مسمومیت ۷۸۹ دانش‌آموز در حوادث اخیر/ به زودی یک بیمارستان جدید در تبریز ساخته خواهد شد
مسمومیت ۷۸۹ دانش‌آموز در حوادث اخیر/ به زودی یک بیمارستان جدید در تبریز ساخته خواهد شد
نقی‌پور گفت: قرار است از مسیر شرکت‌های خارجی یک بیمارستان جدید در تبریز ساخته شود که نامه آن هم از دفتر رئیس جمهوری آمده و پیگیر آن هستیم.

به گزارش خبرنگار شمس، بهمن نقی‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص وضعیت دارو اظهار داشت: در خصوص وضعیت دارو در سطح کشور، می‌دانیم که طرحی ارزشمند به نام دارویار اجرا شد. چرا این طرح ارزشمند است زیرا در آن زمان دلیل مشکلاتی در شرکت‌های داروسازی و اختلالی در آنها بود و برای اینکه این مشکل حل و ساماندهی ارز انجام شود و جلوی قاچاق دارو گرفته شود، این طرح اجرا شد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح افزایش قیمت دارو رخ داد که بنا شد این هزینه اضافی برعهده بیمه باشد و تا به امروز همراهی مناسبی توسط بیمه‌ها و دولت وجود دارد اما برخی افراد و شرکت‌ها که منافعشان به خطر افتاده بود اختلالاتی مانند کاهش تولید را ایجاد کردند که کمبود دارو در مدتی اتفاق رخ داد. نهایتا دولت با انجام تغییراتی تولیدات را افزایش داد، مشکلات گمرکی را حل کرد و برای رفع این مشکل واردات دارو را هم انجام داد که در حال حاضر تمام داروهای اساسی وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص نظارت بر داروخانه‌ها گفت: نظارت بر داروخانه‌ها چند برابر شده است و خواهشمندم در هر حوزه‌ای اگر مشکلی وجود دارد آن را گزارش دهید.

وی در خصوص برنامه سال آتی این دانشگاه عنوان کرد: اولین کاری که در سال جدید انجام خواهیم داد، راه اندازی شورای عالی سلامت است تا تغییری در نگرش پیشگیری از بیماری‌ها رخ دهد.

نقی‌پور در خصوص وضعیت بیمارستان‌های استان توضیح داد: استان ما زلزله خیز است و اگر بحرانی رخ دهد تبریز مرکزی برای ایجاد پناهگاه و مامن است اما متاسفانه بیمارستان‌های ما قدیمی هستند و فقط دو بیمارستان امام رضا و مردانی آذر به تازگی ساخته شده اند. در صورت وقوع زلزله نگران بیمارستان‌ها هستیم و در خصوص این مساله هم به تمام مسئولین کشوری نامه زدیم و برای دو بیمارستان سینا و شهید مدنی هم جایگزین پیشنهاد کردیم.

وی ادامه داد: قرار است از مسیر شرکت‌های خارجی یک بیمارستان جدید در تبریز ساخته شود که نامه آن هم از دفتر رئیس جمهوری آمده و پیگیر آن هستیم تا با تهاتر نفتی و روش‌هایی از این قبیل این بیمارستان ساخته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به موضوع گردشگری سلامت تصریح کرد: روند ساخت بیمارستان هزار تخت خوابی برای گردشگران سلامت به خوبی پیش می‌رود و برای آن از منابع مختلف مانند مولدسازی، تهاتر و… استفاده می‌کنیم. بیمارستان هزار تخت خوابی دیگری هم پیشنهاد کرده‌ایم که پیگیر بودجه آن از سازمان برنامه و بودجه هستیم و اگر این کارها به سرانجام برسد، بخش عمده‌ای از مشکلات ما حل می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آمار کرونا در استان گفت: در دی ماه نگرانی از بابت افزایش سطح کرونا به صورت جهانی افزایش یافته بود و نگران پیک آن در بهمن بودیم که خوشبختانه آن طور نبود اما در اسفند کمی شدت بالا رفت اما زیاد نبود، خوشبختانه آمار مرگ و میر بالا نیست و در حال حاضر ۹۸ نفر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان ها داریم که فقط ۹ نفر متصل به دستگاه تنفس مصنوعی هستند.

