نباید انتقاد از شخص داشته باشیم، بلکه صحیح آن است که عملکرد را نقد کنیم/خصلت هایی مانند قدرت طلبی، تک روی، قبیله گرایی و تسلیم فشارهای اهل زر و زور باید به دور از شهردار مطلوب باشد.
نباید انتقاد از شخص داشته باشیم، بلکه صحیح آن است که عملکرد را نقد کنیم/خصلت هایی مانند قدرت طلبی، تک روی، قبیله گرایی و تسلیم فشارهای اهل زر و زور باید به دور از شهردار مطلوب باشد.
غلامرضا احمدی، جانباز و آزاده فرهنگی، کارشناس ارشد جامعه شناسی، مدرس دانشگاه که طی سالهای متمادی در کسوت های بسیج و سپاه خدمت نموده و در سوابق اجرایی خود مدیریت ستاد حمل و نقل سازمان حج و زیارت و مدیر کاروان های حج و زیارت استان و همچنین مدیرعامل شرکت مرکزی خدمات زیارتی را نیز دارد.

گفت‌وگوی شمس را با این کاندیدای شورای اسلامی شهر تبریز می‌خوانید؛

شمس: مختصات شهرسازی اسلامی از دیدگاه شما چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت مختصات شهرسازی اسلامی از دیدگاه بنده که همان دیدگاه رهبری می باشد بدین شرح است؛تسهیل در امورات شهرداری مردم، برطرف کردن معضلات شهری، رعایت دقیق قوانین و عدم تخطی از آن با حیله های شبه قانونی، رعایت ویژه حق محرومان و جلوگیری از هدر رفت بیت المال با تجملات و سفرها و مراسمات زائد، آسان سازی خدمت رسانی و عدالت و فراگیری در خدمات شهری، توجه به نیازهای افراد کم توان و جانبازان، نگاه عدالت گستر به محلات و اشخاص محروم، توجه ویژه به بانوان و جوانان، تاثیر ناپذیری از نفوذ ثروتمندان و جاذبه ثروت، لزوم توجه جدی به مناطق حاشیه نشین و توجه به عدالت و اولویت دادن به مناطق مستضعف نشین را از مختصات شهرسازی اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری است.

شمس: شهرداری چگونه می تواند در کنار خدمات شهری نسبت به امور فرهنگی هم اهتمام ورزد؟

باید گفت، برنامه جامع فرهنگی شهر ما کجاست؟باید با تهیه این برنامه امکان شناسایی نیازها و اولویت ها را فراهم کنیم. توزیع عادلانه خدمات فرهنگی بسیار مهم است، شهرداری در حوزه خدمات فرهنگی دچار روزمرگی شده است. مکان های ورزشی در شهر، بسیار کم است. باید ضمن ایجاد مکانهایی برای اوقات فراغت شهروندان، به فکر ایجاد درآمد مولد شهرداری بود و که می تواند همراه خود برنامه های اجتماعی و فرهنگی را دنبال خود داشته باشد.

شمس: نقد شما از توسعه شکل شهری چیست؟

تاکید بنده بر لزوم احیا هویت محله های تبریز است، هنرمندان بسیار است، کمبود فرهنگ سازی و زیرساخت ها باعث اتلاف بسیاری از استعدادها شده است. استعداد یابی محلات بسیار مهم است، متاسفانه الان خبری از استعداد یابی محلی نیست و در این رابطه با مشکل مواجهیم، خصوصا محلات در استعداد یابی درست تاثیرات عدیده دارد و این سبک باعث شده است تا از شهرسازی اسلامی و هویت تاریخی تبریز دور شویم.

شمس: نقاط ضعف ادوار گذشته شورا در چه بود؟

نباید انتقاد از شخص داشته باشیم، بلکه صحیح آن است که عملکرد را نقد کنیم. برای مثال پروژه آذربایجان که می توانست یک نقطه قوت برای شهر و شهرداری تبریز به شمار بیاید، بر عکس جواب داد و سرمایه اجتماعی و نگرش مردمی را از ما گرفت و مایه سرشکستگی مدیریت شهری شد یا پروژه بازسازی مقبره الشعرا نیز با آن همه ویژگی بعد از ده سال ماحصلی نداشت. در المان های شهری و… نیز چنین است، کاری می کنیم که یا خانواده شهدا یا هنرمندان آزرده خاطر شوند و دو گانه ایجاد شود، در کنارش خسارت های مالی زیادی نیز به بار می آید. در پروژه تبریز ۲۰۱۸ با آن همه بوق و کرنا کردن خروجی دیده نشد و بیت المال تضییع شد.

