نخستین گروه از حاجیان ۳ مرداد اعزام می‌شوند/ اعلام داروها و اقلام ممنوعه در سفر حج
نخستین گروه از حاجیان ۳ مرداد اعزام می‌شوند/ اعلام داروها و اقلام ممنوعه در سفر حج
سرهنگ خضرلو در جمع خبرنگاران توصیه های ضروری در خصوص سفر حج و اسامی دارو ها و اقلامی را که در کشور عربستان ممنوع است، اعلام کرد.

به گزارش شمس، سرهنگ اللهوردی خضرلو فرمانده پلیس فرودگاه های آذربایجان شرقی صبح امروز در جمع خبرنگاران در خصوص پروازهای حج تمتع سال ۹۸ اظهار داشت: نخستین کاروان حج تمتع استان روز پنجشنبه ۳ مرداد ساعت ۶/۵ صبح حرکت خواهد کرد و تعداد ۲۸۰ نفر زائر نیز اعزام خواهند شد.

وی در خصوص تاخیر احتمالی پروازها و همچنین بازرسی بار حجاج نیز افزود: تاخیر احتمالی پروازها با پیامک اطلاع رسانی خواهد شد اما حجاج عزیز حتما راس ساعت مندرج در بلیط در فرودگاه حضور داشته باشند و بازرسی بارهای حجاج نیز ۷۲ ساعت قبل انجام می‌شود.

فرمانده پلیس فرودگاه های استان در خصوص نحوه بازرسی از حجاج در فرودگاه خاطرنشان کرد: بازرسی ها از طریق دستگاه ایکس ری (برای بار حجاج) ، گیت ری (برای بازرسی بدنی) و بادی اسکنر (برای بازرسی افراد مشکوک به حمل مواد مخدر) انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما اصلا جلوی افراد معتاد را نمی گیریم اما حمل مواد مخدر ممنوع است و در صورت کشف مواد مخدر، بار اول یک الی ۵ سال و بار دوم ۵ الی ۱۰ سال ممنوع الخروج خواهند شد.

سرهنگ خضرلو در رابطه با مقدار پولی که زائرین بیت الله الحرام می توانند با خود همراه داشته باشند، اظهار داشت: حداکثر مقدار پولی که زایرین می‌توانند همراه داشته باشند، ۵ میلیون تومان (پول رایج ایرانی)  و ۵ هزار یورو  یا معادل آن (پولهای سایر کشورها) است.

وی با اشاره به افزایش : در سال ۹۷  ۸۹۳ نفر از اردبیل و ۳۳۹۳ نفر  از آذربایجان شرقی که جمعا ۴۲۸۶ نفر بود ( ۲۰۶۷ نفر زن و ۲۱۱۹ نفر مرد) عازم حج تمتع شدند که امسال ۳۶۰ نفر نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

فرمانده پلیس فرودگاه های استان در ادامه این نشست خبری ضمن تاکید بر امنیتی بودن فضای مکه نکاتی را در این خصوص به حجاج سفارش کرد و گفت: اگر وسایلی از زائرین بر زمین افتاد، اصلا آنها را برندارند چون آنجا مجهز به دوربین مداربسته است و فضا کاملا امنیتی است و همچنین در طول سفر هیچ امانتی از سایر زائرین گرفته نشود.

وی با اشاره به وسایل ممنوعه در طول این سفر نیز افزود: زایرین اصلا «شربت متادون» همراه نداشته باشد و همراه داشتن حتی مقدار ناچیز مواد مخدر باعث بازماندن از سفر می‌شود.

سرهنگ خضرلو اسامی داروهای ممنوعه را نیز اعلام کرد که بر این اساس حمل و استفاده از ۱۰ قلم داروهای زیر در کشور عربستان ممنوع است:

آمپول پتیدین (۵۰ و ۱۰۰میلی گرم) – آمپول مرفین (۱۰ میلی گرم) –  قرص متادون (۵ و ۲۰ میلی گرم) و شربت متادون – قرص هیدور مرفین (۲ میلی گرم) – قرص متیل فینرات هیدرو کلراید – قرص ترامادول (۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم) – آمپول ترامادول (۵۰ میلی گرم) – شربت اکسپکتورانت کدئین – قرص استامنوفن کدئین

وی در خصوص سایر اشیا و خوراکی های ممنوعه نیز خاطر نشان کرد: همراه داشتن هرگونه ترشیجات، سرکه، الکل، اسپری قابل احتراق و دارای بر چسب اشتعال و خروج هر گونه مشروبات الکلی بهمراه مسافر ممنوع و حامل آن تحت پیگرد قضایی قرار می گیرد. همچنین همراه داشتن همراه داشتن سگ فقط با اوراق شناسایی و حمل در سبد مخصوص حیوانات و با اخذ مجوز از سوی واحد قرنطینه فرودگاه است.

فرمانده پلیس فرودگاه های استان اضافه کرد:  خروج هر گونه سکه های طلا که پشتوانه ارزی کشور است، خروج خاویار  بیش از ۲۵۰ گرم به همراه مسافر، خروج فرش دستبافت بیش ۲۴ متر مربع، خروج هر گونه مواد محترقه – کپسول گاز و خروج هر گونه سلاح و مهمات که فاقد مجوز لازم می باشند ممنوع است.

خضرلو در پایان یاد آور شد: همراه نداشتن مواد خوراکی علی الخصوص شیرین بیان الزامی است و همچنین حمل وسایل برّنده مانند چاقو، تیغ برّنده ممنوع است . (حمل خودتراش مشکلی ندارد اما تیغ باید در بار غیر همراه گذاشته شود.)

  • منبع خبر : تبریز بیدار