معادن آذرشهر در انتظار اجرای مصوبه ای ۱۱ ساله/وقتی ایتالیا از سنگ معدنی آذرشهر برند جهانی می سازد
معادن آذرشهر در انتظار اجرای مصوبه ای ۱۱ ساله/وقتی ایتالیا از سنگ معدنی آذرشهر برند جهانی می سازد
معادن آذرشهر، همچنان از سال 87، منتظر اجرایی شدن مصوبه ایجاد شهرک سنگ در این منطقه است، اجرایی نشدن این مصوبه، خام فروشی ذخایر معدنی این شهرستان را به در پی داشته است.
به گزارش شمس، معادن آذرشهر، همچنان از سال ۸۷، منتظر اجرایی شدن مصوبه ایجاد شهرک سنگ در این منطقه است، اجرایی نشدن این مصوبه، خام فروشی ذخایر معدنی این شهرستان را به در پی داشته است.

آذرشهر یکی از شهرهای غربی آذربایجان شرقی است که بعد از شغل کشاورزی، کار معدن و سنگبری در این ناحیه از اهمیت بالایی برخوردار است و این شغل می‌تواند جایگزین بهتری برای شغل کشاورزی محسوب شود. منطقه آذرشهر انباشته از معادن سنگ‌های زینتی و ساختمانی است و برخی از آن‌ها از جمله سنگ قرمز از شهرت جهانی برخوردار است.

آذرشهر در حال حاضر با تولید انواع سنگ‌های تزئینی و ساختمانی در ایران و حتی جهان به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید این‌گونه سنگ‌ها محسوب می‌شود. هم اکنون بزرگ‌ترین معادن «تراورتن» قرمز ایران در این شهرستان فعال است. تراورتن قرمز و لیمویی، آهک، سنگ شیل سیاهرنگ، مرمر، نمک آبی، دیاتومیت، مرمریت، ماسه بادی و سولفات پتاسیم از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در آذرشهر است.

نماینده آذرشهر در شورای اسلامی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار شمس با بیان این‌که ایجاد شهرک سنگ خواسته دیرینه اهالی آذرشهر است، اظهار می‌کند: طرح ایجاد شهرک سنگ چندین سال است که تصویب شده اما تاکنون هیچ اقدامی عملی برای اجرای آن طرح صورت نگرفته است و وعده‌های محقق نشده مسئولان برای احداث شهرک سنگ در خوابی عمیق به سر می‌برد.

رح

رحیم رحیمی ادامه می دهد: از اکثر معادن آذرشهر سنگ‌های معدنی همچون سنگ‌هایی برای ساختمان‌سازی استخراج می‌شود و این سنگ‌ها به صورت خام به برخی شهرهای ایران از قبیل اصفهان و کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا صادر می‌شود.

وی می گوید: به دلیل وجود تعداد محدود صنایع تبدیلی سنگ در این شهرستان، تنها ۱۰ درصد از سنگ‌های این منطقه فراوری می‌شود، البته چندین کارگاه برش سنگ در این شهرستان فعالیت می‌کند، با این حال به دلیل تجمیع نبودن این کارگاه‌ها، میزان بازدهی و بهره‌برداری بسیار ناچیز است.

اشتغال زایی برای ۱۰ هزار نفر با احداث شهرک سنگ

 

رحیمی تاکید می‌کند: اگر تمام سنگبری‌ها و کارگاه‌های سنگ و کارخانه‌های فراوری سنگ آذرشهر در یک جا تجمیع شود، ۸۰ درصد فراوری در این شهرستان اجرایی می‌شود. در نتیجه از لحاظ اقتصادی، سود و رونق اقتصادی برای این شهر به ارمغان خواهد داشت و برای ۱۰ هزار نفر جوانان این شهرستان و بخصوص استان اشغال زایی ایجاد می شود.

