واکسیناسیون ۱۴۸۷ قلاده سگ در مقابل بیماری هاری/هاری بیماری مشترک میان سگ و انسان
واکسیناسیون ۱۴۸۷ قلاده سگ در مقابل بیماری هاری/هاری بیماری مشترک میان سگ و انسان
شیرازی گفت: هاری یک بیماری ویروسی بسیار خطرناک مشترک بین انسان و دام بوده و اهمیت این بیماری در غیرقابل درمان و کشنده بودن آن است که تنها در سال 2015 در جهان، تعداد 59 هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند

به گزارش شمس، جعفر شیرازی با اعلام این خبر گفت: طی سال ۹۷ میزان ۱۷۰۲۳ قلاده سگ در مقابل بیماری هاری واکسینه شده اند و تعداد ۴۴ کانون بیماری هاری در این استان شناسایی شد است و همچنین طی دو ماه نخست سال ۱۳۹۸ میزان ۱۴۸۷ قلاده سگ در مقابل این بیماری واکسینه شده اند.

وی با بیان اینکه  بیماری هاری یک بیماری ویروسی بسیار خطرناک مشترک بین انسان و دام بوده و اهمیت این بیماری در غیرقابل درمان و کشنده بودن آن است که تنها در سال ۲۰۱۵ در جهان، تعداد ۵۹ هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند، افزود: سالیانه میلیاردها ریال صرف پیشگیری از بیماری هاری در ایران می‌شود و کمتر بیماری واگیر در کشور وجود دارد که به اندازه این بیماری برای آن هزینه شود، ایران را می توان تنها کشور خاورمیانه دانست که واکسن هاری در جمعیت دامی به صورت رایگان تزریق می گردد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دام اظهار کرد: اشکال در بلع، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، دردهای شکمی و اسهال، تنگی نفس، سرفه خشک، نگرانی و ترس، تحریک پذیری، بی قراری، انقباضات عضلانی، خشونت و رفتار تهاجمی، هیجان مفرط و آبریزش بیش از حد از دهان، ترس از آب و ترس از نور از مهمترین علایم بیماری هاری است که در نهایت منجر به مرگ فرد مبتلا می شود.

وی با اشاره به وسعت، پراکندگی و شرایط اقلیمی استان و وجود منابع و مخازن متعدد بیماری هاری در حیات وحش، ادامه داد: این استان از جمله استان های در معرض خطر شیوع و گسترش این بیماری محسوب می شود.

شیرازی، تصریح کرد: با توجه به غیرقابل درمان بودن این بیماری، پیشگیری از ورود بیماری هاری به جمعیت دام های اهلی و جامعه انسانی بسیار مهم و حساس است.

وی افزود: واکسیناسیون سگ های صاحبدار شامل سگهای گله و نگهبان و در صورت نیاز واکسیناسیون دامهای اهلی واجد شرایط، فرهنگ سازی، ارایه آموزش های لازم به منظور شناخت بیماری و نحوه کنترل و پیشگیری از آن، مهم ترین اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی استان در راستای مبارزه با این بیماری مهلک است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دام کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در پایان گفت: دامداران باید ضمن واکسیناسیون سگ های گله با بهسازی اماکن دامی و ایجاد حصار مناسب از ورود حیوانات وحشی به دامداری ها جلوگیری کنند.