پیوند با همسایگان را مرزهای سیاسی برهم نمی‌زند
پیوند با همسایگان را مرزهای سیاسی برهم نمی‌زند
اسماعیلی گفت: : امروزه به لحاظ مرز بندی‌های سیاسی، دولت‌های مختلف نام گرفته ولی حوزه‌ی فرهنگی مرزها را نمی‌شناسد.

به گزارش شمس، «محمدمهدی اسماعیلی» در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان در محل کاروانسرای تاریخی یام مرند اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم آذربایجان شرقی را به عنوان پایگاه اصلی و تاثیر گذار فرهنگی و هنری برای منطقه تبدیل کرده و با همت نهادها و مسئولان از ظرفیت بزرگ منطقه برای گسترش اقتصاد هنر و فرهنگ استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه منطقه آذربایجان کانون تمدنی ایران اسلامی است، عنوان کرد: وقتی تاریخ را ورق می‌زنیم این نقطه از لحاظ تمدنی و فرهنگی می‌درخشد و آذربایجان یکی از مهم‌ترین کانون‌های جوشش فرهنگ و هنر ایران عزیز است و معتقدم باید بتواند نقش مرکزیت را نه تنها برای ایران بلکه برای منطقه‌ی غربی و جنوب قفقاز ایفا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تدوام و امتداد تمدنی ایران که از بخارا تا قونیه را شامل می‌شد، ادامه داد: امروزه به لحاظ مرز بندی‌های سیاسی، دولت‌های مختلف نام گرفته ولی حوزه‌ی فرهنگی مرزها را نمی‌شناسد. در انقلاب اسلامی نگاه ما نگاه مرزهای سیاسی نیست، نگاهی که خیلی‌ها آن را وارونه تفسیر کردند و نگاهی که از آن ایران هراسی خارج می‌شود در حالی که حوزه ی فرهنگی و تمدنی نسبتی با جنگ ندارد بلکه این حوزه ناخودآگاه مانند آب جاری است که جاری شده و مسیر را پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که پیوندهای مشترک ما با عزیزان مجاور با مرزهای سیاسی بهم نمی‌خورد، گفت: مرزهای سیاسی را نساخته بودند که امروز با تغییر مرزها پیوندها در حوزه های فرهنگی‌ مجاور بهم بخورد بلکه این پیوند قلبی و عاطفی است، اینجا محل و مامن جوشش فرهنگ عظیم است.

انتهای پیام/