نقش تاثیرگذار و سازنده رسانه ها در جهت نهادینه کردن مولفه های فرهنگ عمومی در جامعه
نقش تاثیرگذار و سازنده رسانه ها در جهت نهادینه کردن مولفه های فرهنگ عمومی در جامعه
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: رسانه ها نقش تاثیرگذار و سازنده ای در جهت نهادینه کردن مولفه های فرهنگ عمومی در جامعه دارند.

محمد محمدپور در گفت و گو با خبرنگار شمس در خصوص ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی اظهار کرد: برای ارتقاء فرهنگ عمومی در جامعه و اجرای کارهای فرهنگی در استان، شورای فرهنگ عمومی ایجاد شده که نماینده ولی فقیه در استان رییس، استاندار آذربایجان شرقی نائب رییس و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر این شوراست.البته نهادهای مختلفی که در زمینه فرهنگ فعالیت می کنند و همچنین آحاد مردم شایسته است با این نهاد همکاری کنند.

وی با بیان اینکه ارتقاء سطح فرهنگ در جامعه اقدامی تدریجی است و به صورت آنی نمی توان فرهنگ را ارتقاء بخشید، اعلام کرد: فرهنگ عمومی امری دستوری نیست اتفاقاتی است که ریشه تاریخی دارد، تمام دستگاه های دولتی و غیر دولتی باید از ظرفیت های خود برای ارتقا فرهنگ عمومی بهره مند شوند.

وی افزود: فرهنگ هایی چون نشاط اجتماعی، سرمایه اجتماعی، آگاهی افزایی، کتابخوانی و مطالعه باید در جامعه رواج یابد، ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته است، افزایش سرانه مطالعه و به دنبال آن آگاهی افزایی باعث خواهد شد پیامدهای مثبت در جامعه به وضوح دیده شود.

 

دبیر اجرایی شورای عمومی فرهنگ در استان گفت:تعامل و دوستی باید در بین مردم افزایش یابد، ایجاد همگرایی بین دستگاه های دولتی در حوزه فرهنگ، یکی از اقدامات مهم شورای فرهنگ عمومی است.

وی تاکید کرد: رسانه ها نقش تاثیرگذار و سازنده ای در جهت نهادینه کردن مولفه های فرهنگ عمومی در جامعه دارند.

وی در خصوص رواج برخی فرهنگ غلط در جامعه اظهار کرد: خشونت کلامی یکی از فرهنگ های غلطی است که در استان رواج یافته است و  برنامه ای برای پیشگیری و کنترل خشونت کلامی در جامعه در دستور کار شورای فرهنگ عمومی استان قرار می گیرد، مراکزی چون دانشگاه ها، مراکز مشاوره و مساجد می توانند جهت تقویت مهارت های ارتباطی بین مردم فعالیت کرده و موثر واقع شوند.

محمدپور افزود: باید برای افزایش مهارت ارتباطی و تعامل بین مردم و ترویج سبک زندگی اسلامی از آموزه های دینی نیز بهره مند شد.

 

 

  • نویسنده : المیرا جلیلی