میزان بی‌سوادی در آذربایجان‌شرقی ۴.۷ درصد است / نرخ بی‌سوادی در ۶ سال آینده به صفر می‌رسد.
میزان بی‌سوادی در آذربایجان‌شرقی ۴.۷ درصد است / نرخ بی‌سوادی در ۶ سال آینده به صفر می‌رسد.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی گفت: درصد بی‌سوادی استان 4.7 درصد رسیده است ولی این مقدار کم نیز مورد قبول جامعه اسلامی نیست زیرا درصد بالای نرخ سواد باعث پیشرفت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی یک جامعه می‌شود.

به گزارش شمس، محمدحسین اشرفی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه و در جمع باشکوه نمازگزاران مصلای اعظم امام خمینی (ره) تبریز اظهار کرد: دین اسلام دینی است که شروع‌اش با آیات الهی و سوره علق و فرمان خواندن شروع شده است و اولین معلم پروردگار متعال می‌باشد.

وی افزود: اولین پرچم‌دار مبارزه با بی‌سوادی نیز رسول اکرم(ص) می‌باشد.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه چهلمین سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی در ۷ دی سال ۵۸ به فرمان رهبر کبیر انقلاب را پشت سر می‌گذاریم، گفت: استان آذربایجان‌شرقی طبق آخرین سرشماری سال ۹۵ که یکی از آمار و ارقام رسمی کشور است الان میزان با سوادی به ۹۵/۳ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: کاهش تبعیض جنسیتی در جمعیت باسواد منجر شده بود تا درصد بی‌سوادی که در میان زنان بیشتر بود را ایجاد کند.

اشرفی بیان کرد: اگر خوشبینانه یک مرد را آموزش دهیم فقط یک مرد را باسواد کردیم ولی اگر یک زن را باسواد کنیم قطعا یک نسل را باسواد کردیم زیرا نقش زن در تربیت نسل بسیار پررنگ است.

وی با استناد به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه بی‌سوادی برای یک جامعه اسلامی ننگ است، تصریح کرد: تمام مسوولان در به صفر رساندن بی‌سوادی نقش دارند از این‌رو درصدد هستیم تا طرح شتاب‌بخشی بی‌سوادی را اجرایی کنیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: درصد بی‌سوادی استان ۴.۷ درصد رسیده است ولی این مقدار کم نیز مورد قبول جامعه اسلامی نیست زیرا درصد بالای نرخ سواد باعث پیشرفت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی یک جامعه می‌شود.

وی ابراز کرد: ما به تنهایی نمی‌توانیم موفق باشیم بلکه باید تمام آحاد جامعه احساس مسوولیت کنند، از این‌رو ما نیاز به یک بسیج ملی داریم.

اشرفی افزود: با بهره‌گیری از ظرفیت موجود در مبارزه با جهل و بی‌سوادی موفق باشیم چراکه ما بی‌سواد را فردی می‌نامیم که سوم ابتدایی را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: طبق فرمایش رهبری برای جامعه اسلامی باید همه افراد دارای مدرک ابتدایی تا کلاس ششم را داشته باشد.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: امید است تا ریشه بی‌سوادی را تا سال ۱۴۰۴ به صورت کامل به اجرا درآورده و به صفر برسانیم.

وی توضیح داد: گروه سنی ۶ سال و بالاتر در سال ۵۵ در حدود ۳۷/۶ درصد باسواد بود که الان در استان ۸۷ درصد رسیده است همچنین در گروه سنی ۱۰ تا ۵۵ سال نیز ۳۸/۱ بود که الان در استان ۹۵/۳ درصد رسیده است که رشد خوبی بوده ولی کافی نیست.

اشرفی به اجرای طرح‌های مختلف اشاره کرد و گفت: طرح باسوادسازی اولیا، نیروهای مسلح و باسوادسازی سربازان ( شرط گرفتن پایان خدمت، گرفتن حداقل مدرک سواد) طرح کارگران از جمله این طرح‌هاست.