میزبانی مجدد تبریز در جام ملت‌های آسیا/باغشمال سبز می‌شود
میزبانی مجدد تبریز در جام ملت‌های آسیا/باغشمال سبز می‌شود
نام ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز به عنوان یکی از 16 ورزشگاه ایران برای میزبانی جام ملت‌های آسیا مطرح شده است.

به گزارش شمس، فرهاد فرهادپور: کشور ایران رسما برای میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ کاندیدا شده است.

فدراسیون فوتبال با انتشار یک تیزر نام ورزشگاه‌های پیشنهادی‌اش برای میزبانی جام ملت‌های آسیا را اعلام کرد که ورزشگاه ۷۰ هزار نفری یادگار امام نیز یکی از میزبانان مسابقات جام ملت‌های آسیا مطرح شده است.

شهر تبریز دارای ۵ ورزشگاه با سکو تماشاگران و چمن طبیعی بوده که عبارتند از یادگار امام(ره) تبریز با ۷۰ هزار تماشاگر، تختی تبریز با ظرفیت ۲۵ هزار تماشاگر، ورزشگاه تراکتور با ظرفیت ۷ هزار نفر، ورزشگاه شهید سردار سلیمانی(بنیان دیزل) با ظرفیت ۸ هزار نفر و ورزشگاه دانشگاه تبریز با ظرفیت ۱۰ هزار نفر که از این ورزشگاه‌ها‌ تنها یادگار امام و بنیان دیزل شرایط برگزاری مسابقات بین‌المللی را دارند. البته ورزشگاه دانشگاه تبریز هم شرایط نسبتا مطلوبی دارد که راه‌های دسترسی به این ورزشگاه محدود و سخت است.

در این بین وزشگاه تختی تبریز به دلیل فرسودگی سکوها فعلا قابل استفاده نیست. ورزشگاهی که خود میزبانی یک گروه از جام ملت های ۱۹۷۶ آسیا را داشته و علاوه بر آن مسابقات مقدمانی جام جهانی ۲۰۰۲ با حضور تیم های ایران، گوام و تاجیکستان در ورزشگاه تختی تبریز برگزار شده است و بهترین پیروزی تیم ملی ایران با تیجه ۱۹ بر صفر برابر گوام در این ورزشگاه ثبت شده است.

بازی‌های دوستانه تیم ملی ایران با کویت و کنیا هم در این ورزشگاه برگزاری و آخرین دوره جام ال جی در سال ۱۳۸۰ هم در تختی تبریز انجام شده است.

ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز

دومین ورزشگاه بزرگ ایران که کلنگ ساختش در اواسط دهه ۶۰ بر زمین زده شد. اولین بازی که در این ورزشگاه برگزار شد مهر سال ۱۳۷۵ بین تیم های تراکتور و پرسپولیس بود. اما این ورزشگاه نواقصات زیادی داشته و در سال ۱۳۸۷ رسما مورد افتتاح قرار گرفت.

در اردیبهشت ۱۳۷۶ اولین بازی ملی در این ورزشگاه برگزار و تیم ملی ایران با ۳ گل از سد تیم ملی کنیا گذشت.

در مرداد ۱۳۸۱ هم تیم ملی ایران در ورزشگاه یادگار امام(ره) برابر تیم ملی آذربایجان به تساوی یک بر یک رسید.

ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا بارها مورد بازدید و مورد تایید بازرسان قرار گرفته و یازده بازی تراکتور در لیگ قهرمانان آسیا در این ورزشگاه برگزار شده است.

پرتماشاگرترین بازی برگزار شده در این ورزشگاه بازی بین تیم‌های تراکتور با فجر سپاسی شیراز در سال ۱۳۸۸ با بیش از صد هزار تماشاگر بوده است. در اولین بازی تراکتور در جام باشگاه‌های آسیا در برابر تیم الجزیره امارات هم بیش از ۸۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند.

بی‌شک این ورزشگاه نسبتا جوان می‌تواند میزبانی آبرومند برای جام ملت‌های آسیا به شمار رود.

