میزان ولادت در آذربایجان‌شرقی کمتر از میانگین کشوری/ زنگ خطر جمعیت استان به صدا درآمده است
میزان ولادت در آذربایجان‌شرقی کمتر از میانگین کشوری/ زنگ خطر جمعیت استان به صدا درآمده است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه نشاط و پویایی یک جامعه در گرو جوان بودن آن است، گفت: افزایش نرخ باروری و جوان‌سازی جمعیت بیش از آن که نیازمند تسهیلات و مشوق‌های قانونی باشد، نیازمند فرهنگ‌سازی و تحکیم بنیان خانواده است.

به گزارش شمس، تراب محمدی در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان، اظهار داشت: سیاست‌های کنترل جمعیت در دهه ۷۰، کاهش تمایل به فرزندآوری را در جامعه نهادینه کرده است و اکنون تغییر این فرهنگ کار دشواری است.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ رشد جمعیت، ریشه فرهنگی و اعتقادی دارد، خاطرنشان کرد: تصویب تسهیلات و مشوق‌های قانونی برای فرزندآوری، راه‌حل موقت قضیه است و اصل بر کار فرهنگی و فرهنگ‌سازی در حوزه خانواده است.

محمدی با اشاره به اینکه با افزایش رفاه، تمایل به زاد و ولد کاهش یافته است، افزود: سن امید به زندگی بعد از انقلاب اسلامی در سایه امکانات بهداشتی و رفاهی افزایش چشمگیری داشته است، اما با وضعیت کنونی و حرکت جمعیت به سمت سالمندی، زنگ خطر در این حوزه به صدا درآمده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به مسئولیت خطیر شورای راهبردی جمعیت، گفت: موضوع جمعیت یکی از محورهای مهم جهاد تبیین است و نخبگان و گروه‌های مرجع باید تبیین کنند که کاهش نرخ جمعیت و سالمندی چه تبعاتی در آینده خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه وظایف دستگاه‌ها به طور شفاف در سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر انقلاب مشخص شده است، افزود: استانداری به عنوان دستگاه حاکمیتی از هر اقدامی در راستای اجرای این سیاست‌ها حمایت می‌کند.

محمدی تأکید کرد: باید در جلسات شورای راهبردی جمعیت، آمار و گزارش‌های واقعی ارائه شده و مصوبات جلسه به طور کامل عملیاتی شود.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی هم در این جلسه نرخ رشد جمعیت استان در سال جاری را ۳۴ صدم درصد و رتبه استان در این زمینه را رتبه ۲۸ کشور اعلام کرد و گفت: میزان کلی باروری در استان از ۱.۹۱ فرزند در سال ۱۳۹۰ به ۱.۴۵ در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

محمد حیرت‌انگیز با بیان اینکه میزان ولادت در استان کمتر از میانگین کشوری است، افزود: در ۹ ماهه امسال ۳۷ هزار و ۱۹۵ مورد ولادت در استان رخ داده است که ۹۹.۰۴ درصد از آنها در مهلت قانونی ثبت شده است.

انتهای پیام/