پزشکیان دوباره رد صلاحیت می‌شود؟/ شورای نگهبان «نه» ندارد!
پزشکیان دوباره رد صلاحیت می‌شود؟/ شورای نگهبان «نه» ندارد!
شورای نگهبان چهره‌هایی مانند خدادادی، هاشمی رفسنجانی، علوی و حتی پزشکیان را در برخی مقاطع رد صلاحیت و بار دیگر تایید صلاحیت کرده است.

سیاسی شمس: روز گذشته «عباسعلی کدخدایی» اعلام کرد “کسانی که صلاحیت‌شان در شورای نگهبان احراز نشده مجدد ثبت‌نام نکنند مگر اینکه شرایط‌شان تغییر کرده باشد”. رسانه‌ها از صحبت‌های سخنگوی شورای نگهبان با «پایان محمود احمدی‌نژاد» یاد کردند و گفتند با این اوصاف رئیس‌جمهور سابق ایران در صورت نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری رد صلاحیت خواهد شد اما آیا تنها احمدی‌نژاد مخاطب سخنگوی شورای نگهبان است؟

احمدی‌نژاد در سال ۹۶ علی‌رغم توصیه‌ی رهبری در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شد و شورای نگهبان نیز او را رد صلاحیت کرد. حال او بار دیگر قصد کاندیداتوری دارد.

مسعود پزشکیان از گزینه‌های اصلاحات برای ریاست‌جمهوری است و رصد فعالیت‌ها و مصاحبه‌های سریالی‌اش با رسانه‌ها نشان می‌دهد تصمیم خود را برای کاندیداتوری گرفته است. او در سال ۹۲ نیز برای انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد اما در کنار افرادی همچون مشایی و مرحوم هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در آن‌ سال‌ها با سابقه‌ی وزارت بهداشت دولت خاتمی و نمایندگی مجلس در انتخابات نام‌نویسی کرده بود و حال نیز از همان سوابق برخوردار است و از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ تنها اتفاق خاص در زندگی سیاسی پزشکیان نایب‌رئیسی مجلس دهم بوده است.

مصطفی کواکبیان از دیگر چهره‌هایی است که می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کند. او دوبار قبل نیز این کار را انجام داده اما از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده است. تنها سابقه‌ی او نمایندگی مجلس شورای اسلامی است و با تصویب قانون جدید جزو رجال سیاسی نیز محسوب نمی‌شود.

سید محمد غرضی! مردی که در انتخابات سال ۹۲ تایید صلاحیت شد و تنها ۵۰۰ هزار رأی آورد! در انتخابات سال ۹۶ برای دیگر کاندیدا شد و این‌بار شورای نگهبان رأی به رد صلاحیت وی داد. غرضی بار دیگر برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده است اما قانون جدید او را به‌سبب کبر سن فاقد شرایط ریاست‌جمهوری می‌داند.

با این اوصاف احمدی‌نژاد تنها کاندیدایی نیست که مخاطب سخنگوی شورای نگهبان قرار گرفته است اما آیا این شورا اگر فردی را یک‌بار رد صلاحیت کند، دیگر به او صلاحیت نمی‌دهد؟!

مرحوم هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ رد صلاحیت شد اما در انتخابات مجلس خبرگان رهبری صلاحیت گرفت. سلمان خدادادی نماینده مردم ملکان در مجالس ششم، هفتم و هشتم بعد ۱۲ سال نمایندگی در مجلس نهم رد صلاحیت شد اما در انتخابات مجلس دهم بار دیگر صلاحیت وی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و یا محمودرضا علوی سال ۹۰ در انتخابات مجلس نهم با عنوان عدم التزام عملی به اسلام و نظام رد صلاحیت شد اما سال ۹۲ مسئولیت وزارت اطلاعات دولت روحانی را برعهده گرفت و سال ۹۴ صلاحیت وی جهت حضور در مجلس خبرگان رهبری تایید شد.

انتهای پیام/