حیاتی بودن نفت در اقتصاد به سیاست اشتباه در کشور باز می گردد
حیاتی بودن نفت در اقتصاد به سیاست اشتباه در کشور باز می گردد
نائب رئیس مجلس گفت: چرا باید اقتصاد ما به حدی به نفت وابسته باشد که در اقتصاد کشور تأثیر قابل توجهی داشته باشد، مشکل حیاتی بودن نفت در اقتصاد کشور به سیاست اشتباهی که وجود دارد باز می‌گردد.

به گزارش شمس، مسعود پزشکیان در بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی، با تاکید بر اهمیت وجود چشم انداز صحیح، اظهارداشت: باید آینده نگری و چشم انداز صحیح را دستورالعمل فعالیت خود قرار داده و جایگاه تجاری کشور را در جهان ترسیم کنیم و بدانیم کجا هستیم و کجا باید باشیم.

وی با طرح این سؤال که چرا باید بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، اقتصاد ما به حدی به نفت وابسته باشد که در اقتصاد کشور تأثیر قابل توجهی داشته باشد، گفت: مشکل حیاتی بودن نفت در اقتصاد کشور به سیاست اشتباهی که وجود دارد باز می‌گردد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان این که مجلس شورای اسلامی فقط از دولت توقع دارد و این توقعات را در قالب‌های زیبا بیان می‌کند، اذعان داشت: حرف‌های ما در راستای رونق اقتصادی و کمک به دولت نیست، تنها خروجی ایجاد توقعات بیشتر است که از دولت انتظار برآورده ساختن آن را داریم.

وی با اشاره به این که، نباید تاوان کم بودن فروش نفت را تولید کنندگانی که به زور سرپا هستند بدهند، خاطرنشان ساخت: ما به عنوان نماینده مجلس یا هر مسئول دیگری متوجه شویم و بفهمیم که باید به تولید کننده احترام قائل شویم.

پزشکیان در همین راستا با تکیه بر توصیه‌های حضرت علی (ع) بر مالک اشتر در خصوص تکریم تجَار و صنعتگران، یادآور شد: حضرت علی (ع) در پایان این نامه و بعد از پرداخت به همه طبقات جامعه، تجَار و صنعتگران را عامل معنی و مفهوم پیدا کردن دیگر طبقات معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: ما نیز باید از این توصیه‌های امام علی (ع)، بدانیم که جامعه بدون تاجر و صنعتگر هیچ معنی و مفهومی نخواهد داشت و اداره کنندگان هر جامعه‌ای باید هوای این قشر را داشته باشند تا جامعه از اقتصادی بهتر برخوردار باشد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آیه ۱۱ سوره رعد از قرآن کریم مبنی بر این که خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر این که خودشان تغییر دهند، تصریح کرد: در کنار این که سیاست مداران باید تدابیر درستی داشته باشند، صنعتگران نیز باید از نگاه عمیقی برخوردار باشند، چراکه این نگاه و چشم انداز هر فردی است که آینده او را رقم خواهد زد.

وی الگو بودن ایران در منطقه خاورمیانه را مشروط به ایجاد برخی تغییرات در سیاست‌ها و… دانست و گفت: اگر با همین برنامه ادامه دهیم نتیجه‌ای نخواهیم گرفت، اگر برنامه درستی داشتیم در این سال ها نتیجه آن را می‌دیدیم، پس باید تغییر رفتاری در برنامه‌های خود ایجاد کنیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، بروکراسی و پاسخگو نبودن را دو مشکل بزرگ ادارات و سازمان‌ها دانست و افزود: باید با مردم به خصوص قشر تولید کننده با نهایت احترام رفتار کنیم، چرا باید اخذ یک مجوز ساده چهار ماه دوندگی بی معنی داشته باشد، قانون گذاری‌ها نیاز به اصلاح دارند.

وی ایستادگی در مقابل دشمنانی مانند آمریکا را وابسته به اصلاح نگرش‌ها دانست و خطاب به تولیدکنندگان، ابراز داشت: به عنوان یک تولید کننده چشم انداز خود را ترسیم کنید و از من نماینده یا مسوول برای رفع موانع در این راه کمک بگیرید، باید بی هیچ منتی پیگیر حل مو انع باشیم.

پزشکیان با بیان این که مسوولین استانی نیز پاسخگو بودن را سرلوحه خود و دیگر کارکنان قرار دهند و خود را خادم و نوکر مردم بدانند، ادامه داد: وجود ما به برکت مردم و مخصوصاً تولیدکنندگان است، چرا باید ادارات پاسخگوی مشکلات این قشر نباشند، اگر تولید کننده نبود مالیاتی هم نبود که به همان اداره داده شود.

وی خاطرنشان ساخت: پیش‌تر با درآمد حاصل از فروش نفت و فروش سرمایه اصلی کشور پُز مدیریت می‌دادیم، اما حالا باید بدانیم که هنر رونق درآمد غیر نفتی و حمایت از کار و کارآفرین است که عزت و سربلندی را برای کشور به ارمغان می‌آورد.