نگاهی موشکافانه به شعرخوانی اردوغان/ پروژه‌ی ظریف!
نگاهی موشکافانه به شعرخوانی اردوغان/ پروژه‌ی ظریف!
بعد از شعرخوانی اردوغان در روز پیروزی قره‌باغ در پایتخت آذربایجان که حرف و حدیث‌هایی در پی داشت، وزیر امور خارجه کشورمان فیتیله اعتراضات تند علیه رئیس جمهور ترکیه را روشن کرد.

به گزارش شمس، حواشی شعرخوانی اردوغان در باکو با تماس وزیر امور خارجه ترکیه با همتای ایرانی‌اش و تاکید بر احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران کمرنگ شد اما پروژه‌ی ظریف با موفقیت به‌پایان رسید‌‌.

هرچند حضور پرحاشیه‌ی اردوغان در باکو و شعرخوانی حساسیت‌برانگیز او از دیدگاه صاحب‌نظران عرصه‌ی بین‌الملل محکوم است اما این اقدام رئیس‌جمهور ترکیه مستلزم این حجم از واکنش‌ها نبود، مخصوصا آنکه شعری که اردوغان در مرثیه‌ی جدایی دوسوی آراز خواند، بیشتر شاهد بر جدایی تاریخی جمهوری آذربایجان از خاک ایران بود و استقلال باکو را زیر سوال می‌برد‌‌.

فی‌الواقع آنچه در ساعات گذشته در روابط فی‌مابین ایران و ترکیه رخ داد، پروژه‌ی جریان ایرانشهری با سردمداری محمدجواد ظریف برای انتقام از هوشمندی ائمه‌جمعه شمالغرب و جریان اصیل انقلابی آذربایجان در جنگ قره‌باغ بود. پروژه‌ای که با آب و تاب فراوان در عرصه‌ی رسانه‌ای کشور به‌اجرا درآمد و مدافعان آزادی قره‌باغ و حامی حقانیت جمهوری آذربایجان نیز برای آنکه در مظان اتهام و تهمت قرار نگیرند مجبور به مشارکت گسترده در آن شدند‌.

مسلما تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران جزو خطوط قرمز همه‌ی وطن‌دوستان عاشق مسلک ستارخان و باقرخان‌هاست و این مقوله چیزی نیست که با شعرخوانی یک فرد به‌مخاطره بیفتد. این را جریان انحرافی ایرانشهری نیز به‌خوبی می‌داند اما حاشیه‌سازی اخیر برای جبران تلخ‌کامی از آزادی قره‌باغ و تیرگی روابط ایران با همسایگان ترک و آذری‌اش لازم بود!‌

نکته‌ی تامل‌برانگیز این ماجرا همزمانی آن با اظهارات رئیس‌جمهور منتخب آمریکا مبنی بر لزوم کناره‌گیری اردوغان از قدرت است، ظریف درحالی که بیش از این رویکرد دوستانه‌ای در قبال ترکیه اتخاذ می‌کرد به‌یک‌باره با پیروزی یار غار خود در انتخابات آمریکا در راستای سیاست جوبایدن حرکت می‌کند.