همراهی نکردن مردم تبریز با آشوبگران / شناسایی عوامل اصلی اغتشاشات تبریز
همراهی نکردن مردم تبریز با آشوبگران / شناسایی عوامل اصلی اغتشاشات تبریز
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به همراهی نکردن مردم با آشوبگران و عدم دخالت در تخریب اموال بیت‌المال و خویشتنداری نیروهای انتظامی این موضوع حل شده و عوامل اصلی اغتشاشات تبریز شناسایی و نسبت به دستگیری آنها اقدام شده و برخی نیز در حال اقدام است.

به گزارش شمس، علیار راستگو صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص اجرای طرح مدیریت سوخت و اعتراض‌های اخیر در برخی شهرستان‌های استان با بیان اینکه این تصمیم توسط سران سه قوه گرفته شده است، اظهار داشت: درآمد حاصل از اجرای این طرح به دهک‌های پایین اختصاص داده می‌شود که جدای از مبلغ یارانه است.

وی افزود: طرح اصلاح قیمت سوخت به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده و همه وزارتخانه‌ها در جریان اجرای آن قرار گرفته‌اند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه و با اشاره به برخی تحرکات در نقاط مختلف شهر تبریز و برخی شهرستان‌های استان، اضافه کرد: طی چند روز گذشته فراخوان‌هایی که منشأ بارگذاری آن خارج از کشور داشت و مردم را به اعتراضات خیابانی دعوت می‌کردند و استان ما نیز به این مسئله مبتلابه شده بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی با ناآگاهی اقداماتی را انجام دادند که به غیر از پشیمانی حاصلی برایشان نداشت، ادامه داد: نکته جالب در این فراخوان‌ها شیوه دعوت و شبیه‌سازی اعتراض‌ها به سبک کشورهای خارجی بود، همانند خاموش کردن خودروها در وسط خیابان‌ها و اتوبان‌ها که در کشور ما نیز مرسوم نبود.

راستگو خاطرنشان کرد: در چهار شهرستان اهر، آذرشهر، مرند و مراغه برخی تحرکات انجام شده بود که البته مورد خاصی پیش نیامده و موضوع توسط مسوولان شهرستانی و نیروهای انتظامی و امنیتی مدیریت شد.

وی ادامه داد: اما در شهر تبریز از حوالی ساعت ۱۱ پیش از ظهر در برخی نقاط به دلیل نزدیکی به ساعات ترافیکی شهر، از این موضوع استفاده کرده و دست به اقداماتی زدند که موجب تخریب یک تعداد اموال عمومی شد که بارزترین خسارت‌ها مربوط به تخریب و به آتش کشیدن یک اتوبوس بخش خصوصی بود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: یکی از اهداف این تحرکات کشته‌سازی بود که با توجه به خویشتنداری نیروهای انتظامی موفق به این امر نشدند.

وی بیان داشت: با توجه به همراهی نکردن مردم با آشوبگران و عدم دخالت در تخریب اموال بیت‌المال و خویشتنداری نیروهای انتظامی این موضوع حل شده و عوامل اصلی اغتشاشات تبریز شناسایی و نسبت به دستگیری آنها اقدام شده و برخی نیز در حال اقدام است.

راستگو تاکید کرد: مهم‌ترین مسئله برای ما تامین آرامش جامعه بوده و مطمئن هستیم مردم این موضوع را می‌دانند، چراکه برای حفظ این انقلاب و نظام هزینه‌های بسیاری پرداخت کرده و شهیدان عزیز را برای این خاک تقدیم کرده اند.

وی گفت: به منظور حفظ آرامش و شناسایی آشوبگران همه نقاط شهر توسط دوربین‌های امنیتی در کنترل است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی به عنوان مسوولان استانی دغدغه مردم را درک می‌کنیم، چرا که ما نیز از خود همین مردم هستیم و در مسیر اجرای این طرح هیچ‌گونه سهمیه‌ای برای دستگاه‌های دولتی در نظر گرفته نشده است.

وی با توجه به نگرانی مردم نسبت به گران شدن کالاها، ستاد تنظیم بازار در استان تشکیل شده و با توجه به تاکیدات وزیر صمت مبنی بر نظارت و کنترل قیمت‌ها این امر به صورت جدی پیگیری می‌شود.

راستگو در ادامه با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص تصمیم سران قوا و تاکید بر حمایت از اصمیم اخیر، بیان کرد: متاسفانه برخی بدون تخصص اظهار نظرهایی انجام دادند که می‌توان گفت اصلا این طرح را مطالعه نکرده بودند، در حالی که هدف از اجرای این طرح کمک به معیشت اقشار دهک‌های پایین جامعه است.

وی از نحوه پوشش اخبار مربوط به حوادث دیروز توسط رسانه‌های محلی تشکر کرده و گفت از رسانه‌ها و اصحاب رسانه می‌خواهیم مردم را به آرامش دعوت کرده و آگاهی‌های لازم در مورد نقش رسانه‌های معاند و اهداف آنها را به مردم ارائه دهند.

به گفته معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی برای پیشگیری از جوسازی رسانه‌های معاند اینترنت به صورت سراسری محدود شده است.

وی بیان کرد: میزان خسارت‌ها در تبریز در حال ارزیابی است و تنها چند نفر به صورت جزئی مجروح شدند.