هواپیماهای زنوزی یکی پس از دیگری نمی‌پرند/ آتا در انتظار تدبیری برای کفتر جَلد!
هواپیماهای زنوزی یکی پس از دیگری نمی‌پرند/ آتا در انتظار تدبیری برای کفتر جَلد!
تحریم‌ها از یک سو و ممنوعیت پرواز امبرائرها به‌خاطر حادثه یاسوج از سویی دیگر، شرکت هواپیمایی آتا را با بحران مواجه کرده است.

اقتصادی شمس: اگر با هواپیماهای آتا پرواز هم نکرده باشید نام آن را شنیده‌اید. آتا را محمدرضا زنوزی در تبریز تاسیس کرده است و وجود چنین شرکتی با پروازهای داخلی و بین‌المللی آذربایجانی‌ها را خرسند می‌کند و از حق نگذریم خیلی از شهروندان تبریزی به‌همین خاطر بر تاخیرهای نافرجام آن و آوارگی در فرودگاه‌ها چشم بسته‌اند.

شرکت هواپیمایی آتا طی یک سال اخیر با چالش‌های متعددی مواجه شده است و چنانچه متولیان امر آن را درنیابند، سرنوشتی به‌مانند اترک و آریا در انتظار آن خواهد بود.

در حال حاضر از ۲۱ هواپیمای شرکت آتا تنها ۳ هواپیما در خطوط حمل و نقل هوایی فعالیت دارند و سایر پرنده‌های زنوزی به دلایلی همچون منع پرواز، گرند و لغو قرارداد با شرکت اوکراینی از رده خارج شده‌اند.

آتا که سفارش خرید ۱۵ امبرائر ۱۴۵ را با ظرفیت حمل ۵۰ مسافر داده بود، ۳ فروند از این هواپیماها را در اواخر سال ۹۶ وارد چرخه‌ی تجارت خود کرد اما دیری نگذشت که سازمان هواپیمایی کشور با فعالیت جت‌های کوچک مخالفت کرد.

اما بدشانسی‌های آتا به اینجا ختم نمی‌شد، با اعمال تحریم‌ها و افزایش فشار به ایران، اوکراین ادامه فعالیت ۸ فروند هواپیمای ارائه شده به شرکت هواپیمایی آتا را منوط به استفاده از خلبانان و خدمه‌ی اوکراینی کرد و از آنجا که حق‌الزحمه آنان با دلار برای آتا صرفه اقتصادی نداشت، زنوزی مجبور به لغو قراداد اجاره‌ی هواپیماها شد.

در طول سال‌های اخیر نیز تعدادی از هواپیماهای آتا به‌دلیل فرسودگی قطعات و فقدان قطعه‌ی جایگزین زمین‌گیر شده بودند و دیروز یکی دیگر از هواپیماهای این شرکت به دار و دسته‌ی بال شکسته‌ها پیوست تا عملاً برای زنوزی ۳ هواپیما بیشتر نماند.

حال معلوم نیست با کاهش تعداد هواپیماها سرنوشت کارکنان آتا به کجا ختم می‌شود و زنوزی برای خروج از این بحران چه تدبیری در سر دارد.

انتهای پیام/