نابینایان از بیکاری رنج می برند/عکس یادگاری برخی مسئولان با نابینایان برای اهداف انتخاباتی است
نابینایان از بیکاری رنج می برند/عکس یادگاری برخی مسئولان با نابینایان برای اهداف انتخاباتی است
مدیرعامل موسسه فرهنگی نابینایان «بصیر» تبریز گفت: یکی از مشکلات اساسی که نابینایان با آن دست و پنجه نرم می کنند بیکاری است که اگر این مشکل رفع شود،مشکل معیشت و ازدواج آنان هم حل می شود.

به گزارش شمس، مهدی رفعتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هر سال ۲۳ مهر ماه، درد‌های نابینایان تازه می شود و هرگز به این درد ها رسیدگی نمی شود و مشکلات آنان در این روز هر سال تمدید می شود.

وی با بیان اینکه این روز سر منشا اصلی بعضی حرکات و تکاپوهایی است که حقوق نابینایان در جامعه به رسمیت شناخته شود، اعلام کرد: تمام تلاش موسسه «بصیر» در طول سالیان،  جذب نیرو و بسیج کردن افراد نابینا و خودجوش جهت فعالیت و اشتغال در جامعه بوده است.

وی خبرنگاران را صدای نابینایان دانست و گفت: خبرنگاران با انعکاس مشکلات معلولان به ویژه نابینایان، کمک بسزایی برای این قشر از جامعه می کنند تا حقوق معلولین به رسمیت شناخته شده و توانمندی های آنان به تصویر کشیده شود.

مدیرعامل موسسه «بصیر» تبریز افزود: یکی از مشکلات اساسی که نابینایان با آن دست و پنجه نرم می کنند بیکاری است که اگر این مشکل رفع شود،مشکل معیشت و ازدواج آنان هم حل می شود.

وی یکی دیگر از مشکلات نابینایان را تردد در سطح شهر دانست و اشاره کرد: در برخی نقاط شهر وضعیت رفت و آمد فاجعه بار است  و فضا و معابر شهری برای تردد نابینایان مناسب سازی نشده است، نبود کف پوش های استاندارد و علائم مشخص برای معلولان آنها را با آسیب جدی و جبران ناپذیری مواجه کرده است.

رفعتی یادآور شد: ماموران راهنمایی رانندگی، رانندگان تاکسی و اتوبوس ها باید آموزش های لازم جهت برخورد با نابینایان را ببینند.

وی با اشاره به اهداف این موسسه از زمان تاسیس تا به امروز خاطر نشان کرد: شناسایی و پرورش استعداد ها، تامین نیازی های نابینایان، اشتغال زایی برای نابینایان و تامین نیاز های توانبخشی و تحهیزات نابینایان از عمده ترین اهداف این موسسه است.

وی با انتقاد از مسئولان و شهرداری تبریز، گفت: شهردار تبریز در حضور جمع زیادی از نابینایان قول احقاق نیاز نابینایان را داد اما هیچکدام از آن قول ها عملی نشد و ما این موسسه را با هزینه شخصی اداره می کنیم و هیچ کمکی به ما نشده است.

وی افزود «حتی مسیر بهزیستی تا جامعه نابینایان آذربایجان شرقی مناسب‌سازی نشده است» و عملا برای درخواست‌هایمان در این حوزه جواب منفی می‌دهند.

به گفته وی، «برخی مسئولان دوست دارند نابینایان، کر و لال نیز باشند تا نتوانند مطالبه‌گری کنند. اگر نابینایی در دستگاه دولتی استخدام شده است، سربار و اضافی شمرده می‌شود.»

عبدالصمدی، عضو هيئت مديره موسسه «بصیر» نیز در این جلسه گفت: نزدیک انتخابات شاهد سر و صدا‌های بعضی مسئولان هستیم و آنان میخواهند از این راه برای خود منبع درآمدی داشته باشند و ما اجازه نمیدهیم بعضی مسئولان نزدیک انتخابات به موسسه آمده و عکس یادگاری گرفته و بعد انتخابات غیب بزنند.

 

  • نویسنده : معراج آذری