نماینده آذرشهر در شورای اسلامی استان بیان می‌کند: برای احداث شهرک‌ سنگ در این شهر ۳ زمین پیشنهادی در اطراف روستاهای خانقاه و هفت چشمه و فاز دوم شهرک صنعتی سلیمی انتخاب شده، اکثر معدن‌کاران و سنگ‌تراشان می‌خواهند این شهرک در اطراف روستای خانقاه به دلیل نزدیکی به معادن احداث شود، با این حال تاکنون هیچ اقدامی عملی از لحاظ تامین زیرساخت‌های برق، گاز و آب وغیره اجرایی نشده است. متولی این طرح سازمان شهرک‌های صنعتی استان است و دولت نیز باید دستور اجرای این طرح را بدهد، البته طبق گفته کارشناسان، این شهرک باید در فاز دوم شهرک صنعتی سلیمی که مجهز به تمام زیرساخت های لازم است، احداث شود.

وی خاطرنشان کرد: اکثر امتیاز معادن آذرشهر در دست نهاد های دولتی یا وابسته به دولت است، اگر بیشتر این معادن به بخش خصوصی واگذار شود، کارآیی و بهره برداری از معادن بیشتر و سوددهی حاصل از آن برای منطقه خواهد بود.

رحیمی همچنین می گوید: متاسفانه امتیاز بیش از ۵۰ درصد این معادن به سرمایه گذارانی از سایر استان های کشور واگذار شده، اکثر این سرمایه گذاران، اصفهانی هستند، اگر این معادن در دست سرمایه گذاران استان بود بیشتر به نفع منطقه بود.

وی ادامه می دهد: متاسفانه اکثر ذخایر معدنی به صورت خام به سایر استان های کشور و حتی خارج از کشور صادر می شود، اگر در این منطقه شهرک سنگ ایجاد شود، ذخایر و مواد معدنی استخراج شده در این منطقه فرآوری می شود و به نام آذرشهر صادر می شود و در نتیجه رونق اقتصادی بیشتری برای منطقه خواهد داشت.

وقتی ایتالیا از سنگ های معدنی آذرشهر برای خود برند جهانی می سازد

 

وی می گوید: به عنوان مثال، یکی نوع از سنگ های مرغوب معادن آذرشهر به صورت خام به کشور ایتالیا صادر می شود و این کشور بعد از فرآوری به اسم و با برند خود به تمام دنیا صادر می کند.

نماینده شهرستان آذرشهر در شورای اسلامی استان با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ معدن در آذرشهر فعال هستند، اظهار می کند: شهرستان آذرشهر ظرفیت بالایی برای تولید مواد معدنی و سنگ های تزیینی دارد.

وی درخواست می کند: بهتر است جلسه ی با حضور مسئولین استانی، کشوری و نمایندگان مجلس و مسئولان آذرشهر در خصوص ایجاد شهرک سنگ تشکیل شود.

سنگ بر سر راه صادرات سنگ آذرشهر

 

عضو انجمن سنگ ایران و عضو هیات مدیره سنگبران استان اظهار می‌کند: سال ۸۷ اعضای هیات مدیره شهرک سنگ انتخاب شدند و من نیز یکی از این اعضا بودم.

«خلیل برنجی» در گفت و گو با شمس اعلام می کند:  منطقه آذرشهر به دلیل مجاروت با دریاچه ارومیه، بعد از خشک شدن دریاچه دچار تبعات آن شد و بسیاری از زمین‌های کشاورزی این منطقه از بین رفته است. این در حالی است که شغل اصلی مردم کشاورزی بود، با این حال ظرفیت معادن این شهرستان را نمی‌توان نادیده گرفت.

وی که ۳۰ سال سابقه کار با سنگ را دارد، می‌گوید: معادن سنگ آذرشهر گنجی نهفته بود که مردم پی به وجود آن برده‌اند. معادن آذرشهر غنی از سنگ تراورتن (قرمز، لیمویی، گردویی و سیلور پوست‌ماری)، سنگ مرمر و آندزیت است و سنگ‌های این منطقه از شهرت جهانی برخوردار است و گفته می‌شود برای ساخت کاخ الیزه در پاریس از سنگ تراورتن قرمز آذرشهر استفاده شده است.

