پیش بینی هواشناسی و محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی منجر به تعطیلی تبریز شد/ به مردم توضیح دهید
پیش بینی هواشناسی و محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی منجر به تعطیلی تبریز شد/ به مردم توضیح دهید
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی ضمن تشریح روند تصمیم‌گیری کمیته‌ی اضطرار آلودگی هوای استان از ادارات کل هواشناسی و حفاظت محیط زیست استان خواست تا توضیحات فنی و تخصصی لازم را به مردم ارائه دهند.

به گزارش شمس، محمدباقر هنربر در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوا، اداره کل محیط زیست و سلامت افراد جامعه معاونت دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده به همین علت اطلاعات پیش بینی هواشناسی را اخذ می کنند و در وضعیت اضطرار موظف هستند از طریق استانداری یا معاونت عمرانی جلسه کارگروه اضطرار تشکیل دهند تا دستورالعمل محدودیت ها و ممنوعیت های کاهش آلودگی هوا بر اساس شرایط و میزان شاخص های آلودگی از یک تا ۳۰۰ را که مشخص شده، تصویب و اجرا شود.

وی افزود: میزان آلودگی هوا از ۳۰۰ به بالا خطرناک است اعلام محدودیت و تعطیلی مدارس ادارات و فعالیت های عمرانی بر این اساس محدود می شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس در جلسه پیشنهاد شد پس از اعلام گزارش هواشناسی و محیط زیست و تاکید این دستگاه های متولی بر ادامه روند آلودگی به ویژه در نیمه جنوبی استان تصمیمات اتخاذ شد و ابتدا تعطیلی به این گونه اعلام شده بود که ادارات با ۲ ساعت تاخیر آغاز به کار کنند و /سه شنبه/ هم ادارات و مدارس از ساعت ۱۳ به بعد تعطیل اعلام شد.

وی یادآور شد: با توجه به ممنوعیت فعالیت های ورزشی در این شرایط بازی تیم های تراکتورسازی و فجرسپاسی نیز تعطیل شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه ملاک اصلی تصمیم‌گیری برای کارگروه اضطرار آلودگی هوا میانگین شاخص‌ها و داده‌ها در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز است، گفت: دبیری کارگروه اضطرار برعهده‌ی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان است و کارگروه براساس داده‌ها، شاخص‌ها و اطلاعات داده‌شده از سوی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست و اداره‌کل هواشناسی استان تصمیم‌گیری می‌کند و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیز به‌عنوان متولی اصلی سلامت مردم موظف است تا مکاتبات و پیگیری‌های لازم را در مواقع بالا رفتن شاخص آلودگی انجام دهد.

وی افزود: پس از استعلام بعد از ظهر دیروز کارگروه اضطرار آلودگی هوا از ۲ دستگاه متولی یاد شده تاکید شد که تا ظهر چهارشنبه آلودگی هوای تبریز استمرار می یابد و روند آن کاهشی خواهد بود؛بر این اساس در نهایت رای بر تعطیلی روز چهارشنبه دادند که البته موجب سوال اذهان عمومی نیز شده  است.

هنربر خاطرنشان کرد: البته به رغم اعلام اداره های کل هواشناسی و حفاظت محیط زیست مبنی بر آلودگی هوا و پاک شدن هوای تبریز از صبح امروز، باید این ۲ دستگاه خودشان در این خصوص به اذهان عمومی توضیح دهند.

وی یادآور شد: البته اظهار می دارند با توجه به این که سلول بارشی و سلول هم رفتگی در آسمان تبریز تشکیل شده و بارش باران در نیمه شب اتفاق افتاده در نتیجه هوا پاک شده است.

وی تاکید کرد: تصمیمات بر اساس داده ها و اطلاعات اداره کل هواشناسی و حفاظت محیط زیست استان انجام می‌شود، البته هشدار سطح زرد در بعداز ظهر روز دوشنبه توسط هواشناسی و هشدار سطح نارنجی توسط سازمان بحران کشور اعلام و در آن تشدید گرد و غبار و آلودگی هوا اطلاع رسانی شد.

انتهای پیام/