نقش پررنگ ساختمان پزشکان در ترافیک تبریز/ مراکز درمانی باید در سطح شهر توزیع شوند
نقش پررنگ ساختمان پزشکان در ترافیک تبریز/ مراکز درمانی باید در سطح شهر توزیع شوند
روح الله رشیدی گفت: مراکز پزشکی و درمانی و سلامت در تشدید وضعیت نابهنجار ترافیک در تبریز نقش قابل توجهی دارند و ما بدنبال تحقق عدالت شهری‌ هستیم و یکی از نشانه های تحقق عدالت شهری دسترس پذیر بودن خدمات و امکانات از جمله خدمات و امکانات بهداشتی و درمانی‌ست.

«روح‌الله رشیدی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار شمس، در پاسخ به این سوال که حوزه مدیریت‌شهری طرحی جهت جلوگیری از افزایش مراکز سلامت و درمانی در «نقاط ترافیک‌زا» دارد، اظهار کرد: مسئله ترافیک در شهر تبریز مسئله اساسی و بسیار نگران کننده‌‎ای‌ست، تبریز از حیث ترافیکی یک شهر آشفته و تحت فشار است، در این بین مشخصا مراکز پزشکی و درمانی و سلامت در تشدید وضعیت نابهنجار ترافیک در تبریز نقش قابل توجهی دارند و می‌توان گفت این مراکز یکی از علل عمده پیچیدگی مسئله ترافیک در تبریز و به طبع آن آزار‌دهنده‌ و خسارت‌بار شدن مسئله ترافیک در شهر تبریز است.

وی افزود: این موضوع قطعا در اولویت ماست، ما از ابتدای شورای ششم و به‌صورت تخصصی‌ در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری به شکل مستمر پیگیری کرده‌ایم و تا زمانی‌که تغییری در این وضعیت انجام شود دنبال خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری در تشریح برنامه‌های شورای شهر در رفع نسبی مسئله ترافیک در شهر تبریز گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که جلوی توسعه تغییر کاربری‌ها را در بافت اصلی شهر بگیریم و اجازه ندهیم اوضاع آشفته شهر بیش از این خراب‌ شود و این نیازمند برخورد سخت‌گیرانه‌ی بخش شهرسازی‌ست که مجوزها و کاربری‌ها در آن‌جا تعریف و توزیع می‌شود. از سوی دیگر تلاش میکنیم مراکزی که به قانون و ضوابط پایبند نبوده‌اند را مجاب کنیم به قانون برگردند. برنامه هایی هم برای تعدیل وضعیت داریم که به تدریج اعلام می شود.

رشیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قانونا اجازه انتقال مراکز سلامت و مطب‌‎ها به نقطه‌ی دیگری از شهر را می‌دهد، بیان داشت: تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌‌ها، مطب‌های پزشکان را از برخی قوانین و ضوابط استثناء کرده و اجازه داده از منازل هم به‌عنوان محل کسب یا پیشه استفاده شود، این در گذشته به جهت حمایت از این طیف بوده، چرا که تعداد کمی پزشکان وجود داشت.

وی افزود: متأسفانه این مسئله باعث شکل گیری مجتمع‌های بزرگ پزشکی شده که این‌ها بدون پایبندی به قوانین و ضوابط از جمله مسئله تامین پارکینگ و مجوزهای ترافیکی ایجاد شده‌اند و اکنون باعث بروز مشکلات عدیده‌‌ای در شهر شده‌اند.

عضو شورای شهر تبریز در ادامه اظهار کرد: هدف اساسی ما در حوزه مدیریت شهری حرکت به سمت تحقق عدالت شهری‌ست و یکی از نشانه های تحقق عدالت شهری دسترس پذیر بودن خدمات و امکانات از جمله خدمات و امکانات بهداشتی و درمانی‌ست.

وی با بیان این‌که تمرکزی که اکنون در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی در شهر تبریز وجود دارد، ضد عدالت است و باعث می‌شود که شهروندان از نقاط مختلف شهر و استان به جهت دریافت خدمات به یک نقطه مشخص مراجعه کنند، خاطرنشان ساخت: حتما برای انتقال و جابجایی این مراکز برنامه و ایده داریم و تلاش می‌کنیم به سمتی پیش برویم که بخشی از این تمرکز از بین برود و مراکز درمانی در سطح شهر توزیع شود.

رشیدی در پایان در خصوص آخرین وضعیت ایجاد شهرک سلامت در خاوران توضیح داد: ایده ایجاد این شهرک از همان ابتدا ناقص بود و همانطور مسکوت مانده است، اگر این شهرک به جهت پاسخ به نیازهای بهداشتی و درمانی منطقه جنوب شرق و به شکل محدود باشد ما مشکلی نداریم و کمک خواهیم کرد تا شکل بگیرد، ولی اگر بنا باشد باز هم تمرکز ایجاد کنیم، ما مخالف این موضوع هستیم، چرا که قطعا عوارضی در پی خواهد داشت.

انتهای پیام /