وزیر اقتصاد روحانی گم شده است/ به دلار ۱۴ هزار تومانی راضی‌ام
وزیر اقتصاد روحانی گم شده است/ به دلار ۱۴ هزار تومانی راضی‌ام
بیمقدار می‌گوید وزیر اقتصاد گم شده است و اصلا معلوم نیست چه‌ کاری انجام می‌دهد و دنبال چیست.

به گزارش شمس، شهاب‌الدین بیمقدار ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه خودروسازان نمی‌توانند هزینه‌هایشان را پرداخت کنند و نیاز به نقدینگی دارند، اظهار داشت: با تصویب جهانگیری قرار بود ۸۴۴ میلیون یورو اعتبار ارزی به خودروسازان پرداخت شود اما  به دلیل پیچیدگی‌های بانکی عملیاتی نشد؛ با این حال هفته گذشته قبول کردند زمان وام را تمدید کنند و نصف آن را ارزی دهند.

وی افزود: در حال حاضر اگر به قطعه‌سازها حدود ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق نشود، با تعطیلی کارخانه یا تعدیل کارگران رو به رو خواهیم شد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه بازار بزرگی در باکو از سوی کارآفرینان آذربایجان و هلدینگ ترکیه‌ای ایجاد کردیم، خاطرنشان ساخت: برای تامین قطعات کامیون‌ها و اتوبوس‌ها، هیاتی از باکو به ایران آمدند، از برخی کارخانجات بازدید و قول دادند با ما همکاری کنند.

وی تصریح کرد: چنانچه صادرات قطعه‌سازی را راه بیندازیم مشکل عمده قطعه سازان برای تامین نقدینگی و پول کارگران حل می‌شود ضمن اینکه می‌توانند در برابر صادرات نیز واردات انجام داده و مشکلات خود را حل کنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور متذکر شد: چنانچه قطعه‌سازها و خودروسازها بیکار شوند، ۷۰۰ هزار نفر بیکار می‌شوند و در کنار آن وزارت صنعت از حق بیمه ۱۵ هزار میلیارد تومانی آنان محروم می‌شود.

وی اذعان داشت: وزارت تعاون قضیه را خیلی جدی نگرفته و متاسفانه وزیر اقتصاد نیز اصلا در این وادی‌ها نیست و فکر می‌کند باید از طریق بانک‌های دولتی تشویق کند تا قطعات را بسازند؛ در واقع وزیر اقتصاد گم شده و معلوم نیست که چه کار می‌کند.

این نماینده مجلس عاملان مشکلات به وجود آمده برای خودروسازان را بانک مرکزی دانست و گفت: فقط می‌خواهند نرخ دلار و تورم را پایین بیاورند؛ سفت بسته‌اند و نه اجازه می‌دهند تا قطعات را بدون انتقال ارز وارد کنند و نه سریع ارز نیمایی اختصاص می‌دهند؛ همین باعث می‌شود که خیلی وقت‌ها به دلیل یک قطعه کوچک، چندین هزار خودرو در محوطه بخوابد.

وی عنوان کرد: کمبود و قحطی کالا بدتر از گرانی است و معتقدم نباید نرخ دلار را خیلی پایین بیاورند! البته درست است که فکر می‌کنند با پایین آمدن دلار، در قیمت‌ها نیز اثر می‌گذارد اما به دلیل کشش بازار اگر دلار هم پایین بیاید، بسیاری از قیمت‌ها دیگر به این زودی پایین نمی‌آید مگر اینکه ثبات پیدا کند.

بیمقدار خواستار تثبیت قیمت دلار در ۱۳ یا ۱۴ هزار تومان شد و ابراز داشت: به دلار ۴۲۰۰ تومان نیز اعتراض دارم. اخیرا نیز وزیر بهداشت گفته یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای دارو پول گرفتند که معلوم نیست کجاست و چه کار کردند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید برای صادرات کمک کند، تصریح کرد: چطور بنده به تنهایی با گروه جوانان ۲۰ نفره و کارآفرینان توانستیم در باکو بازار راه بیندازیم اما دولت به این بزرگی نمی‌تواند؟ در بسیاری از کشورها می‌توانند چنین بازاری که بنده با این جوانان ایجاد کردم، ایجاد کنند و کالاها را بیشتر بفروشیم اما دولت تاکنون هیچ کمکی نکرده است و حالا که می‌گوییم نمایشگاهی ایجاد کنید و پول دهید می‌گویند پول نیست.

انتهای پیام/