واگذاری نظارت‌ها از صمت به جهاد کشاورزی کار اشتباهی بود
واگذاری نظارت‌ها از صمت به جهاد کشاورزی کار اشتباهی بود
امام جمعه تبریز با اشاره به واگذاری بخشی از نظارت‌ها از وزارت صمت به جهاد کشاورزی، گفت: این امر کار اشتباهی بود، چرا که کار جهاد کشاورزی نظارت نیست.

به گزارش شمس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم صبح امروز در دیدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی و اعضای شورای هماهنگی مدیران سازمان با وی به مناسبت فرا رسیدن سالروز تشکیل نهاد مقدس جهاد سازندگی و هفته جهاد کشاورزی، اظهار کرد: جهاد کشاورزی مسوول مستقیم فراهم آوردن موجبات بهبود و ازدیاد تولید انواع محصولات کشاورزی برای بهبود نسبی شاخص‌های تغذیه و افزایش متوسط درآمد سرانه بخش کشاورزی به منظور خودکفایی در تامین نیازهای کشور است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند از طریق شرکت‌های دانش بنیان و با استفاده از فناوری و نهاده‌های فناورانه کشاورزی، موجبات کاهش هزینه تولید محصولات و ارتقا بهره‌وری را فراهم آورد.

امام جمعه تبریز ادامه‌ داد: در زمینه فناوری‌های بخش کشاورزی نیز کارهایی مانند توزیع هوشمند محصولات کشاورزی یا کالاهای اساسی، هوشمندسازی کشاورزی، کاهش ضایعات، تامین نهاده‌های دام و طیور، توسعه ارقام جدید زراعی متناسب با اقلیم ایران، استفاده از منابع پروتئینی کمتر، توسعه استفاده از پهباد در امر کشاورزی، تامین پایه‌های رویشی، تکمیل زنجیره آفت‌کش‌ها و حاصلخیزکننده‌ها می‌تواند انجام بگیرد.

آل هاشم گفت: با استفاده از آفت‌کش‌ها و حاصلخیزکننده‌های سبز، تغذیه تلفیقی، تولید بذر به خصوص بذرهایی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند، واکسن‌ها، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و داروهای دام و طیور، اصلاح نژادهای بومی، روش‌های نوین پرورش آبزیان، توسعه پرورش، فناوری هسته‌ای، فناوری پرتودهی و پلاسما، نهاده‌های فناورانه به منظور کاهش آفت پذیری، سم زدایی و … می‌تواند کارهای بزرگی را رقم زد‌ و وزارت جهاد کشاورزی بایستی در این مسیر گام بردارد.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید از کارهایی مثل ایجاد و فعالیت کردن شهرک‌های نوآوری، گلخانه‌های آب کشت، تلفیق آب کشت و هوا کشت، هوشمندسازی و فراهم‌سازی بازار خرید برای محصولات تولیدی و سایر حوزه‌های از قبیل ماشین‌آلات کشاورزی حمایت لازم را داشته باشد.

وی متذکر شد: در این راه سخت و اهداف متعددی که برای جهاد کشاورزی تعریف شده است، سایر وزارتخانه‌ها مثل وزارت علوم و نیرو هم وظایفی دارند و باید حمایت‌ها و همکاری لازم با جهاد کشاورزی را داشته باشند تا جهاد کشاورزی بتواند به اهداف خود برسد.

امام جمعه تبریز با اشاره به بحث استفاده از سیستم‌های خورشیدی برای تامین برق بخش کشاورزی، گفت: متاسفانه بخش کشاورزی با مشکلات و چالش‌های فراوانی مواجه است که مربوط به زمان کنونی نیست اما با این حال توانسته در طول مدت تحریم‌ها با شیب تند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد.

آل‌هاشم در خصوص چالش‌های بخش کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی، یادآور شد: از دست دادن بازار جهانی، تداوم پدیده خشکسالی و کاهش منابع آبی، کمبود سرمایه‌گذاری در بخش، مکانیزه کردن کشاورزی، عدم توازن منطقی بین قیمت محصولات کشاورزی و نهاده‌ها، تغییر کاربری‌های بی حساب و کتاب و غیرمجاز اراضی زراعی و باغی، ضعف استانداردهای کنترل کیفی برای فناوری سموم، کوچک و نامنظم بودن واحدهای بهره برداری کشاورزی و ضعف و کمبود منابع غذای دام از جمله چالش‌های بخش کشاورزی کشور است.

وی با اشاره به تاثیر جنگ اوکراین و روسیه در بخش تامین محصولات کشاورزی دنیا، اضافه کرد: بخشی از گرانی‌های کنونی کشور و حتی جهان مربوط به این جنگ است اما باید نسبت به این وضعیت تدبیر داشته باشیم.

امام جمعه تبریز بیان داشت: اگر تفکر و نگاه جهادی بخواهد خدمتی انجام بدهد، قطعا در عرصه کشاورزی خواهد بود و امروزه عرصه کشاورزی بسیار اهمیت بالایی داشته و حیات انسان‌ها و بقای کشور وابسته به آن است.

وی افزود: نهاد جهاد سازندگی به فرمان امام (ره) یکی از یادگارهای باارزش دوران انقلاب بوده و سپس بنا به هر دلیلی با وزارت کشاورزی ادغام شد که یک اقدام خوبی نبود.

امام جمعه تبریز گفت: سازمان جهاد کشاورزی و تشکیلات تابعه در ایام تعطیلات نوروز استراحت نداشتند و همواره در فکر بودند تا مشکل مرغ، میوه و … در جامعه حل شود.

آل‌هاشم با اشاره به واگذاری بخشی از نظارت‌ها از وزارت صمت به جهادکشاورزی، افزود: این امر کار اشتباهی بود، چرا که کار جهاد کشاورزی نظارت نیست.

انتهای پیام/