مشکل کمبود آب شرب تبریز حل می‌شود
مشکل کمبود آب شرب تبریز حل می‌شود
بحران تامین آب شرب کلانشهر تبریز یکی از مشکلات اصلی و مهم بهداشتی و اجتماعی شهروندان می‌باشد که در این ارتباط برای انتقال آب ارس به تبریز تفاهم نامه همکاری بین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) و دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی امضا شد.

به گزارش شمس، مشکل کمبود آب شرب کلان شهر ۲ میلیون نفری تبریز در تابستان امسال موضوع اصلی نشست ها و جلسات مختلفی بوده است. هر چند افزایش ۳۷ درصدی مصرف آب به دلیل شیوع کرونا دلیل اصلی بروز چالش قطعی آب در تبریز بود، اما امروزه همه مسئولان و کارشناسان بر این واقعیت اذعان دارند که حل این مشکل در میان مدت و درازمدت در گرو تسریع و تکمیل خط انتقال آب رودخانه مرزی ارس به تبریز و شرق و شمال شرق دریاچه ارومیه است.

در این میان حضور سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء‌(ص) در تبریز برای امضای چند تفاهم نامه‌ بزرگ اجرایی از جمله احداث پارک بزرگ تبریز و ساخت ۲ هزار خانه برای حاشیه‌نشینان این شهر بهانه‌ای شد تا در جلسات مسئولان استانی با فرمانده قرارگاه مشکل کمبود آب شرب تبریز نیز مطرح شود.

در این ارتباط یوسف غفارزاده مدیرعامل آب منطقه آذربایجان شرقی گفت: امیدوارم با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء‌(ص) در پروژه انتقال آب ارس به تبریز، تنش آبی تبریز را حل کنیم.

یوسف غفارزاده در جلسه‌ی بررسی پروژه‌ی انتقال آب ارس به تبریز و سایر پروژه های آب منطقه آذربایجان شرقی که با حضور فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء‌(ص)، نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین و مدیران استانی در استانداری آذربایجان شرقی برگزار می‌شد، اظهار داشت: آب شرب تبریز در حال حاضر در وضعیت سر به سر قرار دارد و در زمان پیک‌مصرف در شهریور ماه یک‌روز درمیان آب شرب تبریز قطع می‌شد.

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم راهکاری پیدا کنیم، برای سالهای بعد نگرانی جدی خواهیم داشت، افزود: در سال ۱۴۰۰ برای مصرف میانگین و نرمال حدود ۵ هزار متر مکعب و زمان پیک و پرمصرف حدود ۶۵۰۰ متر مکعب آب نیاز است که ما حدود ۸۰۰ متر مکعب کمبود آب داریم و اگر این ۸۰۰ لیتر در ثانیه را تامین نکنیم سال آینده حتماً با مشکل جدی‌تری مواجه خواهیم شد.

مدیر آب منطقه آذربایجان شرقی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های بلندمدت، انتقال آب ارس به تبریز است که این طرح حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار جمعیت را تحت پوشش قرار خواهد داد. طول این خط ۱۴۵  کیلومتر است که ۳۵ کیلومتر که در نقطه بحرانی بود از ابتدای رودخانه ارس در منطقه هرزندات با پنج ایستگاه پمپاژ از اعتبارات مناطق مرزی تامین شده و قسمتی هم توسط همکاران قرارگاه انجام شده است و برای ۱۱۵کیلومتر باقی‌مانده نیز امیدوار هستیم مقدمات کار فراهم شود و از توان فنی مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء‌(ص) استفاده کنیم. قرارگاه برای استان ما منشأ برکت بوده و امیدواریم با همکاری قرارگاه تنش آبی تبریز را حل کنیم.

در این ارتباط جواد رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در ادامه اظهارات مدیر آب منطقه استان خاطرنشان کرد: با شناختی که از قرارگاه خاتم الانبیاء‌(ص) داریم، مطمئن هستیم با حضور قرارگاه پروژه انتقال آب ارس سرعت خواهد گرفت.

