واحد های تولیدی چرم تبریز رو به تعطیلی است/دولت واردات پوست خام را تسهیل کند
واحد های تولیدی چرم تبریز رو به تعطیلی است/دولت واردات پوست خام را تسهیل کند
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم استان گفت: اکثر واحدهای تولیدی چرم در تبریز به دلیل کمبود نقدینگی و قیمت بالای مواد اولیه تعطیل شده است.

مسعود بنابیان در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در خصوص وضعیت چرم استان اظهار داشت: متاسفانه وضعیت چرم آذربایجان‌شرقی به دلیل کمبود نقدینگی و بالا بودن قیمت مواد اولیه، چندان خوب نیست و واحد های تولیدی با ظرفیت ۵۰ درصدی خود چرم تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد چرم مورد نیاز گاوی کشور توسط آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود، اعلام کرد: با کمبود مواد اولیه برای تولید چرم مواجه هستیم و به دلیل واردات گوشت، پوست خام کمتری در کشور تولید می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه قیمت پوست خام نسبت به سال گذشته، چهار برابر افزایش یافته است،توضیح داد: قیمت مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید چرم نسبت به سال گذشته، سه برابر افزایش یافته است و این امر باعث شده که قیمت تمام شده چرم تولیدی بالا رود.

وی با بیان اینکه این استان قطب تولید صنعت چرم سنگین کشور محسوب می‌شود، خاطرنشان ساخت: اکثر واحدهای تولیدی چرم در تبریز به دلیل کمبود نقدینگی و قیمت بالای مواد اولیه تعطیل شده است و مابقی هم با با ظرفیت بسیار پایین فعالیت می‌کنند.

بنابیان با بیان اینکه صادرات چرم نیز نسبت به سال گذشته از این استان به نصف کاهش یافته، افزود: متاسفانه وام‌های بانکی با نرخ بالای بانکی، دردی از تولیدکنندگان چرم هم دوا نمی‌کند.

وی بیان داشت: برای رفع مشکلات تولیدکنندگان چرم، بهتر است دولت واردات چرم به کشور را تسهیل کند و مواد اولیه با قیمت پایین در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

این فعال تجاری با اشاره به قدمت تولید چرم در تبریز، یادآور شد: از سال ۱۳۰۸، چرم در تبریز تولید می‌شود و چرم تبریز در دنیا شناخته شده است با این حال موانع زیادی سر راه تولید و صادرات چرم تبریز قرار گرفته و مواد اولیه ۱۲ هزار واحد تولیدی کیف و چرم وابسته به واحد های تولیدکننده چرم استان است.