نکته جالب اینکه برای تمرینات گروه تبریز ورزشگاه تختی تبریز معرفی شده و این می تواند به نو نوا شدن این ورزشگاه پیر شهر تبریز نیز منجر شود.

بهتاج: ورزشگاه یادگار امام(ره) میزبان شایسته‌ای برای جام ملت‌ها

مدیرکل ورزش و جوانان استان آذربایجان‌شرقی گفت: در راستای درخواست میزبانی جام ملت‌های تبریز در سال ۲۰۲۷، یکی از ورزشگاه‌هایی که می‌تواند میزبان مسابقات گروهی از جام ملت‌های آسیا باشد، ورزشگاه یادگار امام(ره) بوده و انشاالله با قبول میزبانی ایران، شاهد برگزاری مسابقات یک گروه در تبریز خواهیم بود.

وی افزود: ورزشگاه یادگار امام(ره) برای برگزاری مسابقات گروهی در تبریز در نظر گرفته شده و ورزشگاه تختی هم برای تمرین تیم‌ها داده خواهد شد و با حمایت وزارت ورزش شاهد بازسازی و رفع نواقصات این دو ورزشگاه خواهیم بود.

این ورزشگاه در سال‌های اخیر بارها مورد بازدید بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفته و برای جام ملت‌های نیز این ورزشگاه یادگار امام(ره) مورد بازدید مجدد قرار خواهد گرفت و استانداردهای لازم برای میزبانی اعلام خواهد شد.

بهتاج افزود: جا دارد از شهردار تبریز بابت اعلام مساعدت شهرداری تبریز تشکر نمایم و در این مورد جلساتی هم با استاندار آذربایجان‌شرقی خواهیم داشت.

مدیر کل ورزش و جوانان استان آذربایجان‌شرقی در مورد اینکه چرا ورزشگاه بنیان دیزل جزو گزینه‌های فدراسیون فوتبال نیست، گفت: این ورزشگاه به بخش خصوصی تعلق دارد، اما آقای زنوزی ثابت کردند که در منافع ملی همیشه پیشقدم بوده که نمونه آن اختصاص هواپیمای اختصاصی به تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ می‌شود اشاره کرد و مطمن هستیم در صورت لزوم ایشان این ورزشگاه را نیز در اختیار کمیته مسابقات خواهد گذاشت.

ششگلانی: تبریز توانایی برگزاری مسابقات بین‌المللی را دارد

رئیس هیات فوتبال استان آذربایجان‌شرقی گفت: میزبانی جام ملت‌ها در ایران و برگزاری مسابقات در یک گروه در تبریز تاثیرات مثبت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی را در این شهر به دنبال خواهد داشت و تبریز جزو شهرهایی خواهد شد که نامش در آسیا و حتی جهان مطرح شده و برای برگزاری آبرومند این مسابقات، یک بسیج همگانی لازم است.

وی گفت: هیات فوتبال استان هم در کنار اداره کل ورزش و جوانان، استانداری، فرمانداری، شهرداری تبریز و سایر سازمان‌های ذیربط برای برگزاری هر چه بهتر این میزبانی آمادگی لازم را دارد.

رئیس هیات فوتبال استان آذربایجان‌شرقی گفت: بعضی زیرساخت‌های لازم در تبریز از پیش فراهم بوده و بعضی زیرساخت‌ها هم باید تقویت گردند و امیدواریم در نهایت کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی جام ملت های آسیا در ۲۰۲۷ را به ایران بسپارد.

ششگلانی تصریح کرد: پیش از این تبریز مسابقات بزرگ بین‌المللی را میزبانی کرده که می‌توان به مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲، جام ال جی با حضور تیم های مطرحی چون پاراگوئه، مراکش و آفریقای جنوبی به همراه تیم ملی ایران، مقدماتی جام‌ ملت‌های فوتسال آسیا، مسابقات لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا و مسابقات فوتسال زیر ۲۰ سال آسیا در سال گذشته را اشاره کرد.

  • منبع خبر : فارس