وقتی دستها چَشم میشوند…
وقتی دستها چَشم میشوند…
داشتن حامی مالی برای هزینه‌های اولیه شروع به کار یکی از کمبودهای موسسه بصیر است چرا که مطمئنا با رونق کسب و کار جوانان روشن دل امید به تشکیل زندگی هم در این افراد بالا خواهد رفت

موسسه نابینایان بصیر بزرگترین و فعالترین موسسه نابینایان شمالغرب کشور است که بیش از ده سال درخدمت نابینایان و کم‌بینایان درحال فعالیت است.

مهدی رفعتی مدیرعامل روشن دل این موسسه که به نوعی تنها مدیر عامل روشن دل در تبریز هم است از خودش و ناگفته های موسسه بصیر میگوید;

کارشناس ارشد حقوق خصوصی و دبیر مدرسه مردانی آذر در تبریز هستم در این مدرسه بیش از بیست سال است دروس دین و زندگی و عربی را تدریس میکنم.
در رشته های موسیقی و کامپیوتر نیز فعال هستم و در برنامه‌های جانبی مدرسه این رشته ها را نیز تدریس کرده‌ام و در خود موسسه بصیر هم این آموزش ها را داریم چراکه یکی از بزرگترین اهداف موسسه آموزش است و کلاسهای آموزشی و مهارتی برای نابینایان و کم‌بینایان برگزار کرده‌ایم.

اعضای داوطلب بیشترین آمار معلمین این موسسه هستند

معلمین و اساتید دانشگاهی بصورت داوطلبانه به موسسه مراجعه میکنند و در رشته های مختلف تدریس میکنند و میتوانیم ادعا کنیم اساتیدی که در این موسسه تدریس میکنند یک سروگردن از مدارس و موسسات دیگر بالاترند بطوریکه نخبه های نابینایان تبریز همواره خود را مدیون این موسسه میدانند.

در بخش کارآفرینی و توانمندسازی اعضا یکی از موفق ترین موسسات بوده‌ایم

با توجه به هدف موسسه بصیر بیشترین دغدغه ما این بوده که هر فضای کاری‌ای که ایجاد شد از نابینایان و کم‌بینایان استفاده کنیم
اولین نفری که برای منشی‌گری در موسسه استخدام کردیم یک فرد کم‌بینا بود ، درحال حاضر مسئول استدیوی بصیر یک فرد نابینای مطلق است و در سمت اپراتوری استدیو و کارهای نرم‌افزاری و سخت افزاری مشغول به کار است.
کار چاپ جزوات ، تولید و ضبط کتابهای صوتی، آماده‌سازی نرم‌افزاری گوشی های موبایل، نصب برنامه های گویاساز برعهده‌ی این شخص است
این شغل یکی از کارهای بدیع موسسه می‌باشد که یک فرد نابینا خارج از کار تلفنچی‌گری که در برخی ادارات توسط نابینایان انجام میشود در این موسسه صاحب یک شغل عزتمند است.

شغل نظافتچی موسسه را هم یک فرد کم‌بینا برعهده داشته است و بندرت از افراد بینا استفاده شده است.

از بابت اشتغال نابینایان و کم‌بینایان در ادارات و ارگانها، پیگیر سهم سه درصد معلولین و نابینایان بوده‌ایم
اقدامات و نامه نگاری های بسیاری به مجلس شورای اسلامی انجام داده‌ایم و پیگیر تصویب قانون جامع اشتغال و حمایت از حقوق معلولین و نابینایان همواره بوده‌ایم.

در بخش کارآفرینی اقدامات بسیاری انجام داده‌‌ایم و بدلیل اینکه این اقدامات نیازمند سرمایه بوده نتوانسته‌ایم شغل تمام وقت برای اعضای موسسه ایجاد کنیم.

آموزش‌هایی که منجر به شغل و کسب درآمد در موسسه بصیر شده مانند آموزش اپراتوری تلفن ، اپراتوری استدیو و مهارت های کامپیوتری که با انعقاد قرارداد با سازمان فنی و حرفه‌ای برای نابینایان دوره های ICDL برگزار کرده‌ایم.

به توصیه تاجری که در چین مشغول تجارت بود و دیده بود نابینایان در این کشور با ماساژ درمانی درآمد خوبی دارند دوره های آموزش ماساژ درمانی و ریلکسینگ را در این موسسه برگزار کردیم و حدودا شش نفر ماساژور حرفه‌ای با مدرک بین‌المللی تربیت کرده‌ایم که همه این افراد نابینای مطلق هستند و میتوانند در فیزیوتراپی‌ها و استخرها فعالیت کنند و به درآمد برسند.
درحال حاضر این افراد ویزیت خصوصی انجام می‌دهند و درآمد خوبی هم دارند.

بدلیل اینکه اتاقهای موسسه کم است امکان ایجاد فضا برای کارهای ماساژ وجود ندارد البته کلیه امکانات ماساژ را داریم ولی محیط موسسه به گونه ایست که مشتری اقبالی برای حضور در این فضا برای ماساژ نشان نمی‌دهد.

با حمایت خیرین به صادرات محصولات هم خواهیم رسید

تولید صنایع دستی هم از عمده فعالیت موسسه بصیر است کارهای تولیدی از قبیل سبدبافی، فرچه بافی، شمع سازی، کارهای زینتی و… که از طریق نمایشگاه‌ها به فروش رسیده است و افراد به درآمد رسیده‌اند.

اخیرا نیز با کمک سازمان صنایع دستی و میراث فرهنگی آموزش سراجی یا چرم دوزی که به صورت دستی نابینایان و کم‌بینایان در موسسه آموزش دیده‌اند و در سطح بالا کیف و جاکلیدی و… را تولید میکنند.
به زودی این دوره آموزشی دوباره برگزار خواهد شد و در تلاشیم آموزش‌دیده ها را به درآمد زایی کامل برسانیم چون چرم‌دوزی یکی از پردرآمدترین شغل‌هاست بخصوص در تبریز که چرم این شهر هم معروف است.

بدنبال توافق با میراث فرهنگی و صنایع دستی بافت های سنتی از قبیل جورابهای پشمی و… را آغاز کرده‌ایم و با آموزش این این حرفه حتی میتوانیم وارد بازار جهانی شویم و به صادرات محصولاتمان بپردازیم.

در پایان از همشهریان و خیرین خواهشمندیم برای اینکه اشتغال جوانان نابینا و کم‌بینا فراهم شود از کمک های خیرخواهانه خود دریغ نکنند همواره ما کمبود فضا برای کارگاه‌هایمان داشته‌ایم.

  • نویسنده : رقیه دبیری