نقی‌پور با بیان اینکه اگر پزشکی خلاف قوانین مبالغی دریافت کند، با نهایت موارد قانونی آن را رصد می‌کنیم، ابراز داشت: نمی‌توانیم بگوییم پرداخت رشوه و زیرمیزی وجود ندارد اما هر موردی که گزارش شود، برخورد می‌کنیم.

وی در پاسخ به شایعه‌ای درباره کنار گذاشت برخی اساتید بعد از اغتشاشات اخیر کشور توضیح داد: در موضوع اغتشاشات بیشترین سعه صدر را با دانشجویان و اساتید داشتیم بنابراین هیچ برخوردی به این دلیل با هیات‌های علمی نداشتیم، کسانی که زمان تعهد خدمتشان تمام شده وخودشان حاضر به آزمون نشدند، رفته‌اند و ما کسی را کنار نگذاشته‌ایم.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت پرستاران هم گفت: یکی از زحمتکش‌ترین اقشار ما پرستاران هستند که برای نخستین بار در این دولت تعرفه گذاری پرستاران انجام شد اما در اجرا می‌گفتند که از ابتدای سال باید پرداخت شود در حالیکه ثبت خدمات انجام نشده بود و بنا شد که از نیمه سال دوم پرداخت‌ها انجام شود که یکی از اولین دانشگاه‌ها در این پرداخت بودیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نبود پزشک متخصص در بیمارستان‌های شهرستان‌ها عنوان کرد: ما عدالت اجتماعی در حوزه سلامت را اجرا کرده‌ایم و در همین راستا اعزام بیمار از شهرستان‌ها به تبریز ۲۵ درصد کاهش یافته و این موضوع به دلیل حضور متخصصان در بیمارستان‌ها است.

نقی‌پور در خصوص شایعات فرا خوانده شدن ۴۰ دانشجو به دانشگاه در وقایع اخیر گفت: یکی از سیاسی ترین دانشگاه‌های کشور علوم پزشکی تبریز است که در اتفاقات اخیر با سعه صدر برخورد کردیم اما اخیرا در ۱۶ اسفند دانشجویان یک تشکل تجمع بدون مجوزی داشتند که چون خلاف قانون عمل کردند به کمیته انضباطی فرا خوانده شدند و برخی فقط تذکر شفاهی و برخی تذکر کتبی گرفتند و تعدادی هم به دلیل سوابق متعددی که داشتند و پنج شش بار بخشیده شده بودند و به همین دلیل طبق قانون منتظر حکم مربوطه هستند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت سگ‌های ولگرد و اینکه آیا فوتی ناشی از هاری داشته‌ایم، ابراز داشت: برای موضوع سگ‌های ولگرد همه باید دست به دست هم دهند و با راه حل‌های علمی نسبت به صلاح مردم کار انجام دهند و رسانه‌ها هم به ما کمک کند زیرا وقتی هم مسئولین چاره‌ای می‌اندیشند بعضا اعتراضاتی بلند می‌شود اما فوتی ناشی از هاری نداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص مسمومیت دانش آموزان هم توضیح داد: در این خصوص از ابتدا موضوع بر عهده ستاد بحران گذاشته شده بود تا اطلاع رسانی را انجام دهند، در این اتفاق ۷۸۹ نفر نیاز به خدمات پیدا کردند که ۱۳۵ نفر در همان مدرسه درمان شدند و حدود ۳۱۳ نفر توسط اورژانس و ۳۱۵ نفر توسط والدین به دلیل استرس به بیماستان آورده شدند که در کل ۳۲ نفر نیاز به تحت نظر بودند و بعد از چند ساعت مرخص شدند، شکی که داشتیم مسمومیت با گاز استنشاقی بود اما گزارش رسمی هرموقع اعلام شود، می‌توان در این خصوص نظر داد.

انتهای پیام /