«نون خ» آذربایجان کجاست؟/ ضربه‌ی خودسانسوری شبکه سهند به فرهنگ آذربایجان
«نون خ» آذربایجان کجاست؟/ ضربه‌ی خودسانسوری شبکه سهند به فرهنگ آذربایجان
اگر در کنار دریاچه ارومیه رقص کردی به نمایش در می‌آید و آهنگ‌های اصیل ترکی را در سریال پربیننده به زبان کردی پخش می‌کنند، از ناکارآمدی شبکه سهند است.

فرهنگی شمس: «نون خ» را اگر تماشا هم نکرده باشید نام آن را شنیده‌اید. سریال پربیننده تلویزیون که با استقبال مردم فصل چهارم آن نیز ساخته خواهد شد. اصولاً سریالی که دیده نشود در مظان انواع نقد و حواشی قرار نمی‌گیرد و باید اذعان کرد «نون خ» یک سر و گردن از پایتخت بالاتر است.

اثر «سعید آقاخانی» یک طنز اجتماعی است که قرار نیست با لودگی و شوخی‌های جنسی مخاطب را به هر قیمتی بخنداند. «نون خ» موفق است چون توانسته با بکارگیری بازیگران بومی چهره‌سازی کند و با موضوعی عامه‌پسند فرهنگ و منش کردها را به نمایش بگذارد. کاری که تاکنون شبکه سهند موفق به انجام آن نشده است.

با نگاهی به تولیدات شبکه‌ی سهند در حوزه‌ی طنز می‌توان دریافت هیچ‌یک از آن‌ها نه‌تنها در سطح ملی بلکه در محدوده استانی نیز بازتاب نیافته است و علت اصلی آن محتوایی ضعیف بوده که هیچ‌گاه به‌درستی فرهنگ و آداب ترک‌ها را به تصویر نکشیده است.

فی‌الواقع علت ترجمه‌ی آهنگ‌های اصیل ترکی به زبان کردی در «نون خ» و معرفی آن‌ها به‌عنوان بخشی از فرهنگ کردی، از ناکارآمدی شبکه سهند نشأت می‌گیرد که با خودسانسوری سال‌ها آلات موسیقی آذربایجان و رقص محلی را از برنامه‌هایش حذف کرده است و قطعاً صاحب چنین دیدگاهی نمی‌تواند برای ساخت سریالی در سطح «نون خ» گام بردارد.

در میان تولیدات صداوسیما، جای سریالی که نمایانگر فرهنگ آذربایجان باشد خالیست و تا زمانی که شبکه‌ی سهند با سریال کم‌بیننده «جلال» اقناع و پخش قطعه‌ای از آوازخوانی هاشم چاووشی فخر می‌کند نباید انتظار معجزه داشت.

قطعاً اگر صداوسیمای مراکز آذربایجان‌شرقی و غربی کارایی لازم را نشان می‌داد در کنار دریاچه ارومیه رقص زیبای آذربایجانی را شاهد بودیم و آهنگ «لیلیم لی» را کردی نمی‌خواندند.

انتظار می‌رود شبکه سهند به‌خود آید و بجای هزینه برای تولیدات فاقد جایگاه اجتماعی، آثاری در سطح ملی و پربیننده بسازد و از مذمت و سرزنش منتقدان نیز رها شود.

انتهای پیام/