هدیه عجیب خبرگزاری دولت به خبرنگاران/ لغو همکاری «ایرنا» با ۵۰۰ رابط خبری!
هدیه عجیب خبرگزاری دولت به خبرنگاران/ لغو همکاری «ایرنا» با ۵۰۰ رابط خبری!
خبرگزاری ایرنا، در اقدامی بی‌سابقه به همکاری با حدود ۵۰۰ خبرنگار (رابط خبری) این رسانه در استان‌های مختلف کشور پایان داده است. این اقدام ایرنا آن هم درست در آستانه ۱۷ مرداد و روز خبرنگار موج شدیدی از نارضایتی‌ها را بین این خبرنگاران ایجاد کرده است!

به گزارش شمس، خبرنگاران خبرگزاری ایرنا در سراسر کشور ظهر روز یکشنبه ۹ مردادماه در حالیکه طبق روال همیشگی، مشغول انجام امور خبری و اطلاع رسانی بودند، با اعلام روسای دفاتر استانی، خبر ممنوعیت فعالیت خود را، بطور همزمان دریافت کردند.

در حالی که اندوه و تبعیض عدم برخورداری از حداقل‌ها با وجود دوندگی‌ها و تلاش‌های شبانه روزی همپای خبرنگاران رسمی، و انجام وظیفه در شیفت تعطیلات، پوشش نمازپرفیض جمعه و… چنان بر دلشان سنگینی می‌کرد که امید و انگیزه کار را از آن‌ها سلب کرده بود، موضوع لغو همکاریشان نیز بر مشکلات دیگرشان افزوده شد.

این در حالی است که بسیاری از آنها، بدون برخورداری از هیچ گونه مزایایی نظیر حقوق ثابت، بیمه خبرنگاری و غیره، با داشتن سابقه بیش از سه دهه فعالیت با این رسانه، بصورت خرید خدمت (پرداخت حق الزحمه به ازای تولید خبر و گزارش) همکاری داشته اند.

آنچه به عنوان علت این اقدام و اخراج رابطان از سوی مسئولان ایرنا اعلام شده ساماندهی نیروی انسانی است، بطوریکه در برخی از دفاتر ایرنا فقط یک الی ۲ خبرنگار رابط را به عنوان نیرو حفظ و عذر بقیه خبرنگاران را خواسته اند.

گفتنی است با این اقدام ایرنا، در این شرایط حساس اقتصادی، این خبرنگاران، که تعدادی از آن‌ها سرپرست خانوار نیز هستند، با مشکل مالی و تامین معیشت ناشی از بیکاری و نیز تبعات منفی ناشی از آن مواجه شده اند.

خواسته آن‌ها این است که ضمن تجدید نظر در این تصمیم و بازگشت این خبرنگاران به سنگر اطلاع رسانی ایرنا، که خود را متعلق به آن می‌دانند، سازوکار و گشایش‌های لازم در راستای برخورداری آن‌ها از حداقل‌های قانونی و حفظ کرامت انسانی ایجاد شود. حداقل‌هایی که حتی یک کارگر ساده‌ی کارگاه کوچک در نقاط کور و دور افتاده هم از آن برخوردار است.

انتهای پیام /