پرونده مالیاتی مس سونگون استانی می‌شود/ وجود ۱۰۹ خانه لوکس در تبریز
پرونده مالیاتی مس سونگون استانی می‌شود/ وجود ۱۰۹ خانه لوکس در تبریز
مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌‎شرقی از انتقال پرونده مالیاتی مس سونگون به آذربایجان‌شرقی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با انتقال این پرونده تحول مالی در استان ایجاد می شود و از ارزش افزوده مس سونگون و سایر مزایا، آذربایجان‌شرقی بهره مند می شود.

به گزارش شمس، عیسی اورج زاده، ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه امسال ۶۶ هزار و ۵۹۰ اظهار نامه مالیاتی عادی دریافت شده است که نسبت به پارسال ۹ درصد افزایش دارد، اظهارداشت: البته در سال جاری سهم مالیات استان نسبت به پارسال ۶۰ درصد افزایش یافته است بر این اساس تلاش می کنیم تا با مبارزه با فرار مالیاتی، کشف پرونده های جدید مالیاتی و اتصال به کارتخوان ها در آذربایجان شرقی مالیات را عادلانه تر کنیم.

وی گفت: با بیان این که بر اساس قاعده شفاف سازی و عادلانه سازی مالیات اکنون ۹۸درصد اخذ مالیات از مودیان مالیاتی، توافقی بوده و توسط ممیز کل و مودی توافق انجام می شود و با رضایت اشخاص است در حالی که این آمار قبلا ۶۴ درصد بوده است.

مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی از انتقال پرونده مالیاتی مس سونگون به آذربایجان شرقی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با انتقال این پرونده تحول مالی در استان ایجاد می شود و از ارزش افزوده مس سونگون و سایر مزایا، آذربایجان شرقی بهره مند می شود.

وی با اشاره به اینکه میزان وصول مالیاتی نسبت به سال قبل از آن ۶۰ درصد افزایش یافته است، اعلام کرد: نسبت به سهم استانی ۱۰۹ درصد وصول مالیاتی در سال گذشته اتفاق افتاده است چنانکه باید در آذربایجان‌شرقی ۱۱ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شود.

اروج زاده با تاکید بر این که سال قبل حدود ۷۰ درصد از درآمدهای استان از محل وصول مالیات است، گفت: این میزان امسال به ۹۵ درصد رسیده است و پنج درصد باقی مانده مربوط به گمرکات، بیمه، ثبت احوال و غیره است.

وی یادآور شد: سال گذشته در این استان ۷۷۰۰ میلیارد تومان وصول مالیاتی داشتیم که ۶.۷ درصد آن مربوط به مالیات اشخاص حقیقی است.

وی همچنین گفت: در حدود یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به شهرداری ها و دهیاری های آذربایجان شرقی توسط اداره کل امور مالیاتی استان پرداخت شده که از این میزان ۴۵۵ میلیارد تومان مختص شهرداری تبریز بوده است .

مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به  ارسال لیست اولیه خانه‌های لوکس تبریز به امور مالیاتی خبر داد و گفت:  ۱۰۹ خانه لوکس در شهر تبریز توسط شهرداری شناسایی شده است، رکه این خانه ها بیش از ۱۵ میلیارد تومان ارزش دارند و و قرار است مالیات دو در هزار اخذ خواهد شود.

وی با بیان این که ۲۳ هزار و ۴۷۹ واحد خانه خالی نیز در آذربایجان شرقی وجود دارد، اذعان داشت: مالیات بر خانه‌های لوکس همانند مالیات بر خودرو که تنها به خودروهای خاصی تعلق گرفته، شامل تمام خانه‌ها و املاک نشده و صرفاً برخی از مالکان خانه‌ها و املاک است که البته نسبت به محل آن ها مالیات مشخص می شود ولی هنوز شاخص های اخذ مالیات به طور کامل مشخص نشده است.

اروج زاده خاطرنشان کرد:  بر مبنای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز در یک سال خالی باشند، مشمول مالیات خواهند شد و نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی بر مبنای دستور‌العمل تنظیمی سازمان مالیات کشور می‌باشد. بدین نحو که ابتدا ارزش اجاره ماهانه بر اساس متر مربع مشخص و پس از کسر ۲۵ درصد استهلاک و محاسبه نرخ مالیات بر اجاره مالیات خانه خالی بر اساس تعداد سال‌هایی که خانه خالی می‌باشد، محاسبه خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که تلاش می‌کنیم این مقدار افزایش را از کشف پرونده‌های جدید مالیاتی، مبارزه با فراز و مالیاتی و انتقال برخی پرونده مالیاتی صنایع در دیگر استان به آذربایجان‌شرقی محقق کنیم.

مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی مبارزه با فرار مالیاتی، کشف پرونده‌های مالیاتی، راه‌اندازی سامانه‌های فروشگاهی و پیگیری پرونده‌های مالیاتی را از جمله اولویت‌های سال‌جاری اداره‌کل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد.

انتهای پیام/