وزیر اقتصاد گفت اجازه حذف پوری‌حسینی را ندارم/ خریدار ماشین‌سازی به نمایندگان ملت فحش می‌داد
وزیر اقتصاد گفت اجازه حذف پوری‌حسینی را ندارم/ خریدار ماشین‌سازی به نمایندگان ملت فحش می‌داد
سعیدی گفت: وزیر اقتصاد نتوانست به وعده‌‌ی تغییر رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور عمل کند و دولت در سایه و فشارها این اجازه را به او نداد.

محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شمس در پاسخ به این سوال که سرانجام واگذاری‌های بخش خصوصی به کجا ختم می‌شود، اظهار داشت: در بحث‌های واگذاری آنچه مورد تاکید ماست اهلیت خریداران می‌باشد و آقایان هر مجموعه‌ای را که می‌خواهند واگذار کنند باید اهلیت خریدار را ملاک اصلی قرار دهند.

وی با بیان اینکه شاید یک فرد اهلیت نداشته باشد اما پول داشته باشد، عنوان کرد: روند واگذاری‌هایی که توسط سازمان خصوصی سازی انجام شده دارای ایراد است که یکی از مصادیق آن را در کارخانه‌ی ماشین سازی تبریز دیدیم.

وزیر اقتصاد گفت با اعمال فشار اجازه نمی‌دهند معاون خود را هم تغییر دهم

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به نامه‌ی جمعی از نمایندگان به سازمان بازرسی مبنی بر تخلف خصوصی‌سازی در امر واگذاری‌ها، خاطرنشان ساخت: مجلس نیز برای کشف حقیقت درخواست تحقیق و تفحص کرده است و یکی از اعضاء این گروه بنده هستم؛ میزان رعایت مسیرهای قانونی در امر واگذاری را بررسی و گزارش آن را به مردم اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شمس مبنی بر چرایی عدم حذف پوری‌حسینی از ترکیب وزارت اقتصاد علی‌رغم واگذاری‌های پرحاشیه، توضیح داد: وزیر فعلی اقتصاد و دارایی قبل از اخذ رأی اعتماد و حتی بعد از آن قول دادند رئیس سازمان خصوصی‌سازی را تغییر دهند اما این کار را انجام ندادند و برای ما سوال ایجاد شد؛ وقتی علت را جویا شدیم گفتند به بنده فشار وارد می‌کنند و اجازه‌ نمی‌دهند معاون خود را هم تغییر دهم.

باید مانع تشکیل دولت در سایه شد/ کارخانجات را مفت دهند اما به اهلَش واگذار کنند

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به جلسه‌ی اخیر نمایندگان ملت با رئیس قوه قضائیه اشاره و یادآور شد: از حجت‌الاسلام رئیسی خواسته‌ایم برای بررسی نامه‌های ارسالی از سوی مجلس شعبه خاصی تخصیص دهد تا دستگاه قضاء سریعاً با افرادی که علی‌رغم تخلفات متعدد با آنان مساحمه‌کاری می‌شود با استفاده از ابزارهای قانونی‌اش برخورد نماید.

وی با تاکید بر اینکه بایستی مانع تشکیل دولت سایه توسط عوامل پشت صحنه شد، تصریح کرد: ما معتقدیم اگر کارخانه‌ها را ارزان‌تر از قیمت واقعی‌اش به اشخاص کننده‌ی کار و دارای صلاحیت دهند، بهتر از آن است که به اشخاص ثروتمند فاقد اهلیت و تخصص واگذار نمایند.

از واگذاری‌های فاقد پشت پرده سیاسی و رانتی حمایت می‌کنیم

سعیدی با بیان اینکه متخصص دارای اهلیت مجموعه‌ی ضررده را به سودده تبدیل می‌کند و با احیاء کارخانجات چرخ اشتغال و توسعه صنعت را می‌گرداند، اذعان داشت: در سایر کشورها مجموعه‌ها را به صورت آزمایشی چند ماهی در اختیار خریدار قرار می‌دهند تا بیت‌المال را احیاء کند اما اگر نتوانست وی را فاقد صلاحیت تشخیص می‌دهند.

