هوای آذربایجان‌شرقی تا هشت درجه گرم تر می‌شود
هوای آذربایجان‌شرقی تا هشت درجه گرم تر می‌شود
رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌‌شرقی از افرایش چهار تا هشت درجه ای دمای هوای استان در هفته جاری خبر داد.

به گزارش شمس، محمد امیدفر روز شنبه در مورد آخرین وضعیت آب و هوای استان اظهار کرد: این افزایش در روزهای پایانی هفته به صورت محسوس بوده و می‌تواند موجب گرمازدگی و در جنگل‌ها و مراتع سبب آتش سوزی شود بنابراین توصیه می‌شود در مصرف آب و برق صرفه‌جویی و از روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع خودداری شود.

وی در مورد دمای تبریز طی ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد:در این مدت، بیشینه و کمینه دمای تبریز به ترتیب ۳۲ و ۹ درجه بالای صفر بود و همچنین دمای فعلی هوای این شهر ۲۴ درجه‌ است که نسبت به روز گذشته یک درجه افزایش یافته است.

امیدفر گفت: آخرین اطلاعات و نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهند، طی هفته‌ جاری جوی پایدار در استان حاکم خواهد بود که در برخی ساعات همراه با وزش باد گاهی تا نسبتا شدید است.

وی ادامه داد: این وزش باد در نواحی مرتفع می‌تواند سبب سقوط و پرتاب اجسام سبک و خسارت به سازه‌های سبک شود.

وی همچنین در مورد خنک‌ترین و گرم ترین شهر استان اضافه کرد: ورزقان با دمای ۹ درجه بالای صفر خنک‌ترین و مراغه با دمای ۳۴ درجه بالای صفر گرم ترین شهر استان گزارش شده‌ است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

انتهای پیام/