پول‌ها به آذربایجان بر نمی‌گردد!
پول‌ها به آذربایجان بر نمی‌گردد!
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه در برگشت پول به استان مشکل داریم، گفت: تنها در بازه زمانی مهر تا بهمن سال گذشته ۱۰۰ معدن سلب صلاحیت شده است اگر با این روال و با جدیت پیش برویم امیدواریم در شش ماه دوم امسال تغییر و تحول قابل قبولی در این بخش را شاهد باشیم.

به گزارش شمس، صابر پرنیان عصر امروز در دیدار جمعی از مدیران سازمان‌های شورای هم خانواده صمت، شهرک های صنعتی، زمین شناسی و اتاق اصناف با مدیرکل دیوان محاسبات استان اظهار کرد: در برگشت پول به استان مشکل داریم یعنی ۱۵ درصد مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن باید به استان برمی گشت ولی تنها ۷۰ میلیارد تومان بازگشته است.

وی ادامه داد: در این رابطه اگر مبلغی که قانونگذار تعیین کرده به استان برگردد فضای منفی ایجاد شده در بخش معدن تلطیف می شود.

مقید به جبران عقب افتادگی‌ها در بخش معدن هستیم

وی با بیان این که بخش معدن از لحاظ اکتشاف، استخراج و فرآوری مورد غفلت ۵۰ ساله قرار گرفته است و تقریبا توجه ما به بخش بازار و تنظیم بازار معطوف شده است، گفت: نظارت بر بخش معدن پیچیدگی خاص خود را دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: در رابطه با مشکلات بخش معدن مقید به جبران عقب افتادگی ها در این بخش هستیم.

پرنیان اضافه کرد: قانون اخذ یک درصد از فروش معادن برای جبران خسارت، برای نخستین بار سال گذشته در استان اجرا شد و اکنون برای تمام معادن فعال استان صورت حساب صادر شده است.

وی با بیان این که به منظور ایجاد تحول اساسی در بخش معدن توجه ویژه به این بخش را آغاز شده است، گفت: اطلاعات تمام معادن استان در سامانه جامع تجارت ثبت شده و در این زمینه در کشور رتبه نخست را در اختیار داریم.

شفافیت در فعالیت معادن استان باید ریل‌گذاری شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که باید شفافیت در فعالیت معادن استان را ریل گذاری کنیم، تاکید کرد: نگاه دیوان محاسبات به موضوع تولید، کارشناسی، منطقی و قانون مدار است.

سلب صلاحیت ۱۰۰ معدن

پرنیان افزود: تنها در بازه زمانی مهر تا بهمن سال گذشته ۱۰۰ معدن سلب صلاحیت شده است اگر با این روال و با جدیت پیش برویم امیدواریم در شش ماه دوم امسال تغییر و تحول قابل قبولی در این بخش را شاهد باشیم.

وی گفت: در اغلب شاخص های صنعتی مانند صدور مجوز سرمایه گذاری، صدور مجوزهای به بهره برداری رسیده، توسعه واحدهای موجود و واگذاری زمین صنعتی برای سرمایه گذاران حائز رتبه برتر هستیم.

وی به افزایش بازرسی و نظارت در حوزه مواد پتروشیمی و ورق های فولادی به منظور جلوگیری از رانت و سواستفاده در این بخش اشاره کرد و افزود: در بخش صنعت به سمت نگاه تحلیلی، آینده نگری و برنامه ریزی برای توسعه پیش رفته ایم.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف سوخت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اظهار کرد: سال گذشته با ثبت اطلاعات معادن و سوخت در سامانه جامع تجارت میزان مصرف سوخت در استان نصف شد که این اقدام بزرگی در این بخش بود.

پرنیان ادامه داد: آذربایجان شرقی امسال به عنوان استان معین در زمینه اکتشاف ژئوفیزیک تکمیلی مشخص شده که این موضوع می تواند ظرفیت خوبی برای استان ایجاد کند.

وی با اشاره به برنامه ریزی مدون برای حمایت از واحدهای پیشران در استان گفت: ۳۰ مگاپروژه برای امسال تعریف شده است که به عنوان پیشران از این مگاپروژه ها حمایت خواهیم کرد.

۲ هزار و ۷۷۰ طرح در حال اجرا در آذربایجان شرقی 

وی ادامه داد: دو هزار و ۷۷۰ طرح در حال اجرا در استان وجود دارد که در این زمینه پروژه های دارای اولویت و مهمی که به تکمیل زنجیره ها کمک کنند و نیازمندی های استان را رفع کنند با هدفگذاری ۵۰۰ پروژه برای بهره برداری به این پروژه ها کمک خواهیم کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: از دیگر برنامه های سازمان به منظور تحقق شعار سال ارتقای ظرفیت ۴۰۰ واحد تولیدی به بیش از دو برابر وضعیت فعلی است.

پایان پیام/