پهپادها به کمک شهرداری می آیند/ شکار تخلف‌های ساخت و ساز با پهپاد در تبریز
پهپادها به کمک شهرداری می آیند/ شکار تخلف‌های ساخت و ساز با پهپاد در تبریز
پایش هوایی جدیدترین راهکار شهرداری تبریز برای مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در محدوده شهر تبریز است که از هفته دوم اردیبهشت ماه آغاز شده است.

به گزارش شمس، شهرها به فراخور جمعیت‌پذیری خود نیازمند ارائه خدماتی از جمله مسکن و سرپناه برای شهروندان جدید هستند؛ و گاها در اثر غفلت مسئولان شهری شاهد رشد حاشیه‌نشینی در شهرهای  جمعیت‌پذیر هستیم که بیشتر در حومه شهر با سازه‌هایی غیراستاندارد ساکن می‌شوند.

در کنار این موضوع، رفته رفته سکونت‌گاه‌های ناایمن موجود در حاشیه شهر به صورت قولنامه‌ای به فروش می‌رسند و  بافتی ناایمن و پرخطر در حومه شهر شکل می‌گیرد.  افزایش جمعیت خانوارها و یا نیاز آنها به فضای بیشتر، افراد را مجبور به ساخت و ساز در محل سکونت خود کرده و به دلیل منع قانونی برای صدور پروانه ساختمانی در املاک قولنامه‌ای توسط شهرداری، این افراد اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می ‌کنند.

علاوه بر این، برخی از افراد سودجو و منفعت‌طلب نیز بدون اخذ پروانه ساختمانی اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز در سطح مناطق دهگانه شهرداری می‌کنند که مقدمه‌ای برای سرگردانی و بلاتکلیفی شهروندان در سال‌های آینده می‌شود.

میزان مساحت تبریز

تبریز با ۲۶ هزار هکتار مساحت به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور همواره در معرض رشد حاشیه‌نشینی و ساخت و سازهای غیرمجاز بوده است. رصد روزانه و میدانی شهری با این وسعت، عملا کاری غیرممکن است و در این راستا مجبور به بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای پایش تصویری مناطق احساس می‌شد. فناوری‌هایی مثل پهپادها، تصاویر ماهواره‌ای و دیگر فناوری‌ها که قطع به یقین با پایش آنلاین مناطق دهگانه شهری، امکان هر گونه ساخت و ساز بدون مجوز را از افرد سلب می‌کند.

شهرداری تبریز در رویکرد پیشگیرانه جدید خود و به صورت پایلوت، اقدام به پایش تصویری ۱۲۰۰ هکتار از بافت پرخطر منطقه ۷ کرده است که در صورت کسب نتیجه مدنظر  گستره این اقدام کل شهر تبریز خواهد بود.

رسانه‌ها پای کار پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز باشن

شهردار تبریز پیش از این در هفتمین قرار خدمت از دور سوم قرارهای خدمت شهرداری تبریز در منطقه ۲ از تخریب پانصد ساخت و ساز غیرمجاز شناسایی شده توسط پهباد خبر داده بود.

یعقوب هوشیار در این رابطه معتقد است: موضوع ناحیه محوری در شهرداری تبریز می تواند با پایش هوایی ساخت و ساز و خودآگاهی مردم موجب توقف ساخت و سازهای غیرمجاز شود.

وی ادامه می‌دهد: ۵۰۰ ساخت و ساز غیرمجاز با پایش پهپادی در حریم شهری تبریز تخریب شده و در این خصوص رسانه‌ها هم باید برای تامین منابع آیندگان کمک حال مدیریت شهری باشند.

شهردار تبریز خاطرنشان می‌سازد: مدیران شهری، مردم و رسانه‌ها نسبت به مخاطره‌های ساخت و ساز غیرمجاز آگاه هستند؛  باید موضوع ساخت و ساز غیر مجاز را پیگیری و پایش کنیم و در هر نقطه‌ای که ساخت و ساز غیرمجاز انجام می‌گیرد، رسانه‌ها باید حضور داشته باشند.

به گفته هوشیار، شرکت‌های خدمات‌رسان نیز حق ارائه آب و برق و گاز به ساخت ‌و سازهای غیرمجاز را ندارند.

آغاز پایش‌ پهپادی برای کنترل‌ ساخت و ساز غیر مجاز در تبریز

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز از شروع طرح کنترل نظارت بر ساخت‌و سازهای غیرمجاز با بکارگیری پهپاد به صورت پایلوت از منطقه ۷ تبریز خبر داد.

محمد عزتی در این رابطه می‌گوید: با توجه به عزم جدی شهرداری برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و جلوگیری از هرگونه تخلف ساختمانی، مدیریت شهری مطابق برنامه های سال قبل، اقدام به استفاده از تکنولوژی های به روز و همکاری با شرکت های دانش بنیان کرده است.

وی ادامه می‌دهد: هوشمند سازی یکی از مقولات مهم و تاثرگذار برای پیشبرد اهداف در امور شهری است بر همین اساس با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان بومی، تصویربرداری از ۱۲۰۰ هکتار از بافت پرخطر منطقه ۷ شروع شده است.

عزتی با اشاره به ضبط و ثبت تصاویز توسط پهباد می گوید: کنترل و نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده و حریم کلانشهر تبریز با استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های به‌روز به ویژه پهپادها به صورت رسمی از امروز آغاز شد. تصاویر ضبط شده در پهباد برای تشدید نظارت به معاونت خدمات شهری و محیط زیست ارسال می‌شود امیدواریم استفاده از پایش هوشمند باعث سهولت جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در شهر باشد.

نظارت هوشمند ابزار جدید شهرداری برای مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز استفاده از پهپاد برای پایش حوزه استحفاظی حریم شهر را ابزار جدید شهرداری برای مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز معرفی می کند.

جواد صدیقی می‌گوید: علی رغم نظارت های مدوام مجموعه، ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهر هنوز وجود دارد و استفاده از تکنولوژی های نو مانند پایش پهپادی بی شک نقش موثری در افزایش ابزارهای نظارتی شهرداری تبریز دارد.

وی با بیان اینکه تصاویر پهپادی و پایش منظم حوزه استحفاظی حریم شهری، فضا را برای خاطیان تنگ می‌کند، ادامه می‌دهد: با همراهی سیستم قضایی  و به کمک پایش پهپادی با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در شهر مقابله می‌کنیم.

صدیقی اضافه می‌کند: در مورد نحوه جمع آوری داده ها و تصاویر هوایی توسط پهباد اضافه می‌کند: آغاز بهره‌برداری از طرح پایش هوشمند، مدارک مستدلی برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز است زیرا تصاویر ثبت شده نشانگر تغییرات انجام یافته در زمان مشخص بوده و قابل پیگیری است.

هوشمندسازی و شفافیت امور از رویکردهای مهم مدیریت فعلی شهرداری تبریز در حوزه‌های مختلف شهری به‌خصوص شهرسازی است که امید می رود با گستره پایش تصویری درمناطق دهگانه، شاهد تحقق این امر در مدیریت شهری باشیم. در کنار این موضوع،  پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و  تشکیل بافت حاشیه جدید و همچنین ارائه استانداردهای لازم در حوزه شهرسازی مهمترین دستاوردهای هوشمندسازی و استفاده از این  فناوری‌های نوین در کلانشهر تبریز خواهد بود.

انتهای پیام/