نمایشگاه آثار مشبک سفالین آذربایجان شرقی برگزار می‌شود
نمایشگاه آثار مشبک سفالین آذربایجان شرقی برگزار می‌شود
نمایشگاه آثار مشبک سفالین توسط انجمن دوستداران سفال آذربایجان شرقی به مناسبت پانزدهمین سالروز گشایش موزه زنده سفال تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش شمس، نمایشگاه حاضر، مجموعه‌ای از آثار هنرجویان رشته مشبک به همراه گزیده‌ای از آثار روشنک محمد علی؛ مدرس دوره مشبک در موزه زنده سفال تبریز است.

آثار این مجموعه در دو بخش، پروژه‌های کلاسی و کارهای آزاد هنر جویان پس از فراگیری تکنیک مشبک ارائه شده است.

خاک سفید سفالگری منطقه آذربایجان که به صورت کاملاً سنتی استخراج شده و در موزه زنده سفال تبریز جهت استفاده در ساخت سفالینه‌های این مجموعه به کار گرفته می‌شود، دارای ویژگی‌های منحصر به فرد در زمینه تزئینات زیر لعابی است.

تزئیناتی که پس از اتمام مراحل ساخت بر روی این سفالینه‌ها صورت می‌پذیرد، شامل: نقاشی زیر لعاب، کنده کاری، برجسته کاری و مشبک است.

ترکیب تکنیک مشبک که بر روی بدنه‌های کاملاً خشک و بیسکویت نشده صورت می‌گیرد، با سایر تکنیک‌ها مانند کنده، برجسته و استفاده از رنگ‌های زیر لعابی، این امکان را به هنرمند می‌دهد تا به خلق اثری خاص بپردازد که در مقایسه با سایر سفالینه‌های مشابه از زیبایی و ظرافت بیشتری برخوردار است و آنچه به این زیبایی می‌افزاید، پوشش لعاب فیروزه‌ای است که یکی دیگر از ویژگی‌های سفال‌های منطقه آذربایجان است.

لازم به ذکر است نمایشگاه تا ۱۶ شهریور ماه ۹۸ ادامه دارد.

روز جمعه نیز نمایشگاه به منظور بازدید از ساعت ۱۰ الی ۱۶:۳۰ در مکان موزه زنده سفال تبریز واقع در خیابان شمس تبریزی، روبه روی ایستگاه گرو، کوچه علوی، پلاک ۱۰۰، خانه تاریخی علوی، برای عموم و علاقمندان دایر است.

  • منبع خبر : مهر