وی متذکر شد: برخی کننده‌ی کارها سرمایه‌های کلانی ندارند اما توان احیاء صنایع از آنان بر می‌آید، لذا بیش از آنکه قیمت واگذاری‌ها برای نمایندگان مجلس مهم باشد، اهلیت خریداران اهمیت دارد و بایستی خریدار عرضه‌ی احیاء و اداره یک صنعت را داشته باشد؛ اگر این تشخیص واقعی و بدون پشت صحنه سیاسی و رانتی باشد ما از آن واگذاری حمایت می‌کنیم.

وزیر اقتصاد نتوانست خریدار ماشین‌سازی را به جلسه مجمع نمایندگان بیاورد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به سکوت دو ماهه‌ی نمایندگان مجلس در جریان واگذاری کارخانه ماشین‌سازی تبریز، گفت: ما آن مقطع پشت صحنه‌ی قربانعلی فرخزاد را روی میز نیاوردیم تا اتهام سیاسی‌کاری و منعت‌گرایی به ما نزنند و ببینیم این فرد چه عملکردی از خود نشان می‌دهد اما در نهایت به وزیر اقتصاد گفتیم اهلیت این آقا برای نمایندگان محرز نیست.

وی ادامه داد: به وزیر اقتصاد گفتیم فرخزاد در صحنه‌ی دیگری بازیگری می‌کند و مرد صنعت نیست اما ایشان گفتند ظرف یک هفته خریدار ماشین‌سازی را در حضور نمایندگان مجلس حاضر می‌کند تا برنامه‌هایش را ارائه و اهلیت خود را اثبات کند ولی فرخزاد را نتوانستند بیاورند و خود او نیز نیامد.

مش قربانعلی به نمایندگان بد و بیراه می‌گفت/ خریدار ماشین‌سازی با پول حرام ثروت‌اندوزی کرد

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه خریدار نااهل ماشین‌سازی تبریز در واکنش به دعوت جهت حضور در جلسه مجمع نمایندگان فحاشی و به نمایندگان ملت اهانت کرده بود، ابراز داشت: مَش قربانعلی می‌گفت “به نمایندگان بگویید بروند دنبال کارشان! به آنان ربطی ندارد برنامه‌ام چیست، پول داشتم و کارخانه را خریده‌ام” با این حال ما این شنیده‌ها را نیز قورت دادیم و لب به شکوائیه نگشودیم.

وی افزود: نهایتاً بعد از آنکه نتوانستند فرخزاد را نزد مسئولان حاضر کنند به مسئولان وزارت اقتصاد گفتیم چرا فردی را که با زد و بندهای ارزی و معاملات حرام پول کسب کرده است و فاقد تحصیلات و تجربه است، سکان‌دار یک مجموعه‌ی مادر صنعتی کرده‌اید؟! آقای پوری‌حسینی از این واگذاری دفاع می‌کرد اما راه فرخزاد به دادگاه و زندان ختم شد.

مجلس روند واگذاری کشت و صنعت مغان و اهلیت ژائله را بررسی می‌کند

سعیدی در پاسخ به این سوال که سرنوشت کشت و صنعت مغان به کجا ختم می‌شود و آیا یونس ژائله نیز فاقد اهلیت است، گفت: برای ما قیمت واگذاری مهم نیست و اگر ژائله صلاحیت اداره این مجموعه را داشته باشد و بتواند با سودآوری اشتغال بیشتری ایجاد نماید نمایندگان ملت قطعاً از واگذاری حمایت می‌کنند؛ یکی از اولویت‌های ما نیز بررسی نحوه واگذاری کشت و صنعت مغان و احراز اهلیت خریدار است.

انتهای پیام/

  • نویسنده : مجید قنبرزاده