عضو انجمن سنگ ایران اظهار می‌کند: علی رغم وجود معادن غنی از سنگ آذرشهر، شهرک سنگ در اینجا ایجاد نشده است و این در حالی است که در اصفهان و قم با ایجاد شهرک سنگ، رونق اقتصادی در نتیجه فراوری سنگ پدید آمده است.

برنجی تاکید می‌کند: در کل استان ۷۶ کارخانه سنگ آن هم به صورت متفرق فعالیت می‌کنند و در صورت تجمیع شدن آن‌ها بهره‌وری بیشتر و هزینه‌ها کاهش خواهد یافت و در نتیجه قیمت تمام شده نیز کاهش می‌یابد. این مساله به نفع مردم منطقه و بازار خواهد بود و بیکاری ریشه‌کن خواهد شد و رونق اقتصادی به همراه خواهد داشت. در واقع سودی که از فراوری سنگ در منطقه حاصل می‌شود ۹ برابر سود حاصل از خام‌فروشی است.
کسب مجوزها برای ایجاد شهرک سنگ 

عضو انجمن سنگ ایران درباره تصمیمات ابتدایی طرح ایجاد شهرک سنگ می‌گوید: سال ۸۷ معدن‌کاران و سنگبران آذرشهر پیشنهاد ایجاد شهرک سنگ را به فرمانداری شهرستان ارائه کردند. بعد از جلسه، طبق دستور فرمانداری مقرر شد هیات مدیره‌ای برای شهرک سنگ تشکیل شود، تا اینکه سازمان شهرک‌های صنعتی استان با این طرح مخالفت کرد. سپس به وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه‌ای نوشتیم و آن زمان نیز سازمان شهرک‌های صنعتی کشور مخالفت کرد تا اینکه در سفرهای استانی دولت وقت درخواست ایجاد شهرک سنگ را ارائه کردیم و دولت در ۱۲ آذرماه سال ۸۷ با طرح ایجاد شهرک سنگ در آذرشهر موافقت کرد.

وی ادامه می‌دهد: از سال ۸۷ تا ۹۰، از طریق فرمانداری و استانداری وقت و از تمام ادارات مجوز ایجاد شهرک اخذ شد و موافقت کتبی این سازمان‌ها دریافت شده است. سپس تمام موافقت‌های کتبی، توجیه فنی و اقتصادی ایجاد شهرک به تهران فرستاده شد. طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده، ایجاد شهرک سنگ در جوار معادن بلامانع اعلام شد و برای ایجاد شهرک، اراضی نزدیک روستای قوش قره تعیین شده بود. بر این اساس ایجاد شهرک در شهرک سلیمی توجیه اقتصادی ندارد چرا که در جوار معادن نیست.در مدت زمان سی سال، تنها ۴ کارخانه سنگ در فاز نخست شهرک سلیمی ایجاد شده، این نشان می دهد  هیچ سرمایه گذاری رغبتی برای سرمایه گذاری در زمینه سنگ در فاز دوم شهرک سلیمی ندارد بنابریان باید شهرک سنگ در جوار معادن احداث شود.

وی  با بیان اینکه باید خوشه سنگ معادن در آذرشهر ایجاد شود، افزود: احداث شهرک سنگ را از رضا رحمانی،وزیر صمت و از محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مجلس پیگیر هستیم.

عضو انجمن سنگ ایران اظهار می‌کند: سنگ بر سر راه صادرات سنگ آذرشهر وجود دارد و مشکلات صادراتی زیاد هم باعث کاهش صادرات سنگ شده است. با ایجاد شهرک سنگ و تجمیع کارخانه‌های سنگ، سرمایه‌های سرگردان جذب، بیکاری ریشه‌کن و رونق اقتصادی حاصل خواهد شد.
  • نویسنده : المیرا جلیلی