«پایتخت» برای مازندران و «نون خ» برای کردستان/ در انتظار سریال طنز پرمخاطب برای آذربایجان
«پایتخت» برای مازندران و «نون خ» برای کردستان/ در انتظار سریال طنز پرمخاطب برای آذربایجان
بعد از ساخت سریال‌های «پایتخت» و «نون خ» که هریک گویای فرهنگ قومیت‌های مختلف بود، ساخت سریال طنز این‌چنینی برای آذربایجان نیز ضروری به نظر می‌رسد.

اجتماعی شمس: طنز در ایران طرفداران زیادی دارد و مخاطبان بیشتری را پای تلویزیون می‌کشاند. مجموعه‌ی پایتخت سال‌ها در صدر پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی قرار گرفت و حال نیز سریال «نون خ» می‌خواهد این مسئولیت را بردوش بکشد و تاکنون نیز خوب ظاهر شده است.

پایتخت با زبان طنز سعی در انعکاس مشکلات اجتماعی و واقعیت‌های ممنوعه‌ جامعه‌ی ایرانی داشت و علی‌رغم انتقادات وارده به فصل‌های مختلف آن و فراز و نشیب‌هایی که داشت توانست سهم عظیمی از مخاطبان را به دست آورد. هرچند شخصیت کاراکترها در سریال مازندرانی بود اما تهیه‌کننده و کارگردان کمتر از بازیگران این مناطق بهره برده بود.

«نون خ» اما در استفاده از بازیگران بومی و متناسب با کاراکترهای سریال بهتر از «پایتخت» عمل کرد و باتوجه به بازتاب آن در فضای مجازی و استقبال مردم هیچ بعید نیست فصل‌های بعدی آن نیز تولید شود.

باتوجه به آنکه در طول سال‌های اخیر سریال‌ها روی محور فرهنگ‌های مختلف ایرانی و یکپارچگی قومیت‌ها استوار است، لزوم ساخت سریال‌های فاخر ترکی به زبان طنز ضروری به نظر می‌رسد. سریال‌هایی از جنس «پایتخت» و «نون خ» که معرف فرهنگ اصیل آذربایجان و مناطق مختلف آن باشد و در عین حال از بازیگران نامدار ترک‌زبان نیز بهره ببرد.

در سینما و تلویزیون ایران بازیگران ترک‌زبان کم نیستند و قطعاً نویسنده‌ای متبحر می‌تواند سریالی پرمخاطب را میهمان خانه‌ی ایرانی‌ها کند. اخیراً در سریال دوپینگ نمونه‌ای از نقش‌آفرینی بازیگران ترک‌ربان و دیالوگ‌هایشان را به زبان مادری شاهد بودیم، هرچند همین نکته نیز می‌تواند فتح بابی برای ادامه این روند باشد اما نباید دیالوگ‌های ترکی در سریال‌های ملی به فحش‌های کوچه‌بازاری اختصاص یابد.

مردم از ساخت سریال‌های فاخر برای قومیت‌های مختلف ایران استقبال می‌کنند و لازم است روندی که رسانه ملی در پیش گرفته است ادامه یابد تا سریال‌های بومی در شبکه‌های استانی محصور نشوند.

انتهای پیام/