جواد رحمتی خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی کشور به گونه ای است که قصد داریم بدون کم کردن ظرفیت بخش خصوصی از ظرفیت بالای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: با شناختی که از وضعیت پروژه های عمرانی استان دارم، همکاری با قرارگاه را به لحاظ تاثیرگذاری در مقطع فعلی ضروری می دانیم. البته این انتظار را داریم که قرارگاه در این پروژه ها رویکرد پیمانکاری را به روش مشارکتی تغییر دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص بحث انتقال آب ارس به تبریز نیز گفت: این طرح از زمان دولت قبل نیز مطرح بود اما در سال ۹۶ به سرانجام رسید که به دلیل عدم تامین منابع مالی و تهیه فاینانس خارجی متوقف شد که جزو اولویت های پروژه های عمرانی استان است.

رحمتی در رابطه با قرارداد قبلی این طرح بیان کرد: طبق قراردادی که با کنسرسیوم داشتیم،  قرار بود تا آخر شهریور ماه سال گذشته این پروژه به اتمام برسد و ما نیز فشاری برای لغو قرار داد نداشتیم و حتی فرصت دادیم تا فاینانسر را نیز تامین کنند اما نمی توانستیم پروژه را معطل کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مجوز شورای اقتصاد برای این طرح تامین فاینانس خارجی است، حدود ۵۰۰ میلیون یورو اعتبار لازم است و دولت نیز نمی تواند مثل پروژه های عادی این مبلغ را تامین کند، لذا تامین فاینانس خارجی اولویت دارد و ما مطمئن هستیم با حضور قرارگاه این پروژه سرعت خواهد گرفت.

حجت الاسلام سیدمحمد رضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو نیز که در جلسه‌ی بررسی پروژه‌ی انتقال آب ارس به تبریز در استانداری آذربایجان شرقی حضور داشت، اظهار داشت: اهتمام استاندار محترم نسبت به این پروژه و سایر پروژه های مهم استان قابل تقدیر است و در این مدت که در مجلس یازدهم حضور داشتم، همواره شاهد تلاش و جدیت آقای استاندار بودم که با دلسوزی پروژه ها را پیگیری می‌کند.

نماینده مردم تبریز در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: پروژه‌ی انتقال آب ارس به تبریز از جمله پروژه های مهمی است که پیشنهاد دادیم انجام این پروژه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) سپرده شود.

وی تاکید کرد: به این دلیل این پروژه را به قرارگاه خاتم واگذار کردیم که این مجموعه در انجام کارهای بزرگ در کشور شناخته شده است و مطمئن هستیم با دست پر و حضور نیروهای جوان و  متخصص، این پروژه انجام خواهد شد.

حجت الاسلام سیدمحمد رضا میرتاج الدینی افزود: انتقال آب ارس یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است و نمی‌توانیم منتظر بعضی ملاحظات بوده و شاهد قطعی آب تبریز باشیم.

وی با بیان اینکه اصل موضوع انتقال آب ارس به تبریز مهم است، گفت: اجرای این پروژه توسط قرارگاه چند مزیت دارد. مهمترین مزیت امیدآفرین بودن فعالیتهای قرارگاه است که همواره کارهای بزرگ را به خوبی انجام داده است و مزیت بعدی بحث صرفه جویی در پول بیت المال است به طوریکه با حضور قرارگاه در این پروژه حداقل نصف ۵۰۰ میلیون یورو اعتبار صرفه جویی می‌شود.

میرتاج الدینی اظهار داشت: با انتقال آب ارس به تبریز، مشکل آب این شهر حداقل برای ۲۵ سال آینده حل شده و حتی برای احیای دریاچه ارومیه نیز که یکی دیگر از اهداف این طرح است، تاثیرگذار خواهد بود.

نماینده تبریز در پایان خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی اسکان حاشیه نشینان در شهرک جوانان تبریز، قابل تقدیر است و البته طرحی در مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «جهش تولید در مسکن» در دست اقدام است که هدفش حمایت از این نوع طرح هاست.

گفتنی است، در پایان این جلسه چند تفاهم نامه همکاری ما بین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) و دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی امضا شد.

 

  • نویسنده : عارف زمانی