مسؤولیت اصلی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد؛ کار تشکیلاتی و تربیتی است
مسؤولیت اصلی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد؛ کار تشکیلاتی و تربیتی است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با بیان این‌که برنامه‌ریزی صحیح و هدفمند لازمه کار فرهنگی است، گفت: مسؤولیت اصلی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد؛ کار تشکیلاتی و تربیتی است.

به گزارش شمس، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با تبریک فرا رسیدن ۱۸ اسفند، سالروز تأسیس کانون های مساجد کشور اظهار داشت: هم‌افزایی و همگرایی متولیان امور مساجد؛ همواره عامل موفقیت در فعالیت های مسجدی بوده است.
امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: اگر اتحاد و همدلی میان نهادهای مسجدی نباشد، دوگانگی و گاه چندگانگی پیش خواهد آمد و منجر به از دست رفتن ظرفیت ها و فرصت ها خواهد شد، از این رو باید از ظرفیت های همگدیگر برای تعالی فرهنگی نظام بهره مند شویم.
وی با تأکید بر این‌که باید برنامه جامع برای همگرایی نهادهای فرهنگی و دینی در مساجد وجود داشته باشد، افزود: اصل و سبک کار در مساجد باید تشکیلاتی و تربیتی باشد، رویکردی که در امور تربیتی اتخاذ می شود باید دارای برنامه ریزی صحیح و هدفمند باشند.
رئیس شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با بیان این‌که تربیت نسل جوان باید در اولویت برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد باشد، گفت: حضور میدانی در کانون های فرهنگی هنری مساجد باید مورد توجه مدیر جدید ستاد فهما استان باشد.
وی بهره مندی از ظرفیت آموزش و پرورش برای تعمیق فرهنگ انتظار و آشنایی حداکثری با معارف مهدوی را مورد تأکید قرار داد و افزود: تربیت نسل مهدوی کشور را در مقابل توطئه های دشمنان بیمه خواهد کرد، قطعا این امر در مسیر تشکیل تمدن نوین اسلامی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است.
آل هاشم با بیان این‌که کانون های فرهنگی هنری مساجد؛ باید هر یک پایگاه بصیرت افزایی و روشنگری باشند، خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم ستاد فهما استان می تواند با بهره مندی از افراد متخصص و با برخورداری از اخلاق حسنه می تواند نقش ارزنده در پاسخ به نیازهای جوانان و جذب مخاطبان داشته باشد.
عدم همراهی دولتمردان سابق با فعالیت فرهنگی هنری در مساجد منجر به بروز برخی آسیب های اجتماعی شد
حجت الاسلام والمسلمین روح الله رهبری، مشاور ارشد و دستیار ویژه رئیس ستاد فهما کشور امروز در جلسه شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: امسال ۱۸ اسفند؛ سی‌امین سالگرد تأسیس کانون های فرهنگی هنری را گرامی خواهیم داشت.
وی خلاء جدی فعالیت های فرهنگی و هنری در کشور را فلسفه تشکیل این نهاد دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه عدم همراهی و باور برخی دولتمردان سابق با فعالیت فرهنگی هنری در مساجد منجر به بروز برخی آسیب های اجتماعی شد؛ اما بسیار خرسندیم که دولت فعلی با شعار بازگشت به مساجد و توجه به فعالیت های مردمی در فعالیت های فرهنگی و هنری روی کار آمده است.
حجت الاسلام والمسلمین رهبری ادامه داد: اگر امروز با آسیب های فرهنگی و اجتماعی مواجه هستیم، بر این باور هستیم که اگر فعالیت ها و برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد مورد حمایت دیگر نهادهای فرهنگی قرار گیرد؛ بسیاری از چالش‌های موجود برطرف خواهد شد.
وی انسجام و همگرایی مثال‌زدنی در عرصه فرهنگی استان را فرصتی ارزشمند برای تعالی فعالیت های مسجدی دانست و گفت: فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر توجه به کانون های فرهنگی هنری مساجد با همکاری بسیج؛ فصل الخطاب فعالیت هاست؛ اما باید اذعان کرد که تعامل و همکاری تمامی نهادها لازمه تحقق سیاست های تربیتی و ترویجی در مساجد است.
مشاور ارشد و دستیار ویژه رئیس ستاد فهما کشور با بیان این‌که اهتمام و توجه جدی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نسبت به کانون های فرهنگی هنری مساجد بی‌نظیر است، گفت: این فرصت مغتنم می تواند زمینه‌ساز برای اقدامات تحول‌آفرین در سطح مساجد و در عرصه فعالیت های فرهنگی و هنری باشد.

