مناقشه استاندارد هتل‌ها و مراکز گردشگری در شورای گفت‌و‌گو
مناقشه استاندارد هتل‌ها و مراکز گردشگری در شورای گفت‌و‌گو
موضوع نظارت اداره کل استاندارد بر هتل‌ها و اقامت‌ها مورد مناقشه در شورای گفت وگو بخش خصوصی و دولت در اتاق بازرگانی تبریز شد.

به گزارش شمس، در نود و پنجمین جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز موضوع نظارت اداره کل استاندارد بر هتل‌ها و اقامت ها که مورد اعتراض جامعه هتل داران استان بود بررسی شد.

عدم ورود اداره استاندارد به بحث نظارت بر هتل‌ها و اماکن گردشگری

رئیس جامعه هتل‌داران آذربایجان‌شرقی با اشاره به مشکل موازی‌کاری بین دو مجموعه استاندارد و میراث فرهنگی در رابطه با نظارت بر تاسیسات گردشگری گفت: هتل‌ها و اماکن گردشگری هم به‌هنگام اخذ پروانه کسب‌و کار و هم در زمان تمدید پروانه، ملزم به رعایت استاندارد در تمام بخش‌ها هستند و میراث فرهنگی به‌طور دقیق و مداوم بر عملکرد هتلداران نظارت دارد.

کریم رسول‌زاده ادامه داد: ورود و نظارت اداره استاندارد به این حوزه، در شرایطی که نظارت مستمر از سوی میراث فرهنگی صورت می‌گیرد، نه‌تنها موجب صرف وقت و هزینه اضافی می‌شود، بلکه به‌دلیل عدم تعریف الگوی واحد بین این دو مجموعه، هتلداران را با مشکل اساسی مواجه خواهد کرد.
وی خواستار تفویض تمامی اختیارات نظارتی به تاسیسات گردشگری از جمله آسانسور به اداره کل میراث فرهنگی استان شد.

مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار گفت: این اداره کل بر اساس الزامات قانونی موظف به نظارت بر تاسیسات گردشگری است.

بابک بدلی افشرد افزود: نظارت بر رعایت استانداردها در اماکن گردشگری به‌دلیل حضور و تجمع مردم ضروری است.

وی گفت: این اداره کل مطابق با استانداردهای میراث فرهنگی، فرم ارزیابی طراحی کرده است تا مانع از موازی‌کاری بین دو مجموعه شود.

احمد حمزه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: صدور پروانه بهره‌برداری اماکن گردشگری، نیازمند اخذ گواهی استاندارد است و بدون رعایت موارد مربوطه، هیچ واحد گردشگری از اداره کل میراث فرهنگی، مجوز فعالیت دریافت نمی‌کند. با این حال در موارد تخصصی نظارت بر تاسیسات بر عهده میراث فرهنگی است، اما در موارد ایمنی از جمله آسانسور یا سیستم گرمایشی و سرمایشی، ورود اداره کل استاندارد ضرورت دارد.

گفتنی است؛ موضوع نظارت اداره کل استاندارد بر هتل‌ها و اقامت ها که مورد اعتراض جامعه هتل داران استان بود بررسی شد و با دستور استاندار؛ قرار بر این شد تا میراث فرهنگی، استاندارد و جامعه هتل داران جلسه مشترکی در این راستا برگزار و مشکلات را رفع کنند.

استاندار آذربایجان شرقی در این مورد با بیان اینکه در جاهایی که ضرورت دارد خود جامعه هتل داران باید از حضور استاندارد استقبال کنند اما در موارد تخصصی دیگر که نیازی به حضور اداره استاندارد نیست خود میراث فرهنگی نظارت و بازرسی کند.

پایان پیام/