وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعتقادی به تدریس زبان‌های محلی در مدارس ندارد
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعتقادی به تدریس زبان‌های محلی در مدارس ندارد
کبیری گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور توجهی به اصل 15 قانون اساسی نشده و این نشان می‌دهد حاجی میرزایی هم اعتقادی به تدریس زبان‌های محلی و قومی در مدارس ندارد.

به گزارش شمس، سید تقی کبیری در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی، اظهار داشت: آقای حاجی میرزایی که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش انتخاب شده است دارای سوابقی هستند که بر هیچ کس پوشیده نیست اما بر اساس وظیفه‌ای که قسم خورده‌ایم لازم است نکاتی در این موضوع و در راستای مخالفت با این پیشنهاد عرض کنم گرچه باید این نکته را متذکر شوم که متأسفانه رئیس جمهور محترم پیشنهاد وزارت را در دقیقه ۹۰ مطرح کردند تا موضوع حساسیت زمان نیز مطرح شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سوابق وزیر پیشنهادی نشان می‌دهد که ایشان حدود ۱۸ سال است که از بدنه و فضای آموزشی کشور جدا بوده‌اند و قبل از آن نیز مدتی را در نهضت سوادآموزی حضور داشتند که قابل توجه است که این وضعیت حتی برای نهضت سوادآموزی نیز روشن نبوده که با توجه به اینکه چندین میلیون بی سواد در کشور داریم، نتوانسته اقدام قابل توجهی انجام دهد.

وی خطاب به حاجی میرزایی گفت: برنامه پیشنهادی شما بسیار کلی و آرمانگرا می‌باشد و واقع‌گرایانه نیست، برنامه‌ای که می‌توانست برای هر وزیر دیگری نیز ارائه گردد که با توجه به سهم ۴ درصدی از تولید ناخالص ملی در آموزش و پرورش و با حضور یک میلیون نفر معلم و ۱۳ میلیون نفر دانش‌آموز شما در برنامه پیشنهادی‌تان، چه برنامه‌ای برای افزایش سهم ۴ درصدی در تولید ناخالص ملی دارید.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد تبدیل وضعیت نیروی انسانی، خرید خدمت‌ها، حق‌التدریسی‌ها، نهضتی‌ها و پیمانکاران ، در برنامه شما اجرایی شدن و عملیاتی شدن وجود ندارد علیرغم اینکه برنامه آرمانی خوبی ارائه کردید.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در برنامه شما رفع محرومیت‌زدایی و زدودن آن مشخص نشده است و همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی معلمان در کجای برنامه شما قرار دارد در حالی که برنامه رتبه‌بندی چندین سال است در لایحه دولت قرار داشته که شما به عنوان مسئول دفتر دولت از آن اطلاع داشته‌اید، پس چرا گذاشته‌اید که رتبه‌بندی معلمان یک سال در آنجا معطل بماند.

وی افزود: در موضوع تبصره ۱۰ ماده ۱۷ در مورد حق‌التدریسی‌ها و نهضتی‌ها هنوز برنامه‌ای مشخص نشده است و حتی در برنامه‌های پیشنهادی شما، برنامه عملیاتی برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی مبنی بر تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی وجود ندارد در حالی که باید این برنامه‌ها مشخص شود اما رفتار شما نشان می‌دهد که اعتقادی به این موضوع ندارید.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در آخر ایشان باید مشخص کنند که چه مقدار حافظ مطالبات فرهنگیان و معلمان خواهند بود و آیا توان دارند که رئیس جمهور را برای حضور در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش متقاعد کنند.

انتهای پیام/