پنج شاخصی که تبریز را جهانی می‌کند/ تبریز پایتخت فرهنگی و معنوی ایران است
پنج شاخصی که تبریز را جهانی می‌کند/ تبریز پایتخت فرهنگی و معنوی ایران است
شهردار تبریز پنج شاخص مهم تبریز را که شامل تاریخ، فرهنگ، صنعت، علم و جغرافیا است را تشریح کرد.

به گزارش شمس، یعقوب هوشیار در دیدار سفیر اتریش اظهار کرد: تبریز دارای تاریخی باقدمت در عرصه های بین المللی تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه تبریز سومین شهر بزرگ ایران با دو میلیون نفر جمعیت است، تصریح کرد: خوشبختانه نرخ بیکاری در این شهر پایین است.

هوشیار یادآور شد: تبریز در چند مقطع تاریخی پایتخت و در عرصه های سیاسی و اجتماعی تاثیرگذار بوده است.

شهردار تبریز با بیان اینکه دومین شاخص تبریز فرهنگ آن است، گفت: تبریز پایتخت فرهنگی و معنوی شهرهای ایران است. مشاهیر تبریز زبانزد خاص و عام هستند؛ برای نمونه در مقبره الشعرا ۴۰۰ شاعر و عارف مدفون است.

وی ادامه داد: عرفا و دانشمندان بزرگی در تبریز زندگی کرده‌اند؛ علامه جعفری از جمله آن‌هاست که زبانزد جهانیان است. شعرای معاصر مثل شهریار نیز چهره بین المللی دارند.

وی سومین شاخص تبریز را مراکز علمی و دانشگاهی آن عنوان کرد و افزود: ۲۰ هزار دانشجوی دولتی در این شهر مشغول به تحصیل هستند  و تعداد کل دانشجویان دانشگاه‌های تبریز ۱۰۰ هزار نفر است.

هوشیار همچنین تصریح کرد: چهارمین شاخص تبریز، شهر صنعتی بودن آن است و صنایع سنگین فولاد، تولید شیرینی و شکلات، خودروسازی و… در این شهر فعالیت دارند.

وی موقعیت استراتژیک و جغرافیایی تبریز را پنجمین شاخص آن عنوان کرد و گفت: تبریز با کشورهای مهمی مثل آذربایجان و ترکیه در ارتباط است و ورودی اروپا به حساب می‌آید.

شهردار تبریز ابراز امیدواری کرد دیدار با سفیر اتریش باعث مراودات بیشتر در آینده شود. وی در پایان با بیان اینکه از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی استقبال می‌کند، گفت: با توجه به ظرفیت‌های تبریز در حوزه‌های مختلف، می توان با حضور سرمایه‌گذاری خارجی از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو ممکن جهت توسعه شهر بهره برد.

نگاه عمیق‌تری از ظرفیت‌های اقتصادی تبریز پیدا کردم

سفیر اتریش در ایران  نیز در این دیدار گفت: با حضور در تبریز و دیدار با شهردار، نگاه عمیق‌تر و آشنایی دقیق‌تری از ظرفیت‌های اقتصادی این شهر و منطقه پیدا کردیم.

«ولف دیتریش هایم» در دیدار با یعقوب هوشیار شهردار تبریز و حجت‌الاسلام رسول برگی که در محل عمارت ساعت برگزار شد، اظهار کرد: از استقبال گرم شهرداری و اینکه توانستیم از ساختمان شهرداری بازدید داشته باشیم، تشکر می‌کنم. این بازدید و دیدار باعث شد تا من به اتفاق نماینده شرکت‌های اتریشی، از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهر تبریز شناخت بیشتری پیدا کنم. ما از قدم زدن در سطح شهر تبریز واقعاً لذت بردیم.

وی ادامه داد: در جلساتی که امروز داشتیم، نگاه عمیق‌تر و آشنایی دقیق‌تری از ظرفیت‌های اقتصادی تبریز و منطقه پیدا کردیم و چیزی که بسیار مهم است، روابط چند صد ساله دو کشور و مشخصا امضای پیمان دو کشور در صد و پنجاه سال پیش است که طی آن اولین کنسولگری اتریش در تبریز افتتاح شد تا دسترسی اتریش به ایران بهتر و آسان‌تر فراهم شود.

سفیر اتریش تاکید کرد: روابط تنگاتنگی بین دو کشور طی حدود دویست سال اخیر وجود داشته و این ارتباطات در حوزه‌های مختلف از جمله در علوم کاربردی، فنی، مهندسی و پزشکی برقرار بوده است. نکته مهم دیگر این است که دو کشور نه تنها تاریخ و گذشته مشترک دارند، بلکه هر دو به آینده مشترک هم نگاه می‌کنیم.

وی گفت: کشور اتریش در حوزه فرهنگی و موسیقی بیش از شصت سال است که در ایران حضور فعالی دارد. انجمن فرهنگی اتریش نیز چند سال است که در استان‌های مختلف مشغول فعالیت است و تلاش می‌کنیم پروژه‌های فرهنگی مشترکی را با شهر تبریز عرضه کنیم و به شما پیشنهاد بدهیم.

دیتریش هایم با بیان اینکه انجمن فرهنگی اتریش در آموزش زبان فعال است، اظهار کرد: از پیشنهادات شهردار و رییس شورای شهر تشکر می‌کنم و اعلام می‌کنیم که آماده همکاری در این زمینه‌ها هستیم.

اشتراکات سیاسی و فرهنگی می‌تواند زمینه ارتباط تبریز با شهرهای اتریش باشد

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز همچنین در این دیدار اشتراکات فرهنگی و سیاسی را زمینه برقراری ارتباط بین شهرهای اتریش و تبریز عنوان کرد.

برگی گفت: کشور پر طبیعت و زیبای اتریش و ایران مشترکات خاصی در موضوعات فرهنگی و سیاسی دارند.

وی ادامه داد: برای مثال مردم هر دو کشور از لحاظ سیاسی دو نوع حکومت سلطنتی و جمهوری را تجربه کرده‌اند.

برگی افزود: چون مردم هر دو کشور جنگ و آثار و زخم جنگ را تجربه کرده اند، هر دو ملت به دنبال صلح و دوستی هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد: ما مردمان اتریش را در اروپا سخاوتمند و طبیعت دوست (به لحاظ وجود رشته کوه‌های آلپ) می‌شناسیم که می‌خواهند تجربه توریستی داشته باشند و از این لحاظ دعوت می‌کنیم از زیبایی‌های تبریز دیدن کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اتریش مهد موسیقی کلاسیک اروپا است و تبریز هم از لحاظ موسیقی و شعر و ادب و فرهنگ در ایران زبانزد است؛ به همین جهت می‌توان با یکی از شهرهای اتریش در حوزه صلح‌دوستی و فرهنگ‌دوستی خواهرخواندگی داشته باشیم.

برگی در پایان خطاب به سفیر اتریش گفت: سلام گرم ما را به همه مردم خونگرم اتریش برسانید و امیدواریم این سفر شما برای هر دو کشور مایه خیر و برکت باشد.

انتهای پیام/