شمس: از نظر شما ویژگی های شهردار مطلوب تبریز چیست؟

بهترین برنامه ها را داشته باشد و شخصی قوی، مدیر، هوشمند، آگاه، مردمی، همه جانبه نگر، پاسخگو، همکار، اهل مشاوره و مراجعه به متخصص، انتقاد پذیر و مردمی باشد. خصلتهایی مانند قدرت طلبی، تک روی، قبیله گرایی و تسلیم فشارهای اهل زر و زور باید به دور از شهردار مطلوب باشد.

شمس: نظر شما درباره اهتمام اعضای شورا نسبت به زمان کافی گذاشتن برای امور شورا چیست؟

اعضای شورا باید تمام وقت آن جا باشند.برخی بعد از جلسه هفتگی شورا به مطب و دانشگاه و بنگاه خود می روند، مگر شورا در همین چند ساعت خلاصه میشود؟، با این شیوه نظارتی هم در کار نخواهد بود.

شمس: آیا نقدی نسبت به تعدد قراردادها در شهرداری دارید؟

قرارداد ساده، رسمی، پیمانی، کار معین، موقت، شرکتی، خدمات شهری، فضای سبز یک ساله و شهری و… که نزدیک ده مورد است باعث دور زدن برخی قوانین می شود، البته بعضی جاها لازم است، در تبدیل وضعیتها از شیوه گاز انبری استفاده می شود و قول تبدیل وضعیت به بعد از انتخابات منوط می گردد. کارگر در تنظیم دفترچه پیمان نقشی ندارد، حداقل نماینده کارگر باید در تنظیم دفترچه پیمان باشد تا مطلبی خلاف قانون کار و کارگر ببیند برخورد کند،آن جا شفافیت باشد تا کارگر به حقوق خود آشنا شود. امنیت شغلی باید در سیستم حاکم شود و چرا باید آنان که در محل کار خود بازی رایانه ای می کنند امنیت شغلی بهتری نسبت به کارگری که در سختترین شرایط کار می کند داشته باشند  و این انگیزه را می کاهد.

شمس: نظر شما در مورد برون سپاری کارها در شهرداری چیست؟

بر اساس قانون آن دسته کارها برون سپاری می شوند که کار معین محسوب نمی شود، حوزه فضای سبز، مامورین، مربی فرهنگسرا و… کار معین است و شهرداری به جای پرداخت مستقیم حقوق و مزایا، یک شرکت گردن کلفت را دخیل می کند. حق و حقوق دست کسی دیگر میرود و نتیجه آن بروز بی عدالتی می شود، در یک کلام برون سپاری ها موجب تضییع حقوق کارگر می شود.

شمس: آیا نقدی نسبت به آزمون های تبدیل وضعیت دارید؟

آزمون های تبدیل وضعیت و تامین نیرو قطعا نامناسب است. پیرمرد ۵۵ ساله چگونه می تواند آزمون بدهد، این کار فقط باعث ایجاد استرس و اظطراب می شود، تبدیل وضعیت تعدادی خاص و دردانه که با شو انتخاباتی است انجام می شود. ان کارگران باید حفظ شود. این کار از واجبات است، پاکبان در زیرگذر هیچ جای دنیا کار نمیکند، این کار ماشین آلات تخصصی است. تجهیز سبزبان ها برای حفظ امنیت پارکها از مزاحمت اوباش را نیز مفید بوده و پارک جای خانواده است، می توانیم سبزبان ها را توانمند کنیم تا با هماهنگی ناجا تجهیز به امکانات دفاعی شوند.

 

شمس: در خاتمه چه صحبتی در مورد انتخابات ۱۴۰۰ دارید؟

حضور حداکثری در انتخابات، کشور را از توطئه های دشمنان مصون می کند و با توجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شورای شهر با این سطح از مشارکت مردم در امور شهر را ،می توان گفت انتخابات شورای شهر یکی از بارزترین نمادهای مردم سالاری دینی است.

 

 

 

  • نویسنده : شمس