وارونه نشان دادن میزان مس قابل معدن کاری در سونگون/ چرا مس سونگون به کرمان ارسال می‌شود؟
وارونه نشان دادن میزان مس قابل معدن کاری در سونگون/ چرا مس سونگون به کرمان ارسال می‌شود؟
اللهوردی دهقانی، ضمن انتقاد از وارونه‎ نشان دادن میزان مس قابل معدن کاری در معدن سونگون آذربایجان شرقی و ارسال مس استخراج شده از معدن سونگون به کرمان، دلیل این اقدامات را جلوگیری از سرمایه‌گذاری توسعه‌ای و اشتغال در این منطقه دانست.

به گزارش شمس، رئیس کمیته معادن کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ضمن انتقاد از وارونه‎ نشان دادن میزان مس قابل معدن کاری در معدن سونگون آذربایجان شرقی و ارسال مس استخراج شده از معدن سونگون به کرمان، دلیل این اقدامات را جلوگیری از سرمایه‌گذاری توسعه‌ای و اشتغال در این منطقه دانست.

شرکت ملی مس ایران، مالک سه معدن مس سرچشمه و میدوک در استان کرمان و سونگون در استان آذربایجان شرقی می‌باشد. مجتمع مس‌سونگون به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع معدنی آذربایجان‌شرقی و کشور در این منطقه واقع شده و روزانه میلیاردها تومان درآمد و انتفاع برای برخی استان‌ها بخصوص کرمان دارد.

مس سونگون علی‌رغم منابع معدنی فراوانی که دارد، نمونه‌ای از یک تراژدی غم‌انگیز معدنی و صنعتی در آذربایجان‌شرقی است.

چرا که سالانه سرمایه زیادی از آن به خارج از آذربایجان شرقی سرازیر می‌شود و سرمایه‌گذاری توسعه‌‌ای و اشتغال در آنجا صورت نمی‌گیرد در نتیجه مسیر رشد و پیشرفت برای این منطقه فراهم نیست.

لذا ضرورت دارد مسئولان مربوطه با توجه به اهمیت موضوع پس از سال‌ها فکری جدی به حال این سرمایه ملی بکنند و تدابیر لازم برای رفع مشکلات و استفاده از این ظرفیت انتخاب کنند.

الهوردی دهقانی پیرامون تامین دخایر مس کشور، اظهار کرد: شرکت ملی مس سه معدن فعال دارد، معدن مس سونگون با ۴ میلیارد تن ذخیره ۵۱٫۲ مس محتوی معادن شرکت ملی مس را در خود جای داده است و دو معدن مس سرچشمه و میدوک نیز با ۴۸٫۸ مابقی مس محتوی شرکت ملی مس را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ضمن اشاره به اعلام آمار آستانه عیاری توسط شرکت ملی مس کشور، توضیح داد: آستانه عیاری مس سونگون ۲۲% و مس سرچشمه ۱۷% است، این مهم یعنی بخش قابل توجهی از ذخایر مس سونگون به باطله زده شده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در صورتی که اگر این آمار برابر در نظر گرفته میشد، ذخایر مس سونگون نزدیک ۶۰% ذخایر شرکت ملی مس را به خود اختصاص می داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص میزان مس قابل معدن کاری شرکت ملی مس، بیان کرد: معدن مس سونگون با ۵۶% و دو معدن سرچشمه و میدوک با ۴۴%، ذخایر شرکت ملی مس را در اختیار دارند.اما متاسفانه این آمار را وارونه و وارونه‌تر نشان دادند، یعنی سهم مس سنگون را ۲۰% و مس سرچشمه و میدوک را ۸۰% اعلام کردند.

لازم به ذکر است، این آمار و ارقام اشتباه، مشکلات زیادی را برای مس سونگون به دنبال داشته است.

رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان، در خصوص دلیل انتقال سرمایه مس سونگون به کرمان، بیان داشت: دلیل این اقدام این است که سرمایه‌گذاری توسعه‌ای واشتغال در مس سونگون صورت نگیرد، یعنی معدن در سونگون باشد ولی سرمایه‌گذاری در جای دیگرانجام شود.

شایان ذکر است، ارزش مس محتوی که از مس سونگون به کرمان سرازیر می‌شود ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

انتهای پیام/

  • نویسنده : صنایع پرس