ممانعت از ساخت‌وساز غیرمجاز با شهرداران ناحیه/ «شهروند پایبند به ضوابط» پروانه ساخت را سریع می‌گیرد
ممانعت از ساخت‌وساز غیرمجاز با شهرداران ناحیه/ «شهروند پایبند به ضوابط» پروانه ساخت را سریع می‌گیرد
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی تبریز گفت: با ایجاد شهرداری‌‎های ناحیه در بحث نظارت بر روند ساخت‌و‌سازها و جلوگیری از بروز تخلفات ساختمانی در اعمال مناطق بهتر عمل خواهد شد.

«فریدون بابایی اقدم» در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در پاسخ به این سوال که شورای شهر و شهرداری چه اقدام عملی در پیش‌گیری مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز داشته است، اظهار داشت: این موضوع چندین مرتبه در جلسات کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مطرح شده و مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز نیازمند همکاری بین بخشی تمام مجموعه‌های داخل و خارج از شهرداری است. معاونت‌های خدمات شهری و شهرسازی شهرداری، شهرداری‌های مناطق، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی و تمامی دستگاه‌های موثر در امر پیشگیری و مقابله می‌بایست پای کار باشند.

وی افزود: ما در کمیسیون تخصصی در این زمینه کار کرده‌ایم و مصوباتی داشته‌ایم، تشکیل کارگروه و دادسرای ویژه، استفاده از تکنولوژی روز برای شناسایی و رصد تخلفات ساختمانی و ساخت‌و‌سازهای غیر مجاز و تشکیل شهرداری‌های ناحیه از جمله مصوبات و پیگیری‌های ما بوده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی تبریز با بیان اینکه خوشبختانه شهردار تبریز لایحه ناحیه‌محوری مناطق را به شورا آورد و به تصویب رسید، تصریح کرد: هدف از ایجاد نواحی در سطح مناطق، توجه بیشتر به رفع مشکلات و معضلات شهروندان در این دوره مدیریت شهری است. شهرداری تبریز ۳۴ ناحیه خواهد داشت که ۲۵ ناحیه در محدوده طرح جامع و ۹ ناحیه در حریم شهر تبریز قرار می‌گیرد. هم‌اکنون نیز منطقه ۴ به صورت پایلوت انتخاب شده و ناحیه‌محوری از این منطقه شروع شده است.

وی خاطرنشان ساخت: امیدواریم با ایجاد شهرداری‌‎های ناحیه بتوانیم در بحث نظارت بر روند ساخت‌و‌سازها و جلوگیری از بروز تخلفات ساختمانی در اعمال مناطق بهتر عمل کنیم و به درخواست‌های مردم نیز با سرعت عمل بیشتر و با کیفیت بالاتری رسیدگی شود.

بابایی اقدم در واکنش به این موضوع که بعضا طولانی بودن پروسه و بروکراسی اداری باعث دور زدن قانون توسط سازندگان و ساخت‌وساز غیرقانونی و خارج از ضوابط می‌شود، عنوان کرد: بحث طولانی‌بودن فرایند اداری دریافت پروانه ساختمان از دوره‌های قبل هم دغدغه ما بوده است. البته ما برای کوتاه کردن زمان اخذ مجوز پروانه و کاهش هزینه‌ها جواز ساخت‌وساز را دو مرحله‌ای کردیم.

وی افزود: حداکثر ۷ روز پس از ثبت درخواست اولیه متقاضی، در صورت عدم وجود مشکل پروانه مرحله اول (پروانه شهرسازی) صادر می‌گردد. پس از انجام مراحل بعدی که عموماً در خارج از شهرداری صورت می‌پذیرد، در نهایت با ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز به شهرداری منطقه، گواهی پروانه ساختمانی صادر می‌شود و مالک مجاز به آغاز عملیات ساختمانی خواهد بود.

این عضو شورای شهر در پایان با اشاره به اینکه این مقاطع در صورتی که در چارچوب ضوابط باشد یکی دوماهه به پایان می‌رسد، گفت: وقتی خارج از ضوابط و ساختار است، قطعا مشکلاتی وجود خواهد داشت و بعضا چانه‌‌زنی‌هایی انجام می‌گیرد.

انتهای یپام /