مزار شهدا با نظر خانواده شهدا تزئین می‌شود/ درِ اتاق امور فرهنگی حفظ آثار به روی همگان باز است
مزار شهدا با نظر خانواده شهدا تزئین می‌شود/ درِ اتاق امور فرهنگی حفظ آثار به روی همگان باز است
سردار عباسقلیزاده گفت: بنا شده از این پس مزار شهدا بسته به میل خانواده شهدا کار شود و یکسان‌سازی در پیش نیست.

به گزارش خبرنگار شمس، سرتیپ دوم پاسدار اصغر عباسقلیزاده مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: آزادسازی خرمشهر روزی تاریخ‌ساز در دفاع‌مقدس شد؛ عملیات بیت‌المقدس سرنوشت‌ساز بود و تمامی اقشار جامعه در آن نقش داشتند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها جنگ نیابتی علیه ایران را به دست بعثی‌ها آغاز کردند تا مانع پاگیریِ انقلاب اسلامی شوند، خاطرنشان کرد: زمانی که صدام متوجه فرار فرماندهان نظامی پهلوی و تحریم‌های ضدایرانی شد، فرصت را برای تهاجم نظامی غنیمت دانست.

یادگار دوران دفاع مقدس با اشاره به دیدار وزیر خارجه وقت ایران با صدام، یادآور شد: ابراهیم یزدی در کنفرانس بین‌المللی پیگیر دیدار با صدام بود و در جلسه‌ای که با یکدیگر داشتند وزیر وقت امور خارجه فریب لبخند صدام را خورد و با تصور صلح جلسه را ترک کرد؛ صدام بعد از این جلسه همچنان بر خوی تجاوزگری خود باقی ماند.

وی ادامه داد: ما در دفاع مقدس از ۱۸ کشور اسیر داشتیم و بنابر اذعان خودشان ۴۵ کشور حامی رژیم بعث بودند؛ صدام به تصور فتح ایران در عرض ۷ روز جنگ را آغاز کرد اما از ایمان، غیرت دینی و ملی ایرانی‌ها غافل بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی در تشریح برنامه‌های سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر گفت: اول خرداد ماه همایش بازخوانی کارکرد رسانه‌ها در دوران دفاع مقدس با حضور مدیران مسئول و کارشناسان عرصه خبر از ساعت ۱۸ در مسجد بلال صداوسیما برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین در این روز سلسله کارگاه‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس با حضور خانم سپهری به مدت ۱۰ روز در حوزه هنری استان آغاز می‌شود.

عباسقلیزاده با اشاره به برنامه روزهای دوم و سوم خرداد عنوان کرد: دوم خرداد که با نام روز شهدا و ایثارگران مزین شده صبحگاه مشترک نیروهای مسلح در سپاه عاشورا برگزار خواهد شد و بعد از این صبحگاه عطرافشانی مزار شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم راس ساعت ۱۰:۳۰ با حضور نیروهای مسلح، مردم و مسئولین انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در روز جمعه سوم خرداد ماه نیز فرماندهان و پیشکسوتان حاضر در آزادی خرمشهر در تمام شهرها سخنران پیش از نماز جمعه خواهند بود و همزمان نمایشگاه ویژه آزادسازی خرمشهر در مصلی امام خمینی (ره) نیز برگزار می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی گفت: روز چهارم خرداد نیز همایش فاتحان و مدافعان خرمشهر با حضور مسئولین و امام جمعه تبریز به همراه تجلیل از رزمندگان سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: برگزاری مراسم شب خاطره، رونمایی از کتاب “سرای انقلاب”، تهیه و تولید ویژه برنامه رادیو و تلویزیون، دعوت از راویان دفاع مقدس در مدارس و دانشگاه‌ها، خدمات و ویزیت رایگان توسط نیروهای مسلح در نقاط مختلف شهر از جمله دیگر برنامه‌های سالروز آزادسازی خرمشهر است.

عباسقلیزاده در پاسخ به سوال خبرنگار شمس در خصوص تبدیل پارک موزه دفاع قدس به پاتوق فرهنگی تشریح کرد: کسانی که در ارتباط با نویسندگی، ساخت فیلم کوتاه، مستند و انمیمیشن می‌توانند به یاری ما بشتابند زیرا درِ اتاق فرهنگی ما به روی همگان باز است، البته بعد از تکمیل ساختمان‌های اداری نیز امور فرهنگی به آنجا نتقل خواهد شد.

وی در خصوص تشکیل بانک اطلاعاتی برای شهدا و رزمندگان نیز توضیح داد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری اقدام جدیدی که صورت گرفته ایجاد دایره المعارف جنگ است که هر استان موظف شده  اطلاعات مربوط به تعداد شهدا، رزمندگان، اسرا و علیات‌ها را به تهران ارسال کند تا در موزه تهران این دانشنامه استفاده شود.

این یادگار دوران دفاع مقدس یادآور شد: در بحث محتوایی برای شهدا و رزمندگان کمتر از ده درصد کار شده اما مرکز فرهنگی ۹۵ درصد تکمیل شده و ساختمان‌های اداری نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد تکمیل شده‌اند.

وی در پایان در خصوص سرنوشت یکسان‌سازی قبور شهدا خاطر نشان ساخت: بنا شده از این پس مزار شهدا بسته به میل خانواده شهدا کار شود و یکسان‌سازی در پیش نیست.

  • نویسنده : فرناز پورعباس