نوروزی متفاوت با پلیس مقتدر و حرفه‌ای/ اسباب‌کشی در تعطیلات نوروز به شرط دریافت مجوز
نوروزی متفاوت با پلیس مقتدر و حرفه‌ای/ اسباب‌کشی در تعطیلات نوروز به شرط دریافت مجوز
سرهنگ شعفی گفت: اسباب کشی و جابجایی وسایل و حمل اثاثیه منزل در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروزی، نیازمند هماهنگی و اخذ مجوز از کلانتری محل است.

سرهنگ هاشم شعفی در گفت‌وگو با خبرنگار شمس شعار پلیس در نوروز ۱۴۰۲ را «نوروزی متفاوت با پلیس مقتدر و حرفه‌ای» عنوان کرد و گفت: با تصویب فرمانده محترم کل انتظامی با این شعار به استقبال بهار خواهیم رفت.

وی در ادامه اظهار کرد: به‌منظور کاهش جرایم در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروزی به‌خصوص سرقت و ایجاد فضایی امن و آرام برای شهروندانی که قصد مسافرت دارند برنامه‌های کنترلی پلیس تشدید می‌شود.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی آذربایجان‌شرقی افزود: اسباب‌کشی و جابجایی وسایل و حمل اثاثیه منزل در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروزی، نیازمند هماهنگی و اخذ مجوز از کلانتری محل است. کسانی که بدون اخذ مجوز قانونی از کلانتری محل اقدام به اسباب‌کشی کنند پلیس در صورت مشاهده از کار آنان جلوگیری می‌کند.

وی بر رعایت هشدارها و توصیه‌های پلیس و نکات ایمنی و حفاظتی از سوی عموم مردم تاکید کرد و گفت: بسیاری از سرقت‌ها به دلیل سهل انگاری مالباختگان به این مسائل اتفاق می‌افتد.

سرهنگ شعفی تصریح کرد: پلیس در راستای حفظ نظم و امنیت مردم در ایام نوروز تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا عموم مردم بتوانند با آرامش و اطمینان خاطر بیشتری ایام تعطیلات را سپری کنند.

وی در خصوص نگهداری طلا و جواهرات در منزل گفت: سهل انگاری در نگهداری زیور آلات باعث وسوسه سارقان برای سرقت به عنف و سرقت از منازل به ویژه در ایام تعطیلات می‌گردد. حمل آسان، ارزش بالا، ‌اختفاء مناسب و فروش آسان طلاجات در بازار برای سارقان از مهم‌ترین انگیزه‌های سرقت است.

معاون فرمانده انتظامی آذربایجان‌شرقی مهم‌ترین روش نگهداری طلا و جواهرات را استفاده از صندوق امانات بانک‌ها دانست و بیان داشت: استفاده از این روش علاوه بر پیشگیری از ایجاد خطر و آسیب، سفری آسوده خاطر و بی‌دغدغه را برای خانواده‌ها به‌همراه خواهد داشت.

وی افزود:‌ شهروندان هنگام ترک منزل علاوه بر قفل کردن درها، لازم است که شهروندان در بالکن‌ها را نیز قفل کنند و حتما در محافظ منزل را نیز ببندند. همچنین در مقصد سفر خود نیز مراتب امنیتی را رعایت کنند، خودروی خود را در جای مناسب پارک کرده و اگر منزلی را برای اقامت اجاره کرده‌اند از رها کردن اموال گران‌بهای خود مانند دوربین عکاسی، لپ‌تاپ و … در اقامتگاه خود خودداری کنند. محل اقامت را نیز از افراد مطمئن اجاره کنند.

این مقام انتظامی درباره بیشترین علت وقوع تصادفات نیز گفت: آمارها نشان می‌دهد که سرعت و سبقت غیرمجاز و همچنین خستگی و خواب آلودگی راننده بیشترین علت وقوع تصادفات بوده است.

وی درباره راهکارهای پیشگیری از وقوع تصادفات ناشی از خستگی و خواب آلودگی نیز گفت: مهم‌ترین راهکار خواب کافی است و خواب کافی یعنی حداقل ۷ ساعت خواب قبل شروع سفر. همچنین در حالت بروز خستگی و علایم خواب آلودگی، لازم است رانندگان در اولین مکان مناسب توقف کرده و استراحت کنند. توصیه می‌شود که در طول مسیر ۱۵ دقیقه استراحت به ازای هر دو ساعت رانندگی انجام شود.

سرهنگ شعفی به ۳۰ کیلومتری شهرها نیز اشاره کرد و گفت:‌ بارها نسبت به وقوع تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها هشدار داده شده است. آمارها نشان می‌دهد که درصد بالایی از تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده و این یک زنگ خطر جدی است، چرا که این موضوع نشان می‌دهد که راننده با خیال اینکه دیگر به مقصد نزدیک شده بدون توجه به شرایط جسمی و خستگی و … مسیر خود را ادامه داده است. از این رو تاکید می‌کنیم که رانندگان حتما خواب و استراحت کافی را جدی بگیرند و با این تصور که دیگر به مقصد نزدیک شده‌اند، به رانندگی در شرایط خستگی و خواب آلودگی ادامه ندهند.

وی همچنین با بیان اینکه پلیس در ایام نوروز در آماده‌باش کامل است، گفت:‌ از مردم می‌خواهم که در این ایام در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک موضوع را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

انتهای پیام /