نقش مخرب مافیا در فولاد کشور/ خام‌فروشی پدر صنعت را درآورده است!
نقش مخرب مافیا در فولاد کشور/ خام‌فروشی پدر صنعت را درآورده است!
فعالان بخش خصوصی فولاد می‌گویند سیاست‌گذاری غلط دولت و نقش مخرب مافیا، واحدهای کوچک را در آستانه‌ی نابودی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار شمس، «کریم رحیمی» در نشست خبری تشکل‌‌‌های فولادی کشور با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی ۲۴ درصد تعداد واحدهای تولیدی، ۱۵ درصد تولید و ۸ درصد صادرات صنایع فولادی را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: ۶ هزار نفر در صمعت فولاد آذربایجان‌شرقی مشغول به‌کار هستند و ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال گردش مالی داریم.

وی تامین مواد اولیه برای واحدهای نوردی و نوع قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا را از مشکلات این صنعت خواند و ابراز داشت: از آنجا که قیمت بورس کالا بالاتر از نرخ جهانی است، کارگاه‌های کوچک زیان‌ده شده‌اند و با ادامه‌ی روند موجود ورشکستگی آنان قطعی است. مافیای صنعت فولاد که حلقه‌ی وسط را تشکیل می‌دهند بیشترین سود را می‌برند.

رئیس هیئت مدیره انجمن فولاد آذربایجان با تاکید بر اینکه مهندسی عرضه و قیمت صنعت فولاد را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است، عنوان کرد: خام‎‌فروشی اجازه شکوفایی و توسعه‌ی بیشتر صنعت فولاد را نمی‌دهد.

سیداحمد رضوی، رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه با سیاست‌گذاری غلط سود خام‌فروشی را بیشتر از صنایع تبدیلی کرده‌اند، عنوان کرد: صنعت فولاد کشور را بازیچه‌ی تصمیمات یک‌شبه و خلق‌الساعه کرده‌اند و بازارهای جهانی را یکی پس از دیگری از دست می‌دهیم.

وی با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری در گمرک کشور و ایجاد دردسر برای بخش خصوصی، خاطرنشان ساخت: ما در صنعت فولاد شاهد تعارض منافع هستیم، آقایان هم فولادساز هستند، هم دکان بورس دارند و هم سیاست‌گذاری می‌کنند. امیدواریم حداقل در دولت سیزدهم که با شعار مبارزه با فساد و تاکید بر قانونمندی روی کار آمده است، بساط این مافیا برچیده شود.

این فعال صنعتی با بیان اینکه متولیان بخش خصوصی را با پرونده‌سازیی مجرم می‌نامند، گفت: گمرک قیمت دستوری صادرات شمش را ۸۱۰ دلار اعلام می‌کند در حالیکه بخش شمش را ۶۳۰ دلار می‌فروشد، همین ما به تفاوت را دولت جریمه می‌کند تا بخش خصوصی آن را به بانک مرکزی آن را پرداخت کند!

وی با اعلام اینکه ما در صنعت و اقتصاد چیزی به‌نام دشمن نداریم، عنوان کرد: تولیدکنندگان افراد سیاسی نیستند و تنها هدف‌شان ارزآوری برای کشور و اشتغال‌زایی است.

رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار شمس مبنی بر اینکه تحریم‌ها تا چه اندازه بر صنعت فولاد تاثیر داشته است، اذعان داشت: در دی ماه ۹۹ تحریم‌ها اضافه نشد و همان تحریم‌های قبل را با اسامی متفاوت دوباره ذکر کردند وگرنه ما سال‌هاست در تحریم هستیم و در چنین شرایطی بیشترین صادرات را به افغانستان و عراق و سوریه داریم. صنعت فولاد بیشترین ضربه را از خودتحریمی و سوءمدیریت متولیان دولتی صنعت دیده است.

وی افزود: جذابیت صنایع تبدیلی را با تعرفه‌های سنگین برده‌اند و بر جذابیت خام‌فروشی با انواع معافیت‌ها افزوده‌اند. حال کشورهای خلیج فارس من‌جمله کویت مواد خام ایران را می‌خرد و با تاسیس کارخانه و بکارگیری کارگرانی از گرجستان و بنگلادش و … آن‌ها را فراوری و با سود بالا در بازارهای جهانی عرضه می‌کند.

انتهای پیام/