ودیعه مسکن ۳ میلیاردی در نقاط بالانشین شهر
ودیعه مسکن ۳ میلیاردی در نقاط بالانشین شهر
در سایه‌ی افول ارزش پول ملی و تورم افسارگریخته‌ی سال‌های اخیر اجاره‌ی میلیاردی منازل مسکونی رسمیت یافته است، طوری‌که از شنیدن اجاره میلیاردی در تبریز متعجب نمی‌شوید!

اجتماعی شمس: “اجاره میلیاردی در تبریز” اگر رسانه‌ای این کلمات را در دهه‌ی هشتاد، نود کنار هم می‌چید مخاطبان از آن به‌عنوان دروغ سیزده یاد می‌کردند اما در سال ۱۴۰۱ دیگر با درج این تیتر متعجب نمی‌شوید چراکه در سایه‌ی افول ارزش پول ملی و تورم افسارگریخته‌ی سال‌های اخیر اجاره‌ی میلیاردی منازل مسکونی رسمیت یافته است.

در دیوار ملک ۲۰۶ متری لوکس با ۴ اتاق خواب را واقع در ولیعصر تبریز کرایه می‌دهند. مبلغ ودیعه ۳ میلیارد تومان است! با خود می‌گوییم شاید در درج صفرها اشتباه کرده‌اند و با آگهی‌دهنده تماس می‌گیریم. پوزخندی می‌زند و می‌گوید ۳ میلیارد تومان نه ۳۰۰ میلیون! ارزش این ملک برای فروش ۲۰ میلیارد است و این رقم برای رهن آن درشت نیست.

اما این تنها خانه‌ای نیست که برای کرایه‌اش باید ۳ میلیارد تومان پرداخت کنید. واحد ۱۲۰ متری ساخت سال ۱۳۸۵ را هم در میدان اطلس به این مبلغ به‌اجاره واگذار می‌کنند.

در رجایی‌شهر رهن کامل واحد ۳۶۰ متری ۲ میلیارد تومان تعیین شده است، در ولیعصر به‌وفور آگهی رهن واحد لوکس با ودیعه‌ی بالای یک میلیارد تومان یافت می‌شود و در ائل‌گلی و الهی‌پرست نیز مبالغ رهن یک‌ونیم میلیاردی همراه با کرایه‌ی ده بیست میلیونی به چشم می‌خورد.

شاید با خود بپرسید چه‌کسی این منازل را کرایه می‌کند. فردی که صاحب ۳ میلیارد است نمی‌تواند برای خود خانه‌ای بخرد؟! شاید عجیب باشد اما عده‌ای با اینکه املاک و دارایی خوبی دارند و خود موجر چندین مستاجرند، سکونت در خانه‌های اجاره‌ای این‌چنینی را ترجیح می‌دهند. برخی نیز در کار ساخت‌وساز ملک‌اند و یا تمام سرمایه‌شان را در حوزه‌ای خاص به گردش در می‌آورند و ترجیح می‌دهند در خانه‌ای ایده‌آل مستاجر باشند.

این خانه‌ها در دهه‌ی هشتاد نود هم گران بودند اما هیچ‌گاه میلیاردی نبودند!

انتهای پیام /

  • نویسنده : میلاد نوروزی