هر تبریزی یک سپهبان
هر تبریزی یک سپهبان
از خواب که بیدار می‌شوم اول پارک‌ها را بازرسی می‌کنم و هر جاییکه مسافر به آنجا برود سر می‌زنم از ائل‌گؤلی تا عینالی و حتی پارک‌های کوچک و بزرگ را سرکشی و سرویس‌های بهداشتی را چک می‌کنم تا حتما مایع دستشویی داشته باشند.

اجتماعی شمس: ایرانیان از دیرباز، مردمِ تبریز را باغیرت و اهل کار و تلاش می‌شناسند، مردمی که در هر شرایطی برای رشد و زیبایی شهر و حتی کشورشان در تلاش بوده‌اند، مردان و زنان نامداری کارهای بزرگی برای این شهر انجام داده‌اند و عناوینی چون شهر اولین ها، شهر بی گدا، پاکترین شهر و… به همت چنین شهروندانی نصیب تبریز شده است. برای این عناوین است که همه ساله این شهر میزبان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور و دنیا می‌شود و چه خوش گفته است شهریار که “شهر تبریز است و جان قربان جانان می‌کند، سرمه‌ی چشم از غبار کفش مهمان می‌کند”

“کریم سپهبان” این شعر شهریار را عملی و غبار کفش مهمان را سرمه‌ی چشمش کرده است؛او که بازنشسته شهرداری است می‌گوید: «دلخوشم که به مملکتم خدمت کنم و در حوزه گردشگری تنها کسی هستم که به صورت افتخاری بازرس گردشگری شده‌ام. تبریز شهر اولین هاست و ما هم به عنوان شهروند تبریز باید راه آنهایی را که این عنوان را به شهرمان داده اند ادامه دهیم»

ساعت کاریش از طلوع آفتاب شروع می‌شود و گاها تا پایان شب ادامه دارد. کریم سپهبان:« از خواب که بیدار می‌شوم اول پارک‌ها را بازرسی می‌کنم و هر جاییکه مسافر به آنجا برود سر می‌زنم از ائل‌گؤلی تا عینالی و حتی پارک‌های کوچک و بزرگ را سرکشی و سرویس‌های بهداشتی را چک می‌کنم تا حتما مایع دستشویی داشته باشند. حتی به پمپ بنزین ها هم سر می‌زنم تا سرویس بهداشتی تمیزی داشته باشند بنظرم ۴۰ درصد بیماری ها در مسافرت از تمیز نبودن سرویس‌های بهداشتی عمومی پیش می‌آید»

از آمار مسافرین تابستانه که می‌پرسم رضایت خاصی در چشمانش نمایان می‌شود: «در یک روز که صبح خیلی زود برای سرکشی رفته بودم خودم ۵۵۰ چادر را شمردم که مسافر در آن ساکن بود. روزانه بیش از ۱۰۰ نفر در ائل گولی و ۱۵۰ نفر مسافر در میدان ساعت به ما مراجعه می‌کنند که اغلب از شهرهای زنجان و ارومیه و همچنین از شهرهای جنوبی کشور مانند اهواز ، شیراز و همچنین قم و مشهد هستند و حتی شهرهای شمالی هم مهمان داریم»

از هیجان در لحن صحبت‌هایش و همچنین زبان بدنش اینطور متوجه شدم که هر چه مهمان بیشتر یعنی کار بیشتر و کریم سپهبان راضی‌تر !

برق رضایت در چشمانش وقتی بیشتر می‌شود که در مورد خدمات رایگان تبریز صحبت می‌کرد: « در شهرهای دیگر برای چادر زدن هزینه دریافت می‌شود ولی در تبریز و در پارک مسافر امکانات برای مسافرین رایگان است. چادر، آشپزخانه ، سرویس بهداشتی و حمام رایگان؛ حتی اتوبوس های تبریزگردی در اختیار مسافران قرار گرفته تا رایگان آنها را به جاهای دیدنی تبریز ببرند و همه اینها را هر روز سرکشی می‌کنم تا مسافران کمبودی نداشته باشند و برای همه این کارها حتی یک ریال هم از جایی دریافت نمی‌کنم»

به صحبت‌های این مرد باغیرت که فکر می‌کنم اگر همه شهروندان تبریز مانند کریم سپهبان، میزبان و نگهبان مسافران باشند بی‌شک طولی نمی‌کشد که شهر تبریز عنوان پر مسافرترین شهر را هم به خود اختصاص خواهد داد.

  • نویسنده : رقیه دبیری