پایانه غربی خط یک متروی تبریز، آماده بهره برداری شد
پایانه غربی خط یک متروی تبریز، آماده بهره برداری شد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز گفت: پایانه لاله خط یک قطار شهری تبریز آماده بهره برداری است و امروز ۲ رام قطار برای بهره برداری اولیه وارد این پایانه شد.

به گزارش شمس، یعقوب وحیدکیا افزود: معمولا در ابتدا و انتهای خطوط قطار شهری، فضا‌هایی با عنوان دپو یا پایانه و تعمیرگاه برای انجام فعالیت‌های تعمیر، پارک قطارها، شست‌وشو، انجام تست‌های ایمنی، اعزام قطار به خط در نظر گرفته می‌شود که بر همین اساس در ابتدا و انتهای خط یک قطار شهری تبریز فضا‌های پایانه (ائل‌گولی و لاله) لحاظ شده است.

وی اظهار کرد: پایانه ائل‌گولی به مساحت حدود ۵.۷ هکتار از سال ۱۳۹۴ مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و پایانه لاله با ۱۴ هکتار دارای فضایی به مراتب بزرگتر از دپوی ائل گلی است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز با اشاره به محدودیت موجود در دپوی ائل‌گولی برای پارک قطارها گفت: با آماده‌سازی پایانه لاله، این محدودیت‌ها رفع می‌شود چرا که ظرفیت گنجایش ۲۰ رام قطار (۱۰۰ دستگاه واگن) را دارد.

وحیدکیا ادامه داد: با اتمام پایانه لاله، اعزام قطار‌های فاز سوم (ایستگاه میدان کهن تا شهرک نور لاله) از این پایانه انجام می‌شود و قبلا اعزام و پذیرش قطار از دپوی ائل‌گولی انجام می‌شد.

وی یادآوری کرد: با بهره‌برداری از پایانه لاله، قطار‌های فاز سوم به انضمام تمامی کار‌های مربوط به تعمیرات سنگین، توقفگاه و سالن بازدید روزانه، سالن پارک و تعمیرات درزین، خط تراش چرخ واگن‌ها، انبار مرکزی و انبار غیرصنعتی، سالن تعمیرات زیربنایی، ساختمان سیگنالینگ و مخابرات، ساختمان ماشین امداد و نجات، باند فرود هلیکوپتر (بالگرد)، ساختمان پست برق، ساختمان اداری، خط تست و خط لوپ برای سر و ته کردن قطار در این پایانه صورت می گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز با اشاره به احداث ساختمان و فضای مرکز آموزش سازمان قطار شهری تبریز در پایانه لاله افزود: این مرکز با مساحت ۹۳۰ مترمربع با داشتن دستگاه سیمولاتور از منحصر به فردترین مراکز آموزشی مترو در ایران است.

وی افزود: این مرکز دارای ۲ طبقه و ۹ اتاق است و بیش از ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار یورو برای خرید و راه اندازی دستگاه سیمولاتور و ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان برای احداث ساختمان هزینه شده و به بهره‌برداری رسیده است.

قطارشهری تبریز در پنج خط (چهار خط اصلی و یک خط حومه‌ای) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده است.
در حال حاضر خط یک قطارشهری تبریز به طول ۱۷.۲ کیلومتر در ۱۸ ایستگاه از ایستگاه ائل‌گولی تا ایستگاه نور در حال بهره‌برداری است.

انتهای پیام/