پزشکان سنتی و بدون مطب با درآمد بالا در تبریز/ بَت‌چیلیخ و تیکه گوتوماخ شیوه‌های سنتی درمان!
پزشکان سنتی و بدون مطب با درآمد بالا در تبریز/ بَت‌چیلیخ و تیکه گوتوماخ شیوه‌های سنتی درمان!
طبیبان خانگی کسانی هستند که مدرک یا سررشته پزشکی ندارند اما با یک کاسه فلزی و اسپند به درمان انواع امراض می‌پردازند!

اجتماعی شمس: سلامتی بزرگترین نعمت انسان است و ممکن نیست کسی این اصل مهم را کتمان کند اینکه یک روز از خواب بیدار شوید و احساس درد شدید داشته باشید حتما اولین کاری که به ذهنتان خطور می‌کند مراجعه به پزشک و استفاده از قرص و داروهای شیمیایی است. برخی‌ها اما درمان سنتی را ترجیح می‌دهند و به سراغ طب سنتی و گیاهان دارویی می‌روند تا دردشان را تسکین دهند؛ در این میان برخی دردها اما گویی پزشک نمی‌شناسند و مادربزرگ‌ها توصیه می‌کنند که به سراغ طبیبان خانگی برویم.

طبیبان خانگی همان خانم‌های پا به سن گذاشته‌ای هستند که با یک کاسه فلزی، اندکی نمک و اسپند دردهای شما را درمان می‌کنند؛ دردهایی که گاهی در زبان فارسی حتی معادل فارسی نیز ندارند و باید برای درمانشان کوچه پس کوچه‌های باریک و تنگ را عبور کنی تا به خانه پیرزن و پیرمردهایی بروی که منتظر ویزیت بیمارانشان هستند.

تیکه گوتوماخ یکی از همین دردهایی است که در زبان فارسی به آن سوهاضمه می‌گویند و گویی درمان آن نیز با درمان ما تبریزی‌ها متفاوت است. به سراغ یکی از همین طبیبانی می‌رویم که به اصطلاح درمان خانگی انجام می‌دهند. با احساس سنگینی سردل و دردهای تند و تیز در ناحیه کتف به سراغ یکی از محلات حاشیه‌ای در شهرک ارم می‌روم. آدرس سید خانم را از یکی از آشنایان گرفته‌ام و با نزدیک شدن به آدرس بعد از پرس‌وجو از یکی از همسایگان به سراغ خانه‌ای دوطبقه می‌روم که چندین جفت کفش جلوی آن جفت شده‌اند. سید خانم زنی ۵۰ تا ۶۰ ساله است که با خوشرویی از ما استقبال می‌کند تا به اتاقی برویم و درمان شروع شود! یک کرم دست و صورت، یک روسری و دو دست شفابخش تنها چیزهایی است که برای درمان درد معده‌ام می‌بینم می‌گوید سدلم تکه مانده و البته تازه است! کمی بازوهایم را ماساژ می‌دهد و بعد روسری را به دور کمر می‌بندد و می‌گوید که باید سه روز پشت سرهم به او مراجعه کنم. روز اول ویزیتمان ۱۰ هزارتومان است، روز دوم ۲۰ هزار تومان و روز سوم ۱۵ هزار تومان است در حالیکه به هنگام مراجعه بیماران دیگری هم برای شفا گرفتن آمده‌اند. بعد از سه روز هنوز جواب نگرفته‌ام و سید خانم عنوان می‌کند چون ناشتا نبوده‌ای خوب نشده‌ای و باید ناشتا می‌آمدی!

یک حساب سرانگشتی با چیزی که دیده‌ام نشان می‌دهد این طبیب سنتی روزانه حداقل ۵۰ هزار تومان درآمد دارد! بدون هیچ علم و یا زحمتی!و جالب اینجاست که با اینکه بسیاری هم دران نمی‌شوند اما همچنان مراجعه کنندگان از این نوع درمان خسته نمی‌شوند.

سید خانم از شفای بیماران زیادی می‌گوید و اینکه در کار درمان نازایی نیز هست! گویا این طبیبان خانگی همه فن حریفند و برای بسیاری از دردها درمان دارند اما هرچه که هست درد من درمان نشده و ترجیح می‌دهم به دنبال پزشک بروم.

طب سنتی یا طب تجربی؟!

دکتر مهسا صالحی، پزشک طب سنتی در گفت‌وگو با شمس در خصوص طبابت این نوع افراد اظهار داشت: این افراد نه طبیب هستند و نه سررشته‌ای از طبابت دارند بلکه برخی کارهای سنتی را به صورت تجربی یاد گرفته‌اند و همانها را انجام می‌دهند که در بیشتر مواقع جواب نمی‌دهد و اگر هم دری به تخته بخورد و حال مریض خوب شود این اتفاق را کار خودشان می‌دانند.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماری‌ها گاهی به قدری پیچیده هستند که شاید با یک دل درد یا سردرد ساده نمود پیدا کنند اما نشان از مشکلات بزرگتری داشته باشند اما این افراد به صرف یادگیری برخی مسائل پیش پاافتاده سعی در درمان انواع بیماری‌ها با یک روش می‌کنند.

این پزشک طب سنتی تشریح کرد: متاسفانه هنوز در بین اقشار حتی تحصیل کرده اعتقاد به درمان توسط چنین افرادی وجود دارد در حالیکه حتی اگر درمانی هم صورت گرفته باشد نه از روی علم بلکه به صورت اتفاقی و شانسی بوده است.

وی افزود: طب سنتی بر اساس پایه و اصولی است که خود بخشی از عل می‌باشد و نام آن سنتی است اما روش‌ها و شیوه‌های آن نیز به روز شده و نسبت به مثلا ۵۰ سال قبل بسیار تغییر کرده است.

دکتر صالحی در خصوص عوارض چنین درمان‌هایی نیز عنوان کرد: در بیشتر اوقات چنین درمان‌هایی چندان خطرناک نیستند چون این افراد قرص یا دوا تجویز نمی‌کنند البته بیشتر دم نوش‌هایی که تجویز می‌کنند نیز پایه علمی ندارد، در برخی مواقع این افراد البته دست به درمان‌هایی می‌زنند که ممکن است برای بیماران حتی خطرناک باشد.

 

  • نویسنده : فرناز پورعباس