربیات شهرداران و رؤسای ادوار شورای اسلامی موجب پیشرفت شهر می‌شود، تبریز را دارای آینده‌ای درخشان‌تر دانست.

لواسانی در عین حال از ضرورت تلاش برای حفظ عنوان «تبریز شهر اولین‌ها» سخن گفت و متذکر شد: در این خصوص فقط به گذشته اکتفا نکنیم و بدانیم که چطور باید شهر اولین‌ها را برای آینده حفظ کنیم.

وی اظهار کرد: امیدوارم این نشست نتایج خوبی برای تبریز و مدیریت شهری به‌خصوص در بحث عدالت اجتماعی در پی داشته باشد.

استفاده از تجارب ادوار گذشته، مسیر توسعه شهر را هموارتر می‌کند

رئیس اسبق شورای اسلامی شهر تبریزدر ادامه این نشست، گفت: تجارب گذشته مدیریت شهری کمک‌ فکری خوبی برای دوره فعلی شورا و شهرداری است.

جواد ششگلانی اذعان داشت: این قبیل جلسات که صاحب‌نظران مدیریت شهری در ادوار مختلف در یک محفل جمع شدند، می‌تواند کمک فکری مطلوبی برای اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار فعلی تبریز باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از برنامه‌ها و تجارب ادوار گذشته مسیر توسعه شهر را هموارتر می‌کند، افزود: با تدوام این جلسات هم‌اندیشی و مشورتی، امیدواریم شاهد تحول چشمگیر و توسعه همه‌جانبه کلان‌شهر تبریز باشیم.

شورا و شهرداری از ظرفیت نخبگان استفاده کنند

رئیس اسبق شورای اسلامی شهر تبریز همچنین گفت: شورا و شهرداری در دوره فعلی از ظرفیت نخبگان تبریز به نحو مطلوب استفاده کنند.

شکور اکبرنژاد تصریح کرد: امیدوارم خروجی و ماحصل این جلسات در عملیات اجرایی و آبادانی شهر موثر باشد.

وی ادامه داد: از متولیان این مجمع می‌خواهیم از اندیشمندان و نخبگان شهر تبریز نیز دعوت کرده و از ظرفیت علمی این قشر استفاده کند.

اکبرنژاد با بیان اینکه حوزه کتابخوانی و مطالعه تاثیر بسزایی در بسترسازی آموزش‌های شهروندی دارد، یادآور شد: مدیران شهری می‌توانند با توجه ویژه به مسائل فرهنگی و کتابخوانی در بلندمدت شاهد اثرات آن در پیشرفت همه جانبه شهر باشند.

پایان پیام/