کانون های فرهنگی هنری مساجد مأمنی برای نوجوانان و جوانان برای فعالیت های تربیتی هستند
سیدمحمدحسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، کانون های فرهنگی هنری را فرصتی برای همگرایی در فعالیت های مسجدی بر شمرد و گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد مأمنی برای نوجوانان و جوانان برای فعالیت های تربیتی در ذیل منشور توسعه فرهنگی نظام هستند.
وی، اظهار داشت: کانون های فرهنگی هنری مساجد در زمینه احیای جایگاه فرهنگی، آموزشی، هنری و تبلیغی مساجد، تربیت و رشد نیروهای متعهد، انقلابی، کارآمد در حوزه فرهنگ و هنر نقش مهمی بر عهده بردارند.
بلاغی خاطرنشان کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد در زمینه احیای کارکرد اجتماعی مساجد، فعالیت در حوزه تعلیم و تربیت، توسعه فرهنگ اصیل اسلامی در شهرها و روستاهای کشور، در راستای هدایت و سازماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد مورد توجه هستند.
دبیر شورای هماهنگی فهما آذربایجان شرقی با بیان این‌که بیش از یکهزار و ۴۰۰ کانون در سطح استان وجود دارد، گفت: جا دارد کارهای تشکلی، نظام‌مند و هدفمند در مساجد صورت گیرد.
وی گفت: به یقین با فعال سازی شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد می توان از ظرفیت بالای این مراکز در راستای اهداف عالی نظام در استفاده کرد.
وی حضور استاندار آذربایجان شرقی در محل ستاد فهما را نشان از اهتمام جدی مسؤولان عالی استان در راستای توجه به کارکرد حقیقی مساجد در عرصه های فرهنگی و هنری دانست و خاطرنشان کرد: کار امروز کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هم به صورت ستادی و هم شبکه ای قابل توجه جدی است.
بلاغی ادامه داد: آماده سازی یک شبکه دارای توانمندی در حوزه فعالیت های فرهنگی هنری و در اختیار گذاشتن این شبکه برای سایر کنش‌گران فرهنگی نظام مورد انتظار است و امید داریم مدیران ارشد استان از این ظرفیت عظیم در راستای اهداف عالی نظام در عرصه های فرهنگی بهره مند شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تحقق سیاست مردمی‌سازی فعالیت های فرهنگی و نهضت بازگشت به مساجد قطعا نیازمند توجه به کانون های فرهنگی هنری مساجد است، در این راستا سال آینده بخشی از امکانات و بودجه فرهنگی خود را در اختیار کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار خواهیم داد.

جریان آفرینی فرهنگی از برنامه های کانون های مساجد است
مرتضی شفیعی، مدیر ستاد فهما در آذربایجان شرقی هم با ارایه گزارشی از آخرین برنامه ها، فعالیت ها و اهداف این نهاد مسجدی گفت: هویت‌بخشی، ساماندهی و شبکه‌سازی، جریان‌آفرینی فرهنگی و توانمدسازی فعالان مسجدی از مهم‌ترین اهداف برنامه های سال آینده است.
وی با بیان این‌که بیش از ۶۵۰ کتابخانه و قرائتخانه در مساجد شهری و روستایی استان فعال است، خاطرنشان کرد: سال آینده به دنبال توسعه فعالیت های فرهنگی در مناطق محروم و کم‌برخوردار استان خواهیم بود که تفاهم‌نامه ۲۰۲۰ ناظر بر این سیاست ستادی است.
شفیعی با اشاره به این‌که ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تعامل حداکثری با دیگر نهادهای متولی در امور مساجد خواهد داشت، گفت: در این راستا درصدد بهره مندی از ظرفیت بالای موجود در شبکه کانون های فرهنگی هنری مساجد هستیم.
مدیر ستاد فهما آذربایجان شرقی با بیان اینکه شبکه عظیم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، امروز با عبور از ۲۶ هزار باب کانون در کشور یکی از وسیع‌ترین و مؤثرترین مراکز فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، این نهاد از سال ١٣٧٢ آغاز به فعالیت کرده و تاکنون مأمن صدها هزار نوجوان و جوان علاقه‌‎مند و مستعد بوده است.
وی ادامه داد: ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با رویکرد تأسیس کانون‌ در تمام مساجد کشور، برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده و به افزایش تأسیس تعداد کانون‌ها در هر سال اهتمام ویژه‌ای دارد.
شفیعی گفت: هر مسجدی در صورت آمادگی و ارایه درخواست کتبی و ارایه مدارک لازم به ستاد استانی می‌تواند به این شبکه اجتماعی مذهبی وارد و عضو شود.

احکام اعضای شورای استانی فهما آذربایجان‌شرقی اعطا شد
همزمان با جلسه شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی؛ احکام صادر شده از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا شد.
بر اساس احکام صادره؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان بعنوان رئیس شورا هماهنگی فهما استان و زین العابدین رضوی خرم، استاندار آذربایجان شرقی به عنوان نائب رئیس شورا و سیدمحمدحسین بلاغی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان دبیر شورا منصوب شدند.
همچنین سردار عباسقلیزاده؛ فرمانده سپاه استان، مرتضی شفیعی؛ مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان، حجت الاسلام روشن‌تن؛ مدیر حوزه های علمیه استان، حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی؛ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، حجت الاسلام سیدمحمود حسینی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان و یعقوب هوشیار؛ شهردار تبریز به عنوان اعضای این شورا از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند.
انتهای پیام/